Statistics:
Visits: 7,401 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
6
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poemului "Scrisoarea I" de Mihai Eminescu
Q: | Intreaba despre Comentariul poemului "Scrisoarea I" de Mihai Eminescu |
Mihai Eminescu a scris cinci Scrisori – toate fiind traversate de ideea nepotrivirii dintre ideal si real.
Aparut la I ianuarie 1881, in revista ‘Convorbiri literare’, poemul intitulat ‘Scrisoarea I este rezultatul unui proces de elaborare inceput cu ani inainte : Perpessicius situeaza primul grup de schite alcatuit de poet, intr-o perioda anterioara lui 1874.
Izvoarele din care s-a inspirat poetul sunt : ‘Imnul creatiei’, din vechea scriere indiana ‘Rig-Veda’, lucrarea ‘Lumea ca vointa si reprezentare’, A. Schopenhauer, teoria comsogonica a lui Kant si Laplace, poemul ‘De rerum natura’ al lui Lucretiu, gandirea lui Heraclit.
Poemul ‘Scrisoarea I’ este alcatuit dintr-o cosmogonie incadrata de doua meditaii.
Pe plan ideatic, opera in discutie ar putea fi impartita in sase secvente : versurile 1 – 6 (cadrul nocturn) ; versurile 7 – 28 (spectacolul uman aflat sub semnul mortii), versurile 29 – 38 (imaginea batranului savant) ; versurile 39 – 86 (episodul cosmogonic) ; versurile 87 – 144 (meditatia pe tema destinului geniului) ; versurile 145-156 (revenirea la tabloul nocturn).
Primele sase versuri fixeaza cadrul nocturn al meditatiei : camera poetului, in linistea careia, ceasornicuzl masoara pasii timpului in vreme ce luna isi revarsa lumina ei calma.
Se contureaza astfel cele doua ipostaze ale marelui Timp.
Prima ar fi timpul fiintei umane (individual), a carei durata (marfcata de ceasornic) se incheie in moarte.
Cea de-a doua ipostaza este timpul cosmic (universal) reprezentat prin eternele rotatii ale lunii. Alegerea acestui astru este cat se poate de potrivita, intrucat, numai sub lumina ei palida, existenta umana isi arata intreaga zadarnicie.
Cele doua ipostaze ale timpului structureaza intregul poem.
Timpului uman i se subordoneaza episodul al doilea (infatisand ‘furnicarul’ de oameni tutelati de ‘geniul mortii’ – versurile 7-28) ; tot aici se include imaginea ‘batranului dascal’ (versurile 29-38) si fragmentul in care oamenii sunt comparati cu niste ‘muste’ care traiesc ‘o zi’ pe mica lor planeta (versurile 61-74). In sfarsit, satira din partea a doua a poemului, in care este criticata lumea comuna, incapabila sa inteleaga geniul (versurile 87-144) se include tot aici.
Timpului cosmic i se subordoneaza episodul nasterii si cel al mortii universului (versurile 39-60 si 75-86).
Ultimel doua versuri reunesc ambele ipostaze.
In al doilea episod al textului, poetul invoca luna (metafora ‘stapana-a marii’) si o urmeaza in drumul ei pe deasupra pamantului ; patrunde in ‘mii de case’ pentru a da la iveala spectacolul uman derizoriu, in care toti suntem ‘nume trecatoare’ curgand pe fluviul timpului. Din valurile lui, poetul scoate doi oameni (un rege si un sarac) peste care se arcuieste caelasi destin-identitatea in fata mortii.
Aparut la I ianuarie 1881, in revista ‘Convorbiri literare’, poemul intitulat ‘Scrisoarea I este rezultatul unui proces de elaborare inceput cu ani inainte : Perpessicius situeaza primul grup de schite alcatuit de poet, intr-o perioda anterioara lui 1874.
Izvoarele din care s-a inspirat poetul sunt : ‘Imnul creatiei’, din vechea scriere indiana ‘Rig-Veda’, lucrarea ‘Lumea ca vointa si reprezentare’, A. Schopenhauer, teoria comsogonica a lui Kant si Laplace, poemul ‘De rerum natura’ al lui Lucretiu, gandirea lui Heraclit.
Poemul ‘Scrisoarea I’ este alcatuit dintr-o cosmogonie incadrata de doua meditaii.
Pe plan ideatic, opera in discutie ar putea fi impartita in sase secvente : versurile 1 – 6 (cadrul nocturn) ; versurile 7 – 28 (spectacolul uman aflat sub semnul mortii), versurile 29 – 38 (imaginea batranului savant) ; versurile 39 – 86 (episodul cosmogonic) ; versurile 87 – 144 (meditatia pe tema destinului geniului) ; versurile 145-156 (revenirea la tabloul nocturn).
Primele sase versuri fixeaza cadrul nocturn al meditatiei : camera poetului, in linistea careia, ceasornicuzl masoara pasii timpului in vreme ce luna isi revarsa lumina ei calma.
Se contureaza astfel cele doua ipostaze ale marelui Timp.
Prima ar fi timpul fiintei umane (individual), a carei durata (marfcata de ceasornic) se incheie in moarte.
Cea de-a doua ipostaza este timpul cosmic (universal) reprezentat prin eternele rotatii ale lunii. Alegerea acestui astru este cat se poate de potrivita, intrucat, numai sub lumina ei palida, existenta umana isi arata intreaga zadarnicie.
Cele doua ipostaze ale timpului structureaza intregul poem.
Timpului uman i se subordoneaza episodul al doilea (infatisand ‘furnicarul’ de oameni tutelati de ‘geniul mortii’ – versurile 7-28) ; tot aici se include imaginea ‘batranului dascal’ (versurile 29-38) si fragmentul in care oamenii sunt comparati cu niste ‘muste’ care traiesc ‘o zi’ pe mica lor planeta (versurile 61-74). In sfarsit, satira din partea a doua a poemului, in care este criticata lumea comuna, incapabila sa inteleaga geniul (versurile 87-144) se include tot aici.
Timpului cosmic i se subordoneaza episodul nasterii si cel al mortii universului (versurile 39-60 si 75-86).
Ultimel doua versuri reunesc ambele ipostaze.
In al doilea episod al textului, poetul invoca luna (metafora ‘stapana-a marii’) si o urmeaza in drumul ei pe deasupra pamantului ; patrunde in ‘mii de case’ pentru a da la iveala spectacolul uman derizoriu, in care toti suntem ‘nume trecatoare’ curgand pe fluviul timpului. Din valurile lui, poetul scoate doi oameni (un rege si un sarac) peste care se arcuieste caelasi destin-identitatea in fata mortii.
Tag-uri: scrisoarea i, mihai eminescu, ideal, real |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :