Statistics:
Visits: 1,109 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Alta Centa din opera Act venetian scrisa de Camil Petrescu-a treia parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Alta Centa din opera Act venetian scrisa de Camil Petrescu-a treia parte |
Actul al III-lea aduce, pe langa desconsiderarea cinica de catre barbati a personajului feminin, dovada caracterului puternic al Altei. Facuse un gest (nesocotit) de loialitate, ce trebuie pedepsit. Ii cere, „halucinata", lui Pietro s-o ucida cu mana lui, „pentru ca vina mea nu poate fi spalata decat prin sange..." Ii explica inflexibilului cavaler ca nu l-a mintit niciodata, ca l-a iubit mereu numai pe el: "Esti cel mai puternic suflet pe care l-am intalnit si e in tine o perfectiune care ma umileste... si admiratia mea pentru acest suflet e ceea ce ma taraste dupa tine..." Constiinta actului sau o face, cum afirma Ion Vartic, o adevarata Gralla, de la care invatase onoarea si loialitatea pana la sacrificiu: „Eu am gresit si nu vreau decat sa platesc, dar vreau ca tu sa
Intrarea (nou)lui Cellino in scena inaspreste calvarul Altei. Desconsiderata total de barbati, mult timp Alta nu are drept la replica. In timpul duelului - simbol, leitmotiv, supratema in creatia camilpetresciana -, ea are o fata „neomenesc impietrita", de „durerea de a fi straina, tinuta departe". Niciunul dintre barbati nu vrea sa inteleaga adevarata drama a eroinei, care „a mers pana la capatul deznadejdii" si este acum „ca o statua a durerii". Explicatia gestului sau, in fapt de inalta loialitate, cade pe pamant sterp: „ALTA: (...) lata... acest om a crezut atunci ca l-am atras intr-o cursa...
Aveam o raspundere... I-aruncasem si pumnalul in apa... Imi ardea mintea in clipele acelea, caci nimic nu ma innebunea mai mult decat banuiala unui asemenea sentiment josnic de prefacatorie si minciuna. / PIETRO: Fata de el? / ALTA: Fata de oricine [s.n.] pe lume". In esenta insa, ea este o adevarata Gralla: "Dar tu trebuie sa recunosti ca am lovit cu un pumnal... Un fapt de curaj... Voi sunteti lasi... ati putea sa ma ucideti dintr-o lovitura, si nu aveti curajul... Ma ucideti fibra cu fibra... E de preferat calaul, care reteaza dintr-odata capul, celui care, de mila, taie un ceas gatul condamnatului! (Iese dreapta, indurerata, ca si cand si-ar purta inima in mana)".
In final, Alta, dupa ce il priveste plecand pe alesul si tiranul inimii ei, „se prabuseste moale pe podeaua de marmora".
nu mai suferi atat. Nu traiesc decat fiindca am banuiala ca ti-as mai putea fi de vreun folos oarecare. Fara gandul acesta, m-as fi aruncat in mare ori m-as fi strapuns cu pumnalul din cea dintai clipa... Am si incercat... Am stiut ca va trebui sa mor si eu, chiar din clipa in care am ridicat pumnalul sa te lovesc... Nici nu puteam gandi alt sfarsit, si hotararea mea era luata atunci cand erai cu fata in jos; dar ai intors capul" [s.n.] Gestul asasin este o urmare a investitiei de incredere cu care o inconjurase primul barbat al Venetiei: „Trebuie sa platesc... M-am simtit prea bine astfel idealizata..."
Intrarea (nou)lui Cellino in scena inaspreste calvarul Altei. Desconsiderata total de barbati, mult timp Alta nu are drept la replica. In timpul duelului - simbol, leitmotiv, supratema in creatia camilpetresciana -, ea are o fata „neomenesc impietrita", de „durerea de a fi straina, tinuta departe". Niciunul dintre barbati nu vrea sa inteleaga adevarata drama a eroinei, care „a mers pana la capatul deznadejdii" si este acum „ca o statua a durerii". Explicatia gestului sau, in fapt de inalta loialitate, cade pe pamant sterp: „ALTA: (...) lata... acest om a crezut atunci ca l-am atras intr-o cursa...
Aveam o raspundere... I-aruncasem si pumnalul in apa... Imi ardea mintea in clipele acelea, caci nimic nu ma innebunea mai mult decat banuiala unui asemenea sentiment josnic de prefacatorie si minciuna. / PIETRO: Fata de el? / ALTA: Fata de oricine [s.n.] pe lume". In esenta insa, ea este o adevarata Gralla: "Dar tu trebuie sa recunosti ca am lovit cu un pumnal... Un fapt de curaj... Voi sunteti lasi... ati putea sa ma ucideti dintr-o lovitura, si nu aveti curajul... Ma ucideti fibra cu fibra... E de preferat calaul, care reteaza dintr-odata capul, celui care, de mila, taie un ceas gatul condamnatului! (Iese dreapta, indurerata, ca si cand si-ar purta inima in mana)".
In final, Alta, dupa ce il priveste plecand pe alesul si tiranul inimii ei, „se prabuseste moale pe podeaua de marmora".
Tag-uri: alta centa, act venetian, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :