Statistics:
Visits: 1,002 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a cincea parte
Q: | Intreaba despre Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a cincea parte |
Observatia psihologica a romancierului se tace simtita si in diferentierea starilor de spirit care definesc natura unica a personajului. Iata, spre exemplu, cum iritarea defineste portretul mai multor personaje:
"Gaittany nu-si permitea izbucniri brutale decat in cea mai stricta intimitate a casei, ca un fel de igiena a nervilor. In afara, nervozitatea se manifesta prin batai marunte cu degetele in masa prin racorirea cu un evantai improvizat si zambete silite in toate directiile.
Gaittany isi domina brusc iritatia si niciodata in public n-a fost vazut facand scandal, calcand catusi de putin decorul. La enervare, isi disimula complet reactia, o resorbea inainte ca ceilalti sa bage de seama, ramanand cu extraordinarul avantaj al celui ce-si pastreaza calmul.
Panait Sufletel - "cand se irita prefera sa plece singur pe jos, prada celei mai vii si comice agitatii, izbind cu bastonul, gros ca o bata si rasucit, in trotuar".
Pomponescu - "simtindu-se invadat de o indispozitie psihica se manifesta prin miscarea buzei de sus inclusiv a perilor de mustata, "
Si entuziasmul difera de la un personaj la altul, iar rasul acestora, care e sesizabil in nuante foarte fine, are aceeasi menire de a ilustra portretul moral al personajului. Daca rasul lui Max Hangerlin "ha-ha-ha!", ca lovit de idiotenie, mojic, trivial, nu lezeaza mediul monden, ci tace chiar mai interesante aparitiile in salon ale tanarului cu umor pervers, rasul lui Gaittany "ha-ha-ha!", stilat, decent exprima perfect oportunismul personajelor.
Pentru intregirea portretului moral al personajului, G. Calinescu apeleaza si la temperamentul acestora Uneori, pentru a scoate in evidenta acest lucru, romancierul asociaza doua temperamente deosebite. Astfel, in rata unui temperament atat de stupefiant ca acela al printului Hangerlin, aduce temperamentul fricos, nelinistit al lui Panait Sufletel. Hangienus, la randul sau, temperamental, este un disimulat. Supararea se manifesta la el sub forma unei lamentarii patetice, lacrimand repede "ca o femeie batrana". Emotivitatea lui era insa de suprafata, deoarece asa cum noteaza autorul, "se bucura cand intalnea pe cineva in situatii dificile".
Portretul devine, in romanul lui G Calinescu descriptie a esentei morale insasi. Astfel, romancierul va lasa personajele sa se caracterizeze, sa se autocaracterizeze, sau le va acaracteriza el insusi. Vom intalni deci, de-a lungul romanului situatii in care uneori personajul isi va face autoportretul, alteori portretul este facut de un alt personaj, sau - cu alta ocazie - romancierul insusi sa ne dezvaluie portretul persoanei in cauza.
"Gaittany nu-si permitea izbucniri brutale decat in cea mai stricta intimitate a casei, ca un fel de igiena a nervilor. In afara, nervozitatea se manifesta prin batai marunte cu degetele in masa prin racorirea cu un evantai improvizat si zambete silite in toate directiile.
Gaittany isi domina brusc iritatia si niciodata in public n-a fost vazut facand scandal, calcand catusi de putin decorul. La enervare, isi disimula complet reactia, o resorbea inainte ca ceilalti sa bage de seama, ramanand cu extraordinarul avantaj al celui ce-si pastreaza calmul.
Panait Sufletel - "cand se irita prefera sa plece singur pe jos, prada celei mai vii si comice agitatii, izbind cu bastonul, gros ca o bata si rasucit, in trotuar".
Pomponescu - "simtindu-se invadat de o indispozitie psihica se manifesta prin miscarea buzei de sus inclusiv a perilor de mustata, "
Si entuziasmul difera de la un personaj la altul, iar rasul acestora, care e sesizabil in nuante foarte fine, are aceeasi menire de a ilustra portretul moral al personajului. Daca rasul lui Max Hangerlin "ha-ha-ha!", ca lovit de idiotenie, mojic, trivial, nu lezeaza mediul monden, ci tace chiar mai interesante aparitiile in salon ale tanarului cu umor pervers, rasul lui Gaittany "ha-ha-ha!", stilat, decent exprima perfect oportunismul personajelor.
Pentru intregirea portretului moral al personajului, G. Calinescu apeleaza si la temperamentul acestora Uneori, pentru a scoate in evidenta acest lucru, romancierul asociaza doua temperamente deosebite. Astfel, in rata unui temperament atat de stupefiant ca acela al printului Hangerlin, aduce temperamentul fricos, nelinistit al lui Panait Sufletel. Hangienus, la randul sau, temperamental, este un disimulat. Supararea se manifesta la el sub forma unei lamentarii patetice, lacrimand repede "ca o femeie batrana". Emotivitatea lui era insa de suprafata, deoarece asa cum noteaza autorul, "se bucura cand intalnea pe cineva in situatii dificile".
Portretul devine, in romanul lui G Calinescu descriptie a esentei morale insasi. Astfel, romancierul va lasa personajele sa se caracterizeze, sa se autocaracterizeze, sau le va acaracteriza el insusi. Vom intalni deci, de-a lungul romanului situatii in care uneori personajul isi va face autoportretul, alteori portretul este facut de un alt personaj, sau - cu alta ocazie - romancierul insusi sa ne dezvaluie portretul persoanei in cauza.
Tag-uri: george calinescu, eseu, portret |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :