Statistics:
Visits: 2,008 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Structura operei literare
Q: | Intreaba despre Structura operei literare |
In literatura universală şi în literatura română se pot identifica teme fundamentale cum sunt: istoria, viaţa, moartea, dragostea, ura, parvenitismul, copilăria, natura, războiul, meditaţia asupra timpului etc Unele teme se regăsesc în majoritatea literaturilor, altele se conturează după tipul eroilor, cum ar fi: Prometeu, avarul, geniul nefericit etc Tema diferă în funcţie de capacitatea de creaţie a scriitorului, de genuri şi de specii literare, de curentele literare etc.
Motivul: (lat. motivus, de la movere - care înseamnă ceva mobil, a mişca) reprezintă o situaţie cu caracter de generalitate, un personaj, un obiect sau un număr simbolic ori o maximă sau o formulă care se repetă în momente variate ale aceleiaşi opere sau în creaţii diferite.
Motivul poate fi considerat un pretext în alcătuirea unei opere literare. într-o operă literară pot exista mai multe motive (a se vedea Mioriţa, Monastirea Argeşului) Motivele circulă în diferite literaturi, de la cea populară la literatura cultă, de la epocă la epocă sau de la un curent literar la altul.
In ceea ce priveşte creaţia eminesciană, se reţin ca fiind semnifica tive următoarele motive: codrul, teiul, trestia, salcâmul, plopul, floarea albastră, izvorul, lacul, marea, luna, soarele, luceafărul etc.
In muzică termenul semnifică cel mai mic element constitutiv al unei compoziţii muzicale.
Laitmotiv (germ Icilmotiv, care înseamnă motiv conducător): denumeşte motivul sau tema care revine pentru caracterizarea personajelor, a situaţiilor Laitmotivul poate fi o idee, o sintagmă (construcţie), cuvinte, formule ce revin în opere literare (sau situaţii colocviale). Exemple: floarea albastră în poezia Floare-albastră de M. Eminescu: plumbul în poezia Plumb, de G. Bacovia.
Idee: atitudinea scriitorului faţă de tema abordată, semnificaţiile operei.
Subiect (lat. subjectus, care înseamnă ceea ce este de spus, subor donat): este o succesiune de evenimente reflectate artistic; cuprinde faptele şi întâmplările dintr-o operă epică sau dramatică cu ajutorul cărora sunt caracterizate personajele şi se explică raporturile dintre ele Subiectul are în structura sa: (prologul), expoziţiunea, intriga (conflictul), desfăşurarea acţiunii, punctul culminant, deznodământul, (epilogul).
Existenţa intrigii este obligatorie; prin intrigă se declanşează acţiunea.
Ordinea momentelor subiectului, precum şi existenţa tuturor nu este obligatorie. Pentru subiect se mai foloseşte şi denumirea de fabulaţie.
Subiectul presupune deci existenţa unei acţiuni sau a mai multora paralele, care trezesc interesul cititorului.
Operele literare ce aparţin genului liric nu au acţiune deci nici subiect. Chiar şi în unele opere epice în versuri nu se vorbeşte de acţiune, ci de tablouri, de simboluri (în loc de personaje) – Mioriţa, Monastirca Argeşului, Luceafărul de M.Eminescu, Noapte de decemvrie de Al. Macedonski.
Unele opere epice sau dramatice au acţiuni paralele ceea ce face să se discute de planuri paralele, în creaţia lui Balzac, de pildă; în literatura română, operele lui I.iviu Rebreanu (Ion, Răscoala), M Sadoveanu (Fraţii Jderi), G. Călinescu (Enigma Otiliei) etc
Motivul: (lat. motivus, de la movere - care înseamnă ceva mobil, a mişca) reprezintă o situaţie cu caracter de generalitate, un personaj, un obiect sau un număr simbolic ori o maximă sau o formulă care se repetă în momente variate ale aceleiaşi opere sau în creaţii diferite.
Motivul poate fi considerat un pretext în alcătuirea unei opere literare. într-o operă literară pot exista mai multe motive (a se vedea Mioriţa, Monastirea Argeşului) Motivele circulă în diferite literaturi, de la cea populară la literatura cultă, de la epocă la epocă sau de la un curent literar la altul.
In ceea ce priveşte creaţia eminesciană, se reţin ca fiind semnifica tive următoarele motive: codrul, teiul, trestia, salcâmul, plopul, floarea albastră, izvorul, lacul, marea, luna, soarele, luceafărul etc.
In muzică termenul semnifică cel mai mic element constitutiv al unei compoziţii muzicale.
Laitmotiv (germ Icilmotiv, care înseamnă motiv conducător): denumeşte motivul sau tema care revine pentru caracterizarea personajelor, a situaţiilor Laitmotivul poate fi o idee, o sintagmă (construcţie), cuvinte, formule ce revin în opere literare (sau situaţii colocviale). Exemple: floarea albastră în poezia Floare-albastră de M. Eminescu: plumbul în poezia Plumb, de G. Bacovia.
Idee: atitudinea scriitorului faţă de tema abordată, semnificaţiile operei.
Subiect (lat. subjectus, care înseamnă ceea ce este de spus, subor donat): este o succesiune de evenimente reflectate artistic; cuprinde faptele şi întâmplările dintr-o operă epică sau dramatică cu ajutorul cărora sunt caracterizate personajele şi se explică raporturile dintre ele Subiectul are în structura sa: (prologul), expoziţiunea, intriga (conflictul), desfăşurarea acţiunii, punctul culminant, deznodământul, (epilogul).
Existenţa intrigii este obligatorie; prin intrigă se declanşează acţiunea.
Ordinea momentelor subiectului, precum şi existenţa tuturor nu este obligatorie. Pentru subiect se mai foloseşte şi denumirea de fabulaţie.
Subiectul presupune deci existenţa unei acţiuni sau a mai multora paralele, care trezesc interesul cititorului.
Operele literare ce aparţin genului liric nu au acţiune deci nici subiect. Chiar şi în unele opere epice în versuri nu se vorbeşte de acţiune, ci de tablouri, de simboluri (în loc de personaje) – Mioriţa, Monastirca Argeşului, Luceafărul de M.Eminescu, Noapte de decemvrie de Al. Macedonski.
Unele opere epice sau dramatice au acţiuni paralele ceea ce face să se discute de planuri paralele, în creaţia lui Balzac, de pildă; în literatura română, operele lui I.iviu Rebreanu (Ion, Răscoala), M Sadoveanu (Fraţii Jderi), G. Călinescu (Enigma Otiliei) etc
Tag-uri: opera literara, literatura, teme fundamentale |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :