FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 927
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a cincea parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a cincea parte

 Q:   Intreaba despre Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a cincea parte       
Eseu despre vocatia portretistica a lui George Calinescu - a cincea parte Observatia psihologica a romancierului se tace simtita si in diferentierea starilor de spirit care definesc natura unica a personajului. Iata, spre exemplu, cum iritarea defineste portretul mai multor personaje:
"Gaittany nu-si permitea izbucniri brutale decat in cea mai stricta intimitate a casei, ca un fel de igiena a nervilor. In afara, nervozitatea se manifesta prin batai marunte cu degetele in masa prin racorirea cu un evantai improvizat si zambete silite in toate directiile.

Gaittany isi domina brusc iritatia si niciodata in public n-a fost vazut facand scandal, calcand catusi de putin decorul. La enervare, isi disimula complet reactia, o resorbea inainte ca ceilalti sa bage de seama, ramanand cu extraordinarul avantaj al celui ce-si pastreaza calmul.

Panait Sufletel - "cand se irita prefera sa plece singur pe jos, prada celei mai vii si comice agitatii, izbind cu bastonul, gros ca o bata si rasucit, in trotuar".
Pomponescu - "simtindu-se invadat de o indispozitie psihica se manifesta prin miscarea buzei de sus inclusiv a perilor de mustata, "
Si entuziasmul difera de la un personaj la altul, iar rasul acestora, care e sesizabil in nuante foarte fine, are aceeasi menire de a ilustra portretul moral al personajului. Daca rasul lui Max Hangerlin "ha-ha-ha!", ca lovit de idiotenie, mojic, trivial, nu lezeaza mediul monden, ci tace chiar mai interesante aparitiile in salon ale tanarului cu umor pervers, rasul lui Gaittany "ha-ha-ha!", stilat, decent exprima perfect oportunismul personajelor.

Pentru intregirea portretului moral al personajului, G. Calinescu apeleaza si la temperamentul acestora Uneori, pentru a scoate in evidenta acest lucru, romancierul asociaza doua temperamente deosebite. Astfel, in rata unui temperament atat de stupefiant ca acela al printului Hangerlin, aduce temperamentul fricos, nelinistit al lui Panait Sufletel. Hangienus, la randul sau, temperamental, este un disimulat. Supararea se manifesta la el sub forma unei lamentarii patetice, lacrimand repede "ca o femeie batrana". Emotivitatea lui era insa de suprafata, deoarece asa cum noteaza autorul, "se bucura cand intalnea pe cineva in situatii dificile".

Portretul devine, in romanul lui G Calinescu descriptie a esentei morale insasi. Astfel, romancierul va lasa personajele sa se caracterizeze, sa se autocaracterizeze, sau le va acaracteriza el insusi. Vom intalni deci, de-a lungul romanului situatii in care uneori personajul isi va face autoportretul, alteori portretul este facut de un alt personaj, sau - cu alta ocazie - romancierul insusi sa ne dezvaluie portretul persoanei in cauza.


Tag-uri: george calinescu, eseu, portret



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 23 November '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :