Statistics:
Visits: 4,319 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
8.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Enigma Otiliei - roman realist de tip balzacian
Q: | Intreaba despre Enigma Otiliei - roman realist de tip balzacian |
Autorii realisti zugravesc realitatea veridic si obiectiv, ‘creand cititorului impresia ca universul fictional este o oglinda a realitatii ; de fapt ei isi doresc sa creeze viata ; un univers care sa-l concureze pec el real si pe care in considera superior acestuia, o lume adevarat mai boagat si mai fina’ (Gheorghe Craciun).
De aici si viziunea omniscienta si formula obiectivitatii preferate de scriitorii realisti : ‘Artistul- afirma Flaubert- trebuie sa fie pentru opera sa ceea ce este Dumnezeu pentru creatie : sa fie simtit pretutindeni, dar niciodata vazut’.
Balzac considera ca numai amanuntele constituie meritul operei literare.
G. Calinescu incearca revolutionarea formulei balzaciene, in conditiile in care la mijlocul secolului al XIX-lea, in literatura romana patrunde un nou mod de a face roman preluat dupa formula lui Proust. Asadar, ‘Enigma Otiliei’ se vrea un roman balzacian, deci realist , epic si obiectv. G. Calinescu apreciaza formula clasica drept ‘singurul mod de crea durabil si esential’,
Publicat in 1938, romanul ‘Enigma Otiliei’, ridica de la bun inceput probleme privind incadrarea lui intr-un curent literar. Este un roman realist cu elemente moderniste, apartinand prozei interbelice. De asemenea este roman balzacian, social si citadin.
Structura, compozitia, personajele, arhitectura naratoriala, o serie de pasaje lirice demonstreaza cu pregnanta ca opera ‘Enigma Otiliei’ este in acelasi timp un roman clasic, romantic si realist, dar nu lipsesc nici elemente baroce.
Este un roman prin amploarea actiunii, desfasurata pe mai multe planuri, cu conflict complex, la care participa numeroase personaje. Este roman realist prin : tema, structura(inchisa), specificul secventelor descriptive, realizarea personajelor, dar depaseste modelul realismului clasic, al balzacianismului, prin spiritul critic si polemic (parodic, ludic etc) , prin elemente ale modernitatii.
Este un roman obiectiv, deci focalizarea este zero. Viziunea ‘dindarat’ presupune existenta unui narator obiectiv, naratiunea facandu-se la persoana a treia. Naratorul omniscient este vocea acelui dumnezeu al operei, ce se ascunde in spatele tuturor actiunilor si personajelor-este regizorul absolut (narator omniprezent).
Desi intentia sa este de a trece neobservat, prezenta ii este tradata in primul rand de organizarea detaliata a fiecarui aspect al lumii fictionale, iar in al doilea rand de comentariul de estet, autorul substituindu-se permanent personajelor realitatii.
Faptul ca limbajul personajelor este uniformizat dovedeste o data in plus ca, desi adopta un ton obiectiv, naratorul se ascunde in spatele tuturor personajelor sale.
Prin tema, romanul este balzacian si citadin. Caracterul citadin este un aspect al modernismului lovinescian. Se infatiseaza viata burgheziei bucurestene de la inceputul secolului al XIX-lea sub strictul determinism social-economic. Vin sa intreasca intentia balzaciana tema paternitatii si cea a mostenirii.
In centrul romanului sta istoria unei mosteniri si lupta pentru inavutire, pentru urcarea scarii sociale, iar pe fondul recrearii imaginii sociale burgheze se proiecteaza si formarea unui tanar, care inainte de a-si face cariera, traieste iubirea si relatiile familiale.
Titlul initial al romanului ‘Parintii Otiliei’, reflecta tema paternitatii, fiecare personaj determinand cumva soarta fetei. Autorul schimba titlul din motive editoriale si deplaseaza accentul de la un aspect realist, traditional, la tehnica moderna a reflectarii poliedrice, prin care este realizat personajul titular.
De aici si viziunea omniscienta si formula obiectivitatii preferate de scriitorii realisti : ‘Artistul- afirma Flaubert- trebuie sa fie pentru opera sa ceea ce este Dumnezeu pentru creatie : sa fie simtit pretutindeni, dar niciodata vazut’.
Balzac considera ca numai amanuntele constituie meritul operei literare.
G. Calinescu incearca revolutionarea formulei balzaciene, in conditiile in care la mijlocul secolului al XIX-lea, in literatura romana patrunde un nou mod de a face roman preluat dupa formula lui Proust. Asadar, ‘Enigma Otiliei’ se vrea un roman balzacian, deci realist , epic si obiectv. G. Calinescu apreciaza formula clasica drept ‘singurul mod de crea durabil si esential’,
Publicat in 1938, romanul ‘Enigma Otiliei’, ridica de la bun inceput probleme privind incadrarea lui intr-un curent literar. Este un roman realist cu elemente moderniste, apartinand prozei interbelice. De asemenea este roman balzacian, social si citadin.
Structura, compozitia, personajele, arhitectura naratoriala, o serie de pasaje lirice demonstreaza cu pregnanta ca opera ‘Enigma Otiliei’ este in acelasi timp un roman clasic, romantic si realist, dar nu lipsesc nici elemente baroce.
Este un roman prin amploarea actiunii, desfasurata pe mai multe planuri, cu conflict complex, la care participa numeroase personaje. Este roman realist prin : tema, structura(inchisa), specificul secventelor descriptive, realizarea personajelor, dar depaseste modelul realismului clasic, al balzacianismului, prin spiritul critic si polemic (parodic, ludic etc) , prin elemente ale modernitatii.
Este un roman obiectiv, deci focalizarea este zero. Viziunea ‘dindarat’ presupune existenta unui narator obiectiv, naratiunea facandu-se la persoana a treia. Naratorul omniscient este vocea acelui dumnezeu al operei, ce se ascunde in spatele tuturor actiunilor si personajelor-este regizorul absolut (narator omniprezent).
Desi intentia sa este de a trece neobservat, prezenta ii este tradata in primul rand de organizarea detaliata a fiecarui aspect al lumii fictionale, iar in al doilea rand de comentariul de estet, autorul substituindu-se permanent personajelor realitatii.
Faptul ca limbajul personajelor este uniformizat dovedeste o data in plus ca, desi adopta un ton obiectiv, naratorul se ascunde in spatele tuturor personajelor sale.
Prin tema, romanul este balzacian si citadin. Caracterul citadin este un aspect al modernismului lovinescian. Se infatiseaza viata burgheziei bucurestene de la inceputul secolului al XIX-lea sub strictul determinism social-economic. Vin sa intreasca intentia balzaciana tema paternitatii si cea a mostenirii.
In centrul romanului sta istoria unei mosteniri si lupta pentru inavutire, pentru urcarea scarii sociale, iar pe fondul recrearii imaginii sociale burgheze se proiecteaza si formarea unui tanar, care inainte de a-si face cariera, traieste iubirea si relatiile familiale.
Titlul initial al romanului ‘Parintii Otiliei’, reflecta tema paternitatii, fiecare personaj determinand cumva soarta fetei. Autorul schimba titlul din motive editoriale si deplaseaza accentul de la un aspect realist, traditional, la tehnica moderna a reflectarii poliedrice, prin care este realizat personajul titular.
Tag-uri: roman, balzacian, enigma otiliei |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :