Statistics:
Visits: 1,794 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Scrisoarea I - episodul meditatiei pe tema destinului geniului
Q: | Intreaba despre Scrisoarea I - episodul meditatiei pe tema destinului geniului |
Marele poet national si universal Mihai Eminescu a scris cinci Scrisori, toate marcate de antiteza dintre real si ideal.
In poemul ‘Scrisoarea I a avut diferite surse de inspiratie, atata scrieri filosofice, cat si lucrari indiene sau latine.
Poemul ‘Scrisoare I’ poate fi structurat in sase secvente : 1- cadrul nocturn, 2- spectacolul uman aflat sub semnul mortii, 3- imaginea batranului savant, 4- episodul cosmogonic, 5- meditatia pe tema destinului geniului, 6- revenirea la tabloul nocturn.
Poemul este structurat pe doua ipostaze ale timpului, respecti timpul individual si timpul cosmic (universal).
Episodul al cincilea (versurile 87-144) constituie o meditatie, cu accente de satira, pe tema destinului geniului, integrat destinului general-uman.
Intr-o lum e in care ‘peste toate o lopata de tarana se depune’ savantul spera sa ramana in posteritate prin opera sa.
Sperantele geniului sunt insa desarte, iar destinul sau este nefericit.
‘Cazut’ (ca Lucifer) din inalta armonie cosmica, in lumea contemporana, batranul savant nu gaseste decat rautate si miicime sufleteasca.
Semnificativ este, in acest sens, episodul de falsa solemnnitate al inmormantarii batranului Ganditor : alaiu ‘splendid ca o ironie’, privirile ‘nepasatoare’ si imaginea unui oarecare sotind un discurs sintetizeaza tabloul lumii comune.
Incapabil sa inteleaga tragedia unei minti colosale, zagazuite de timpul finit al vietii, incapabil sa ajunga la inaltimea geniului, semenii il vor cobora la micimea lor rautacioasa.
Amara este si concluzia poetului privind cancaniera biografiei savantului, in viata caruia oamenii vor cauta ‘petele’ comune cu ale lor.
Concluzia este ca nimicniciei universale, oamenii ii adauga propria lor nimicnicie.
Comentarea destinului nedrept pe care il va avea, in posteritate, opera savantului, este strabatuta de accente sarcastice : pastrata in ungherul unor ‘crieri’ aceasta opera va fi supusa aneantizarii ; imaginea viitorului cercetator care va scoate, de sub praful uitarii, vreun volum, cantarul cu care va masura aspectele neinsemnate a operei savantului, stergerea ochelarilor, sunt lucruri care se retin.
Punctul culminant al injustitiei posteritatii il constituie ‘nota prizarita’ in care numele batranului dascal va fi mentonat, intr-un sir de alte nume, sub o ‘pagina neroada’.
Episodul al saselea readuce peisajul nocturn de linistita splendoare, sugestia clipei oprite in eternitate, intr-un vis al Naentului, care este viata lumii.
Versurile poemului sunt ample (masura de 16 silabe) iar sima este imperecheata.
‘Scrisoarea I este o opera in versuri, de intindere mare, in care epicul se asociaza cu lirismul, autorul meditand asupra conditiei umane si a destinului geniului. Prin aceste trasaturi, opera mentionata este un poem folosofic, incadrat in curentul romantic.
In poemul ‘Scrisoarea I a avut diferite surse de inspiratie, atata scrieri filosofice, cat si lucrari indiene sau latine.
Poemul ‘Scrisoare I’ poate fi structurat in sase secvente : 1- cadrul nocturn, 2- spectacolul uman aflat sub semnul mortii, 3- imaginea batranului savant, 4- episodul cosmogonic, 5- meditatia pe tema destinului geniului, 6- revenirea la tabloul nocturn.
Poemul este structurat pe doua ipostaze ale timpului, respecti timpul individual si timpul cosmic (universal).
Episodul al cincilea (versurile 87-144) constituie o meditatie, cu accente de satira, pe tema destinului geniului, integrat destinului general-uman.
Intr-o lum e in care ‘peste toate o lopata de tarana se depune’ savantul spera sa ramana in posteritate prin opera sa.
Sperantele geniului sunt insa desarte, iar destinul sau este nefericit.
‘Cazut’ (ca Lucifer) din inalta armonie cosmica, in lumea contemporana, batranul savant nu gaseste decat rautate si miicime sufleteasca.
Semnificativ este, in acest sens, episodul de falsa solemnnitate al inmormantarii batranului Ganditor : alaiu ‘splendid ca o ironie’, privirile ‘nepasatoare’ si imaginea unui oarecare sotind un discurs sintetizeaza tabloul lumii comune.
Incapabil sa inteleaga tragedia unei minti colosale, zagazuite de timpul finit al vietii, incapabil sa ajunga la inaltimea geniului, semenii il vor cobora la micimea lor rautacioasa.
Amara este si concluzia poetului privind cancaniera biografiei savantului, in viata caruia oamenii vor cauta ‘petele’ comune cu ale lor.
Concluzia este ca nimicniciei universale, oamenii ii adauga propria lor nimicnicie.
Comentarea destinului nedrept pe care il va avea, in posteritate, opera savantului, este strabatuta de accente sarcastice : pastrata in ungherul unor ‘crieri’ aceasta opera va fi supusa aneantizarii ; imaginea viitorului cercetator care va scoate, de sub praful uitarii, vreun volum, cantarul cu care va masura aspectele neinsemnate a operei savantului, stergerea ochelarilor, sunt lucruri care se retin.
Punctul culminant al injustitiei posteritatii il constituie ‘nota prizarita’ in care numele batranului dascal va fi mentonat, intr-un sir de alte nume, sub o ‘pagina neroada’.
Episodul al saselea readuce peisajul nocturn de linistita splendoare, sugestia clipei oprite in eternitate, intr-un vis al Naentului, care este viata lumii.
Versurile poemului sunt ample (masura de 16 silabe) iar sima este imperecheata.
‘Scrisoarea I este o opera in versuri, de intindere mare, in care epicul se asociaza cu lirismul, autorul meditand asupra conditiei umane si a destinului geniului. Prin aceste trasaturi, opera mentionata este un poem folosofic, incadrat in curentul romantic.
Tag-uri: scrisoarea i, poet national, mihai eminescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :