Statistics:
Visits: 1,118 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Amurgul gandurilor scrisa de Emil Cioran - a cincea parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Amurgul gandurilor scrisa de Emil Cioran - a cincea parte |
Extazele Terezei de Avila, coroborate cu tentativele sterile ale tributului hidalgo, par sa defineasca o practica originala a amaraciunii ca deviza, ca proiect existentialist si stilistic. Din frecventarea textelor unor iluminati, lipsiti de orice obiectiv pragmatic, s-a nascut laitmotivul cioranian al utilitatii intelese ca hidosenie. Ceea ce pune in valoare o fiinta nu apartine acestei lumi si se poate exprima numai metafizic: "Apropierea de extaz e singurul criteriu pentru o ierarhie a valorilor".
Orice om poate fi innobilat in masura in care este capabil sa pandeasca revelatia sau s-o provoace, printr-o viata, evident, nonconformista De aceea, speciile privilegiate, susceptibile de gratia divina, sunt "betivii, sfintii, indragostiti si poetii". Cei enumerati au in comun o categorie "tulbure" a existentei, putin inteleasa de semenii lor si care, pe de o parte, le unicizeaza viata, iar, pe de alta, le-o complica in sensul indepartarii de rigorile societatii: "Ce e tulbure in viata nu poate fi exprimat decat in blestem sau imn".
Si, intr-adevar, la Cioran, tonalitatea este, de regula ori coroziva ori imnica il surprindem pe mizantropul fara leac concepand randuri de un intens lirism, in care fragilul om isi recastiga aura lui tragica "Prin orice lacrima ne priveste Dumnezeu" caci "sufletul omului este un mormant in flacari" cand "materia s-a imbibat de durere". Putem descifra, in cele din urma faptul ca un sens al zbaterii fiintei se contureaza totusi, si acesta este iubirea Identificata drept un alt domeniu al "intensitatii" trairii, dragostea apare ca fiind sotenologica mantuitoare, desi nici ea nu poate solutiona satisfacator balanta dilemarica intre "a fi" si "a nu fi". Oricum, se afirma transant ca "tot ce nu-i fericire e un minus de iubire".
Pe de alta parte, Cioran elogiaza ideea erotica dar, ca si Eminescu altadata ramane un misogin convins. Intre abstract si concret este preferat intotdeauna abstarctul: "Femeia poate fi un infinit nul; in fata iubirii insa infinitul roseste". Sau, cum spune mai direct in alt loc: "Daca n-ar fi atenuat chinurile amoroase prin dispretul teoretic pentru femeie, toti amantii s-ar fi sinucis pana acum. Stiind insa ce este ea, au introdus prin luciditate un element de mediocritate in insuportabilul acelor vapai".
Este adevarat ca Etosul, cu emotiile lui cvasi-religioase, nu a edificat biserici, insa a ridicat un numar impresionant de morminte si a domnit prin incandescenta lacrimilor varsate dintotdeauna Cum intreg volumul "Amurgul gandurilor" este profund elegiac, autorul il racordeaza la un retorism puternic, caruia i se potrivesc cel mai bine, cum am vazut, tonurile imnice si anatemele. Echilibrul intre Radicalismele aforismelor este mentinut de atotputernicul aparadox cioranian.
In ultima instanta tot imaginea mizantropiei etanse, a universului pe dos, se impune - paradoxurile in lant, stralucirea stilistica a cartii arata ca exuberanta scriiturii este corectata de o luciditate amara "Paradoxul nu-i o solutie; caci nu rezolva nimic. Poate fi folosit doar ca impodobire a ireparabilului. A voi sa indrepti ceva cu el este cel mai mare paradox."
Orice om poate fi innobilat in masura in care este capabil sa pandeasca revelatia sau s-o provoace, printr-o viata, evident, nonconformista De aceea, speciile privilegiate, susceptibile de gratia divina, sunt "betivii, sfintii, indragostiti si poetii". Cei enumerati au in comun o categorie "tulbure" a existentei, putin inteleasa de semenii lor si care, pe de o parte, le unicizeaza viata, iar, pe de alta, le-o complica in sensul indepartarii de rigorile societatii: "Ce e tulbure in viata nu poate fi exprimat decat in blestem sau imn".
Si, intr-adevar, la Cioran, tonalitatea este, de regula ori coroziva ori imnica il surprindem pe mizantropul fara leac concepand randuri de un intens lirism, in care fragilul om isi recastiga aura lui tragica "Prin orice lacrima ne priveste Dumnezeu" caci "sufletul omului este un mormant in flacari" cand "materia s-a imbibat de durere". Putem descifra, in cele din urma faptul ca un sens al zbaterii fiintei se contureaza totusi, si acesta este iubirea Identificata drept un alt domeniu al "intensitatii" trairii, dragostea apare ca fiind sotenologica mantuitoare, desi nici ea nu poate solutiona satisfacator balanta dilemarica intre "a fi" si "a nu fi". Oricum, se afirma transant ca "tot ce nu-i fericire e un minus de iubire".
Pe de alta parte, Cioran elogiaza ideea erotica dar, ca si Eminescu altadata ramane un misogin convins. Intre abstract si concret este preferat intotdeauna abstarctul: "Femeia poate fi un infinit nul; in fata iubirii insa infinitul roseste". Sau, cum spune mai direct in alt loc: "Daca n-ar fi atenuat chinurile amoroase prin dispretul teoretic pentru femeie, toti amantii s-ar fi sinucis pana acum. Stiind insa ce este ea, au introdus prin luciditate un element de mediocritate in insuportabilul acelor vapai".
Este adevarat ca Etosul, cu emotiile lui cvasi-religioase, nu a edificat biserici, insa a ridicat un numar impresionant de morminte si a domnit prin incandescenta lacrimilor varsate dintotdeauna Cum intreg volumul "Amurgul gandurilor" este profund elegiac, autorul il racordeaza la un retorism puternic, caruia i se potrivesc cel mai bine, cum am vazut, tonurile imnice si anatemele. Echilibrul intre Radicalismele aforismelor este mentinut de atotputernicul aparadox cioranian.
In ultima instanta tot imaginea mizantropiei etanse, a universului pe dos, se impune - paradoxurile in lant, stralucirea stilistica a cartii arata ca exuberanta scriiturii este corectata de o luciditate amara "Paradoxul nu-i o solutie; caci nu rezolva nimic. Poate fi folosit doar ca impodobire a ireparabilului. A voi sa indrepti ceva cu el este cel mai mare paradox."
Tag-uri: emil cioran, amurgul gandurilor, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :