Statistics:
Visits: 1,535 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Patul lui Procust scrisa de Camil Petrescu - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Patul lui Procust scrisa de Camil Petrescu - a treia parte |
Ce castiga romanul modern, respectiv proustian, sub influenta bergsonismului? Mai intai, o unitate de perspectiva. "Eu nu pot vorbi onest decat la persoana intai" spune Camil Petrescu. Persoana a treia dispare, astfel, din roman, lasand locul persoanei intai. Naratorul nu mai este omniprezent si omniscient si nu-si mai aroga o distanta demiurgi ca fata de personaje, pe care le manevreaza din umbra asa cum se intampla in romanul traditional, realist obiectiv de tip balzacian. Proust da lovitura de gratie mitului naratorului omniscient si omniprezent.
Naratorul nu stie mai mult decat orice ins din societate si nu mai realizeaza conditia ubicuitatii. Aceasta este, dupa Camil Peterscu, o "suprema onestitate" de viziune", in raport cu rolul "supranatural", jucat de narator, in romanul de ti p clasic. in prezentul continuu, in fluxul neintrerupt al constiintei, intra si amintirile, dar acestea sunt aduse, in actualitate, cu ajutorul memoriei involuntare. Memoria involuntara este o memorie afectiva spontana dezordonata un nou procedeu tehnic introdus de Proust in romanul sau In cautarea timpului pierdut, care s-a amplificat treptat s-a dilatat progresiv, ajungand pana la proportiile cunoscute.
Demonstratia lui Camil Petrescu este cum nu se poate mai logica si mai coerenta de o acuratete ireprosabila Scriitorul nostru a asimilat perfect lectia lui Proust dar in practica propriu-zisa nu putem spune ca este, in totalitate, proustian "Proustianismul" lui Camil Petrescu este relativ, asa dupa cum se poate lesne observa din primul sau roman: Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi (1930), scris la persoana intai, sub forma unui jurnal.
Unitatea de perspectiva exista ca si interiorizarea perspectivei narative, dar Camil Petrescu acorda o mare atentie cadrului exterior, realizand o radiografie complexa asupra epocii si conturand cateva personaje (tipuri de parveniti si afaceristi), prin excelenta balzaciene. Apoi, memoria, la Camil Petrescu, nu este involuntara ca la Proust ci una controlata lucid dirijata disecata in spirit rationalist, aproape cartezian Camil Petrescu este un scriitor prea personal si prea original, spre a putea fi considerat un discipol sau un epigon al lui Proust. Prin amestecul de luciditate si de pasiune ("Cata luciditate, atatadrama" - spune scriitorul), Camil Petrescu este mai mult un spirit stendhalian, in Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi.
Naratorul nu stie mai mult decat orice ins din societate si nu mai realizeaza conditia ubicuitatii. Aceasta este, dupa Camil Peterscu, o "suprema onestitate" de viziune", in raport cu rolul "supranatural", jucat de narator, in romanul de ti p clasic. in prezentul continuu, in fluxul neintrerupt al constiintei, intra si amintirile, dar acestea sunt aduse, in actualitate, cu ajutorul memoriei involuntare. Memoria involuntara este o memorie afectiva spontana dezordonata un nou procedeu tehnic introdus de Proust in romanul sau In cautarea timpului pierdut, care s-a amplificat treptat s-a dilatat progresiv, ajungand pana la proportiile cunoscute.
Demonstratia lui Camil Petrescu este cum nu se poate mai logica si mai coerenta de o acuratete ireprosabila Scriitorul nostru a asimilat perfect lectia lui Proust dar in practica propriu-zisa nu putem spune ca este, in totalitate, proustian "Proustianismul" lui Camil Petrescu este relativ, asa dupa cum se poate lesne observa din primul sau roman: Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi (1930), scris la persoana intai, sub forma unui jurnal.
Unitatea de perspectiva exista ca si interiorizarea perspectivei narative, dar Camil Petrescu acorda o mare atentie cadrului exterior, realizand o radiografie complexa asupra epocii si conturand cateva personaje (tipuri de parveniti si afaceristi), prin excelenta balzaciene. Apoi, memoria, la Camil Petrescu, nu este involuntara ca la Proust ci una controlata lucid dirijata disecata in spirit rationalist, aproape cartezian Camil Petrescu este un scriitor prea personal si prea original, spre a putea fi considerat un discipol sau un epigon al lui Proust. Prin amestecul de luciditate si de pasiune ("Cata luciditate, atatadrama" - spune scriitorul), Camil Petrescu este mai mult un spirit stendhalian, in Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi.
Tag-uri: patul lui procust, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :