Statistics:
Visits: 1,345 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Pietro Gralla din opera Act venetian scrisa de Camil Petrescu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Pietro Gralla din opera Act venetian scrisa de Camil Petrescu-prima parte |
Personaj principal, dinamic, multidimensional; alter ego al autorului.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de dramaturg (in didascalii) si de alte personaje; autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin comentariile celorlalte personaje; prin mediul in care traieste.
Ca si alti eroi camilpetrescieni, variante ale unui prototip canonic, Pietro sufera drama investitiei de incredere. Aceasta este in fapt drama eroului (vezi si cazul lui Stefan Gheorghidiu), care a sustinut dintotdeauna ca trebuie sa creada in ceva.
Galeria eroilor camilpetrescieni sclavi ai absolutului, ai tiparului de idealitate, se completeaza cu Pietro Gralla, personajul principal al piesei Act venetian.
Decorul dramei de sc himba, suntem in Venetia patriciana a secolului al XVIII-lea, sleita de o prea lunga epoca de grandoare si maretie, ajunsa acum in pragul iminentei ei prabusiri, putreda si urat mirositoare, dupa cum afirma unul dintre personaje. In aceasta republica libertina, in care „domneste numai teroarea inchizitorilor si legea placerii", proveditorul Pietro Gralla este, cum observa Ion Vartic, „un «strain» si in sens propriu, si intr-unui figurat: erou cu o descendenta obscura de corsar si mercenar, el este chemat si angajat de republica patriciana ca proveditor al flotei venetiene; dar Gralla este un «strain» si fata in fata cu acest secol «feminin», strajuit de «barbatul cuceritor» (adica de cicisbeu) si de «divinitatile sale frivole» (adica actritele si curtezanele)". Strainul este, in fond, un apartinator altei lumi, iar aceasta apartenenta este o realitate in care se circumscriu mai toti eroii camilpetrescieni setosi de absolut.
Avand o descendenta de esenta picaresca si de viziune romantica, fost corsar, rob la galera, sclav la un batran carturar din Damasc, bun pilot de corabie, cunoscator de carte si de mai multe limbi, conte roman, cavaler de Malta dar si cavaler al demnitatii si loialitatii, Pietro Gralla a parasit Malta, chemat fiind la comanda flotei venetiene, slabita si tot mai des atacata de piratii marii.
Obisnuita didascalie camilpetresciana de la inceputul dramei ni-l prezinta ca pe „un barbat ca de patruzeci, patruzeci si cinci de ani, inalt, nas puternic, gura mare, nervozitate barbateasca, impulsiv. Da o impresie de loialitate, de profunda si aspra bunatate, poruncitoare. Nici el, ca si Alta, nu poarta peruca epocii. Trecutul lui de fost sclav si pirat ii e acum intiparit pe fata, care pare sa fi fost angelica in adolescenta.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de dramaturg (in didascalii) si de alte personaje; autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin comentariile celorlalte personaje; prin mediul in care traieste.
Ca si alti eroi camilpetrescieni, variante ale unui prototip canonic, Pietro sufera drama investitiei de incredere. Aceasta este in fapt drama eroului (vezi si cazul lui Stefan Gheorghidiu), care a sustinut dintotdeauna ca trebuie sa creada in ceva.
Galeria eroilor camilpetrescieni sclavi ai absolutului, ai tiparului de idealitate, se completeaza cu Pietro Gralla, personajul principal al piesei Act venetian.
Decorul dramei de sc himba, suntem in Venetia patriciana a secolului al XVIII-lea, sleita de o prea lunga epoca de grandoare si maretie, ajunsa acum in pragul iminentei ei prabusiri, putreda si urat mirositoare, dupa cum afirma unul dintre personaje. In aceasta republica libertina, in care „domneste numai teroarea inchizitorilor si legea placerii", proveditorul Pietro Gralla este, cum observa Ion Vartic, „un «strain» si in sens propriu, si intr-unui figurat: erou cu o descendenta obscura de corsar si mercenar, el este chemat si angajat de republica patriciana ca proveditor al flotei venetiene; dar Gralla este un «strain» si fata in fata cu acest secol «feminin», strajuit de «barbatul cuceritor» (adica de cicisbeu) si de «divinitatile sale frivole» (adica actritele si curtezanele)". Strainul este, in fond, un apartinator altei lumi, iar aceasta apartenenta este o realitate in care se circumscriu mai toti eroii camilpetrescieni setosi de absolut.
Avand o descendenta de esenta picaresca si de viziune romantica, fost corsar, rob la galera, sclav la un batran carturar din Damasc, bun pilot de corabie, cunoscator de carte si de mai multe limbi, conte roman, cavaler de Malta dar si cavaler al demnitatii si loialitatii, Pietro Gralla a parasit Malta, chemat fiind la comanda flotei venetiene, slabita si tot mai des atacata de piratii marii.
Obisnuita didascalie camilpetresciana de la inceputul dramei ni-l prezinta ca pe „un barbat ca de patruzeci, patruzeci si cinci de ani, inalt, nas puternic, gura mare, nervozitate barbateasca, impulsiv. Da o impresie de loialitate, de profunda si aspra bunatate, poruncitoare. Nici el, ca si Alta, nu poarta peruca epocii. Trecutul lui de fost sclav si pirat ii e acum intiparit pe fata, care pare sa fi fost angelica in adolescenta.
Tag-uri: pietro gralla, act venetian, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :