Statistics:
Visits: 1,282 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Principalele teme abordate de Mihai Eminescu - a doua parte
Q: | Intreaba despre Principalele teme abordate de Mihai Eminescu - a doua parte |
Modele cosmologice si viziune poetica). Totodata peisajul e structurat pe niste tipare arhetipale. Nu lipsesc teiul ori salcamul, cu semnificatie de axis mundi, apa izvoratoare de lumi, stelele umezi, si nici timpul sacru al inserarii, cand teluricul se uneste cu cosmicul (Sara pe deal). Cel mai pregnant este prefigurat acest paradis al iubirii in Insula lui Euthanasius din nuvela Cezara, care dezvolta subiacent structura idilei. In poemele de dragoste de mai tarziu dispare complet natura (“codrul cu verdeata” sau natura ca sonoritate si lumina, cum o descria Vianu).
Cadrul devine unul interior, domestic, iar intre cei doi indragostiti se asaza definitiv “oceanul cel de ghiata”, semn al departarii si insingurarii de moarte a protagonistilor. Idila se transforma din nou in elegie erotica: poetul a inceput cu motivul “iubitei moarte”, din primele poeme din “Familia” si din “Convorbiri literare”, si ajunge la motivul femeii inaccesibile, o alta forma a mortii iubirii (De cate ori iubito, Sonete, Din valurile vremii, Despartire, Nu ma intelegi, Pe langa plopii fara sot). Elegiile sunt cele mai curat “eminesciene” poezii de dragoste ale poetului, iar un poem tarziu din aceeasi categorie, Din noaptea..., publicat in 1884 tot in “Familia”, aminteste de motivul orfic al iubitei pierdute in moarte - “dincolo de mormant” - ca o alta Euridice. Niciun element de cadru natural sau de interior nu mai apare ca fundal, de asta data. Pentru poet insa natura este “absolutul” si niciodata nu s-a produs ruptura totala de acest mediu placentar al copilariei, permanenta sursa de lirism si imaginatie poetica. Eminescu are o viziune cosmica si metafizica asupra naturii. In marile sale poeme, depasind cadrul idilei, “peisajul” ia dimensiuni fabuloase de o vitalitate coplesitoare.
In Memento mori sau in Povestea magului calator in stele, dar si in Mai am un singur dor, poetul ofera imagini ale naturii eterne, sacralizate, cum ar fi marea-stihie, muntele, padurea, in varianta “codru”, raul, fluviul, stelele si luna. In general, “mitizarea naturii - a codrului, a soarelui, a lunii - inseamna, cu toata exuberanta vitala a peisajului, o spiritualizare si o proiectie a realului empiric in planul duratei eterne”.
Cadrul devine unul interior, domestic, iar intre cei doi indragostiti se asaza definitiv “oceanul cel de ghiata”, semn al departarii si insingurarii de moarte a protagonistilor. Idila se transforma din nou in elegie erotica: poetul a inceput cu motivul “iubitei moarte”, din primele poeme din “Familia” si din “Convorbiri literare”, si ajunge la motivul femeii inaccesibile, o alta forma a mortii iubirii (De cate ori iubito, Sonete, Din valurile vremii, Despartire, Nu ma intelegi, Pe langa plopii fara sot). Elegiile sunt cele mai curat “eminesciene” poezii de dragoste ale poetului, iar un poem tarziu din aceeasi categorie, Din noaptea..., publicat in 1884 tot in “Familia”, aminteste de motivul orfic al iubitei pierdute in moarte - “dincolo de mormant” - ca o alta Euridice. Niciun element de cadru natural sau de interior nu mai apare ca fundal, de asta data. Pentru poet insa natura este “absolutul” si niciodata nu s-a produs ruptura totala de acest mediu placentar al copilariei, permanenta sursa de lirism si imaginatie poetica. Eminescu are o viziune cosmica si metafizica asupra naturii. In marile sale poeme, depasind cadrul idilei, “peisajul” ia dimensiuni fabuloase de o vitalitate coplesitoare.
In Memento mori sau in Povestea magului calator in stele, dar si in Mai am un singur dor, poetul ofera imagini ale naturii eterne, sacralizate, cum ar fi marea-stihie, muntele, padurea, in varianta “codru”, raul, fluviul, stelele si luna. In general, “mitizarea naturii - a codrului, a soarelui, a lunii - inseamna, cu toata exuberanta vitala a peisajului, o spiritualizare si o proiectie a realului empiric in planul duratei eterne”.
Tag-uri: referat, teme abordate, literatura, lume, repere tematice, poet |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 05 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :