Statistics:
Visits: 2,197 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Ion, de Liviu Rebreanu - roman realist de tip obiectiv
Q: | Intreaba despre Ion, de Liviu Rebreanu - roman realist de tip obiectiv |
Activitatea de nuvelist a romancierului Liviu Rebreanu a fost dublata de o intensa perioda de cat mai exacta documentare la fata locului (in satul natal Prislop-devenit in roman Pripas) si de elaborare a romanului, care a durat sapte ani, din 1913 pana in 1920.
Prima redctare de circa 300 de pagini s-a intitulat “Zestreaâ€. Proiectul initial a fost abandonat si reluat de cateva ori, forma finala aparand cu titlul “Ionâ€.
Primul roman publicat de Liviu Rebreanu (1920), “Ion†este considerat de criticul Eugen Lovinescu roman obiectiv:â€cea mai puternica creatie obiectiva a literaturii romane†si de criticul Nicolae Manolescu roman doric:â€iluzia vietii este mai presus de iluzia arteiâ€, acesta vazand in roman chiar si unele elemente naturaliste. Autorul insusi afirma “pentru mine arta inseamna creatie de oameni si de viataâ€.
Avand ca trasturi amploarea actiunii, desfasurata pe mai multe planuri, conflictul complex, prezenta unor personaje numeroase si realizarea unei imagini ample asupra vietii, opera literara “Ion†apartine speciei literare romanul. Este roman de tip obiectiv prin specificul relatiei narator-personaj si al naratorului (omniscient, omniprezent). Se observa obiectivitatea, impersonalitatea naratorului, naratiunea la persoana a-III-a, atitudinea detasata in descriere, veridicitatea.
Proza realist-obiectiva se realizeaza prin naratiunea la persoana a-III-a, nonfocalizata. Viziunea “dindarat†presupune un narator obiectiv, detasat care nu se implica in faptele prezentate, lasa viata sa curga. Naratorul omniscient stie mai mult decat personajele sale, si omniprezent, dirijeaza evolutia lor ca un regizor universal. El plasmuieste traiectoriile existentei persoanjelor conform unui destin prestabilit, cunoscand de la inceput finalul. De aceea textul contine de la inceput semne prevestitoare ale sfarsitul fiecarui personaj, care este o victima a fataliatii:nu poate iesi din destinul lui (roman al destinului). Naratorul infatiseaza realitatea plasmuita nu ca pe o succesiune de evenimente imprevizibile, accidentale ci ca pe un proces logic cu final explicabil si previzibil. Inlantuite temporal si cauzal, faptele sunt credibile, verosimile. Efectul asupra cititorului este de iluzie a vietii (verdicitate) si de obiectivitate.
Tema romanului este prezentarea problematicii pamantului in conditiile satului ardelean de la inceputul secolului al XX-lea. Romanul prezinta lupta unui taran sarac pentru a obtine pamantul si consecintele actelor sale. Caracterul monografic al romanului orienteaza investigatia narativa spre diverse aspecte ale lumii rurale: obiceiuri legate de marile momente din viata omului (nasterea, nunta, inmormantare), relatii sociale genrate de diferentele economice (stratificarea sociala) sau culturale (universul taranilor, universul intelectualitatilor rurale), relatii de familie. Tema centrala, posesiunea pamantului este dublata de tema iubirii. In plan simbolic, destinul protagonistului se plaseaza pe doua coordonate: Eros si Thanatos.
Criticul Nicolae Manolescu afirma ca “in centrul romanului se afla patima lui Ion, ca forma a instinctului de posesiuneâ€. De aceea nu problema pamantului o considera centrala, ci tema destinului.
Prima redctare de circa 300 de pagini s-a intitulat “Zestreaâ€. Proiectul initial a fost abandonat si reluat de cateva ori, forma finala aparand cu titlul “Ionâ€.
Primul roman publicat de Liviu Rebreanu (1920), “Ion†este considerat de criticul Eugen Lovinescu roman obiectiv:â€cea mai puternica creatie obiectiva a literaturii romane†si de criticul Nicolae Manolescu roman doric:â€iluzia vietii este mai presus de iluzia arteiâ€, acesta vazand in roman chiar si unele elemente naturaliste. Autorul insusi afirma “pentru mine arta inseamna creatie de oameni si de viataâ€.
Avand ca trasturi amploarea actiunii, desfasurata pe mai multe planuri, conflictul complex, prezenta unor personaje numeroase si realizarea unei imagini ample asupra vietii, opera literara “Ion†apartine speciei literare romanul. Este roman de tip obiectiv prin specificul relatiei narator-personaj si al naratorului (omniscient, omniprezent). Se observa obiectivitatea, impersonalitatea naratorului, naratiunea la persoana a-III-a, atitudinea detasata in descriere, veridicitatea.
Proza realist-obiectiva se realizeaza prin naratiunea la persoana a-III-a, nonfocalizata. Viziunea “dindarat†presupune un narator obiectiv, detasat care nu se implica in faptele prezentate, lasa viata sa curga. Naratorul omniscient stie mai mult decat personajele sale, si omniprezent, dirijeaza evolutia lor ca un regizor universal. El plasmuieste traiectoriile existentei persoanjelor conform unui destin prestabilit, cunoscand de la inceput finalul. De aceea textul contine de la inceput semne prevestitoare ale sfarsitul fiecarui personaj, care este o victima a fataliatii:nu poate iesi din destinul lui (roman al destinului). Naratorul infatiseaza realitatea plasmuita nu ca pe o succesiune de evenimente imprevizibile, accidentale ci ca pe un proces logic cu final explicabil si previzibil. Inlantuite temporal si cauzal, faptele sunt credibile, verosimile. Efectul asupra cititorului este de iluzie a vietii (verdicitate) si de obiectivitate.
Tema romanului este prezentarea problematicii pamantului in conditiile satului ardelean de la inceputul secolului al XX-lea. Romanul prezinta lupta unui taran sarac pentru a obtine pamantul si consecintele actelor sale. Caracterul monografic al romanului orienteaza investigatia narativa spre diverse aspecte ale lumii rurale: obiceiuri legate de marile momente din viata omului (nasterea, nunta, inmormantare), relatii sociale genrate de diferentele economice (stratificarea sociala) sau culturale (universul taranilor, universul intelectualitatilor rurale), relatii de familie. Tema centrala, posesiunea pamantului este dublata de tema iubirii. In plan simbolic, destinul protagonistului se plaseaza pe doua coordonate: Eros si Thanatos.
Criticul Nicolae Manolescu afirma ca “in centrul romanului se afla patima lui Ion, ca forma a instinctului de posesiuneâ€. De aceea nu problema pamantului o considera centrala, ci tema destinului.
Tag-uri: comentariu, roman realist, roman obiectiv |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 16 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :