Statistics:
Visits: 1,098 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a sasea parte
Q: | Intreaba despre Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a sasea parte |
In opera lui, George Calinescu ne dezvaluie autoportretul personajului, un exemplu de autoportret ar fi cel al lui Pomponescu, dezvaluit intr-o convorbire cu Ioana:
"Vezi, deci, draga mea, ca eu sunt obisnuit a fi calauzit in viata de fiinte tutelare... Evident, nupot sa afirm ca nu ma simt in largul meu in arhitectura aspiratia mea intima a fost totusi pentru o ocupatie intelectuala mai subtila, cum ar fi literatura, filozofia Pentru asta trebuie ragaz si. drept sa spun, o capacitate de a suporta mizeria, pe care no am.
Mama mi-a dat o educatie excelenta intr-un fel, visa una de lux Mi-a luat orice posibilitate de a suporta asprimile vietii. Daca sun dupa un pahar de apa si nu vine nimeni, nu ma pot duce in bucatarie sa-mi torn apa de la robinet iindca mama imi interzicea , cand eram mic, sa merg in dependinte. Mi-e imposibil sa-mi cos un nasture, sa-mi fierb un ou... nu numai atat, dar singur nu m-as descurca nici comanda Sunt o mare statuie, fragila facuta din portelan, am nevoie defoarte multa vata ca sa nu fiu ciocnit."
Sa urmarim in continuare, portretul facut lui Dan Bogdan de unul dintre membru Miscarii: "Iubite amice, cunosc intamplator pe Dan Bogdan mai demult; Merge spre cincizeci si cinci de ani, aratand cu toate astea ceva mai batran, din cauza mustatii aproape albe. Mersul ii este dimpotriva darz, putin cam clatinat, statura zvelta si parul gros. Joaca popice si ping-pong. N-am auzit vreodata sa fie bolnav, in ciuda fetei palide si scobite in obraji. E asa de prudent in toate, incat nu l-am surprins niciodata ametit de bautura...
Succesul unei teze sau frica sunt singurii factori ce scurteaza gestatia mintala a lui Dan Bogdan, care din cauza acestei frici, cata vreme controversa e libera, apare ca un element periculos, accesibil spiritelor indecise, asa de numeroase printre tinerii de origine rurala ca si el".
Si, in sfarsit, sa exemplificam cel de-al treilea caz, cand intervine autorul, completand autoportretul lui Pomponescu:
"Vom adauga la autoportretul lui Pomponescu urmatoarele amanunte. Succesul sau era conditionat de anume preparative, fara de care nu se simtea in apele lui. intai de toate trebuia sa fie primit la gara de un grup de prieteni. Lipsind aceasta ceremonie, Pomponescu cadea la tristete, se simtea neglijat. De asemeni, inainte de a trece la tribuna avea obicei de a face cerc in jurul sau, a se arata eroul momentului. Ii placeau salile gemand de lume, cu femei si tineret. O asistenta redusa si de intelectuali puri, cu aere critice, il stanjenea Dorea sa fie subliniat, prin aplauze la anumite faze pregatite dinainte. Un esec il demonta"
Sa constatam ca romancierul s-a folosit atat de portretul fizic cat si de cel moral, cu scopul de a scoate in evidenta caracterul personajului.
Construirea personajului pe o singura trasatura de caracter, deci monovertebrarea sa, a dat personajului calinescian un relief individual, conducandu-l spre o tipologie unica Personajul va conta deci, ca purtator al unei trasaturi generale, ca exponent al unei tipologii umane.
Ridicand arta portretului in proza calinesciana la o treapta inalta de analiza subtila G. Calinescu aduce o contributie reala si in sfera universala.
"Vezi, deci, draga mea, ca eu sunt obisnuit a fi calauzit in viata de fiinte tutelare... Evident, nupot sa afirm ca nu ma simt in largul meu in arhitectura aspiratia mea intima a fost totusi pentru o ocupatie intelectuala mai subtila, cum ar fi literatura, filozofia Pentru asta trebuie ragaz si. drept sa spun, o capacitate de a suporta mizeria, pe care no am.
Mama mi-a dat o educatie excelenta intr-un fel, visa una de lux Mi-a luat orice posibilitate de a suporta asprimile vietii. Daca sun dupa un pahar de apa si nu vine nimeni, nu ma pot duce in bucatarie sa-mi torn apa de la robinet iindca mama imi interzicea , cand eram mic, sa merg in dependinte. Mi-e imposibil sa-mi cos un nasture, sa-mi fierb un ou... nu numai atat, dar singur nu m-as descurca nici comanda Sunt o mare statuie, fragila facuta din portelan, am nevoie defoarte multa vata ca sa nu fiu ciocnit."
Sa urmarim in continuare, portretul facut lui Dan Bogdan de unul dintre membru Miscarii: "Iubite amice, cunosc intamplator pe Dan Bogdan mai demult; Merge spre cincizeci si cinci de ani, aratand cu toate astea ceva mai batran, din cauza mustatii aproape albe. Mersul ii este dimpotriva darz, putin cam clatinat, statura zvelta si parul gros. Joaca popice si ping-pong. N-am auzit vreodata sa fie bolnav, in ciuda fetei palide si scobite in obraji. E asa de prudent in toate, incat nu l-am surprins niciodata ametit de bautura...
Succesul unei teze sau frica sunt singurii factori ce scurteaza gestatia mintala a lui Dan Bogdan, care din cauza acestei frici, cata vreme controversa e libera, apare ca un element periculos, accesibil spiritelor indecise, asa de numeroase printre tinerii de origine rurala ca si el".
Si, in sfarsit, sa exemplificam cel de-al treilea caz, cand intervine autorul, completand autoportretul lui Pomponescu:
"Vom adauga la autoportretul lui Pomponescu urmatoarele amanunte. Succesul sau era conditionat de anume preparative, fara de care nu se simtea in apele lui. intai de toate trebuia sa fie primit la gara de un grup de prieteni. Lipsind aceasta ceremonie, Pomponescu cadea la tristete, se simtea neglijat. De asemeni, inainte de a trece la tribuna avea obicei de a face cerc in jurul sau, a se arata eroul momentului. Ii placeau salile gemand de lume, cu femei si tineret. O asistenta redusa si de intelectuali puri, cu aere critice, il stanjenea Dorea sa fie subliniat, prin aplauze la anumite faze pregatite dinainte. Un esec il demonta"
Sa constatam ca romancierul s-a folosit atat de portretul fizic cat si de cel moral, cu scopul de a scoate in evidenta caracterul personajului.
Construirea personajului pe o singura trasatura de caracter, deci monovertebrarea sa, a dat personajului calinescian un relief individual, conducandu-l spre o tipologie unica Personajul va conta deci, ca purtator al unei trasaturi generale, ca exponent al unei tipologii umane.
Ridicand arta portretului in proza calinesciana la o treapta inalta de analiza subtila G. Calinescu aduce o contributie reala si in sfera universala.
Tag-uri: george calinescu, eseu, portret |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :