Statistics:
Visits: 1,027 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a doua parte
Q: | Intreaba despre Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a doua parte |
Portretul fiecarui personaj nu este dezvaluit dintr-o data, ci progresiv, de-a lungul timpului. Daca la inceput nu stim decat cum arata fizionomia, cum este imbracat si, eventual, cateva gesturi sau ticuri, pe masura ce vom inainta in timp vom cunoaste, in mod progresiv, care este starea de spirit a acestui personaj in situatii diferite, ce sentimente nutreste, care ii este temperamentul, toate acestea ajuandu-ne sa dezvaluim caracterul personajului respectiv. Sa urmarim deci, din aceasta perspectiva a timpului, in ce consta arta romancierului in vederea realizarii portretului total al personajelor sale.
Vom constata ca, de obicei, romancierul se foloseste pentru inceput de evocarea fizionomiei personajului, de pictura gestului, a vestimentatiei si a mediului ambiant Sa incepem prin a urmari evecarea fizionomiei catorva dintre personaje.
Astfel, in "Enigma Otiliei", dupa ce facem cunostinta cu mos Costache Giurgiuveanu, iata ce vom afla despre Aglae Tulea:
" era o doamna cam de aceeasi varsta cu Pascalopol, cu parul negru pieptanat bine intr-o coafura japoneza. Fata ii era galbanicioasa. gura cu buzele subtiri, acre. nasul incovoiat si acut. obrajii brazdati de cateva cute mari, ascunzand o slabire brusca. Ochii ii erau bulbucati ca si aceia ai batranului, cu care semana putin, si avea de altfel aceeasi miscare moale a ploapelor".
Urmeaza imediat descrierea vestimentatiei:"... era imbracata cu o bluza de matase neagra cu numeroase cerculete, stransa la gat cu o mare agrafa de os si sugrumata la mijloc cu un cordon de piele, in care se vedea, prinsa de un lantisor, urechea unui cesuletde aur."
Cand am vorbit despre metamorfoza tipurilor calinesciene, constatam ca unele personaje se vor resimti de trecerea ireversibila a timpului, iar senectutea va marca un proces de involutie al acestora, intr-un mod caracteristic fiecaruia dintre ele. Senectutea, devenita la G. Calinescu mod de a intregi portretul pe masura trecerii timpului este prezentata prin simpla observare a fizicului si a vestimentatiei. Iata ce spune romancierul:
"Ceea ce atrage atentia asupra imbatranirii unui individ este metamorfoza vestimentara Femeile se simt batrane si renunta atunci de buna voie la orice rezistenta si isi fac o uniforma voluntara de senile. Batranii pun vata in urechi si ies cu pardesiul in mijlocul verii".
Vom constata ca, de obicei, romancierul se foloseste pentru inceput de evocarea fizionomiei personajului, de pictura gestului, a vestimentatiei si a mediului ambiant Sa incepem prin a urmari evecarea fizionomiei catorva dintre personaje.
Astfel, in "Enigma Otiliei", dupa ce facem cunostinta cu mos Costache Giurgiuveanu, iata ce vom afla despre Aglae Tulea:
" era o doamna cam de aceeasi varsta cu Pascalopol, cu parul negru pieptanat bine intr-o coafura japoneza. Fata ii era galbanicioasa. gura cu buzele subtiri, acre. nasul incovoiat si acut. obrajii brazdati de cateva cute mari, ascunzand o slabire brusca. Ochii ii erau bulbucati ca si aceia ai batranului, cu care semana putin, si avea de altfel aceeasi miscare moale a ploapelor".
Urmeaza imediat descrierea vestimentatiei:"... era imbracata cu o bluza de matase neagra cu numeroase cerculete, stransa la gat cu o mare agrafa de os si sugrumata la mijloc cu un cordon de piele, in care se vedea, prinsa de un lantisor, urechea unui cesuletde aur."
Cand am vorbit despre metamorfoza tipurilor calinesciene, constatam ca unele personaje se vor resimti de trecerea ireversibila a timpului, iar senectutea va marca un proces de involutie al acestora, intr-un mod caracteristic fiecaruia dintre ele. Senectutea, devenita la G. Calinescu mod de a intregi portretul pe masura trecerii timpului este prezentata prin simpla observare a fizicului si a vestimentatiei. Iata ce spune romancierul:
"Ceea ce atrage atentia asupra imbatranirii unui individ este metamorfoza vestimentara Femeile se simt batrane si renunta atunci de buna voie la orice rezistenta si isi fac o uniforma voluntara de senile. Batranii pun vata in urechi si ies cu pardesiul in mijlocul verii".
Tag-uri: vocatie, george calinescu, portret |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :