Statistics:
Visits: 1,118 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Patul lui Procust scrisa de Camil Petrescu -a saptea parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Patul lui Procust scrisa de Camil Petrescu -a saptea parte |
Exista o nonconcordanta a partenerilor, in Patul lui Procust. Nici un cuplu, din roman, nu se implineste. Patul lui Procust, ca simbol, isi spune cuvantul si in relatiile erotice. Fred Vasilescu moare intr-un accident de aviatie, ladima se sinucide. Despre imprejurarile mortii lor aflam din cele doua epiloguri ale romanului.
Exista intotdeauna, in Patul lui Procust, un plan secund, in care lucrurile capata adancime si semnificatii nebanuite. De la Andre Gide, Camile Petrescu a preluat si procedeul "mizei in abis" (mise en abime), experimentat de romancierul francez in Falsificatorii de bani si in Pivnitele Vaticanului. Dar, Camil Petrescu ramane, mai presus de toate, el insusi, un prozator unic si original.
Gidian si stendhalian este si anticalofilismul, programatic, al lui Camil Pet rescu, izvorat din grija pentru autenticitate. Camil Petrescu dispretuieste preocuparea excesiva pentru forma si pentru stil, pe care considera ca nefiind caracteristica marii arte. Romancierul ii explica Doamnei T. ce este scriitorul, in acesti termeni: "Un scriitor e un om care exprima in scris cu o liminara sinceritate ceea ce a simtit, ceea ce a gandit ceea ce i s-a intamplat in viata [...]. Fara ortografie, fara compozitie, fara stil si chiar fara caligrafie". Conditia preliminara a scrisului este sinceritatea. Dispretul pentru stil merge pana la ignorarea normelor ortografice. Lui Fred Vasilescu, romancierul ii face urmatoarea recomandare. "Povesteste net la intamplare, totul ca intr-un proces-verbal". Nu suntem departe de Stendhal, care recomanda, ca model stilistic, Codul civil. Camil Petrescu tinde spre "gradul zero al scriiturii", dupa celebra expresie a lui Roland Barthes.
Fireste ca, in aceste principii, intra si o doza de exagerare polemica. in practica literara, Camil Petrescu nu le-a respectat intocmai, fiind posesorul unui stil inimitabil, dens, de idei, polemic, viu, colorat.
Asupra locului lui Camil Petrescu in literatura noastra, ramane valabila si definitiva judecata lui G. Calinescu, din Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent:"Nu este al doilea ori al treilea in literatura, ci unicul pe un drum laturalnic, intr-o jungla virgina, in care nu intra decat pionierii. Prin el, romancierii de maine vor medita asupra tehnicii romanului".
Exista intotdeauna, in Patul lui Procust, un plan secund, in care lucrurile capata adancime si semnificatii nebanuite. De la Andre Gide, Camile Petrescu a preluat si procedeul "mizei in abis" (mise en abime), experimentat de romancierul francez in Falsificatorii de bani si in Pivnitele Vaticanului. Dar, Camil Petrescu ramane, mai presus de toate, el insusi, un prozator unic si original.
Gidian si stendhalian este si anticalofilismul, programatic, al lui Camil Pet rescu, izvorat din grija pentru autenticitate. Camil Petrescu dispretuieste preocuparea excesiva pentru forma si pentru stil, pe care considera ca nefiind caracteristica marii arte. Romancierul ii explica Doamnei T. ce este scriitorul, in acesti termeni: "Un scriitor e un om care exprima in scris cu o liminara sinceritate ceea ce a simtit, ceea ce a gandit ceea ce i s-a intamplat in viata [...]. Fara ortografie, fara compozitie, fara stil si chiar fara caligrafie". Conditia preliminara a scrisului este sinceritatea. Dispretul pentru stil merge pana la ignorarea normelor ortografice. Lui Fred Vasilescu, romancierul ii face urmatoarea recomandare. "Povesteste net la intamplare, totul ca intr-un proces-verbal". Nu suntem departe de Stendhal, care recomanda, ca model stilistic, Codul civil. Camil Petrescu tinde spre "gradul zero al scriiturii", dupa celebra expresie a lui Roland Barthes.
Fireste ca, in aceste principii, intra si o doza de exagerare polemica. in practica literara, Camil Petrescu nu le-a respectat intocmai, fiind posesorul unui stil inimitabil, dens, de idei, polemic, viu, colorat.
Asupra locului lui Camil Petrescu in literatura noastra, ramane valabila si definitiva judecata lui G. Calinescu, din Istoria literaturii romane de la origini pana in prezent:"Nu este al doilea ori al treilea in literatura, ci unicul pe un drum laturalnic, intr-o jungla virgina, in care nu intra decat pionierii. Prin el, romancierii de maine vor medita asupra tehnicii romanului".
Tag-uri: patul lui procust, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :