Statistics:
Visits: 1,136 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre Bogdan Petriceicu Hasdeu
Q: | Intreaba despre Despre Bogdan Petriceicu Hasdeu |
Bogdan Petriceicu Hasdeu se înscrie în seria spiritelor enciclopedice (Dimitrie Cantentir şi Nicolae Iorga), gânditor profund şi original: profesor, istoric, filolog, scriitor (poet, prozator, dramaturg), apreciat de G. Călinescu drept un "geniu universal".
A desfăşurat o prodigioasă activitate gazetărească, fiind iniţiatorul a numeroase reviste şi gazete: România (1858), Foaia de istoric română, Foaia de istorie şi literatură (1860), Lumina, Foaia umoristică Aghiuţă (1863), Arhiva istorică, Satyrul (1866), Traian, Columna lui Traian (1870), Revista nouă (1877) ş.a.
Ca filolog, istoric şi lingvist ilustreză exigenţa ştiin ţifică dublată de structura romantică a artistului. Hasdeu poate fi considerat părintele filologiei româneşti moderne. Lucrările sale Cuvente den bătrâni (în trei volume - 1878-l881) în care publică şi analizează vechi texte româneşti şi Etymologicum Magnum Romaniae, dicţionar conceput în proporţii gigantice, din care a realizat trei volume (până la cuvântul "bărbat"). Ca istoric, a realizat monografia Ioan-Vodă cel Cumplit, evocare a unui destin dramatic din trecutul nostru, ce impune prin curajul şi demnitatea sa. Lucrarea Istoria critică a românilor, amplă sinteză a istoriei şi a civilizaţiei române, arată atât un erudit, cât şi un literat.
In domeniul literaturii beletristice a scris: nuvela Duduca Mamuca, republicată ulterior sub titlul Micuţa; a rămas un fragment dintr-un proiectat roman istoric, Ursita. A scris versuri tumultuos romantice, meditative. In creaţia dramatică a lăsat comedia Trei crai de la Răsărit şi drama Răzvan şi Vidra, cea mai de seamă reuşită artistică a lui Hasdeu. A ţinut cursuri de filologie comparată la Universitate, a fost director al Arhivelor Statului, decan al Facultăţii de Litere, membru al Academiei (1877), făcând dovada unor înzestrări şi performanţe intelectuale atât de diverse şi profunde în acelaşi timp.
Moare la 25 august, 1907 adânc zdruncinat de pierderea unicei sale fiice, Iulia şi apoi a soţiei sale.
Răzvan şi Vidra, "poemă dramatică în cinci cânturi", reprezentată în premieră în 1867, este "drama individului apăsat de prejudecata publică" (G. Călinescu). Punctul de plecare l-a constituit un articol al lui Bălcescu despre Răzvan-Vodă, publicat postum în România literară (1852).
Destinul lui Răzvan, ţigan rob eliberat, este cel al unui erou romantic, de excepţie, evoluând în situaţii de excepţie. El va cunoaşte de-a lungul celor cinci cânturi, cu titluri semnificative: bucuria măririi dar şi amărăciunea căderii (Un rob pentr-un galben, Răzbunarea, Nepoata lui Motoc, încă un pas, Mărirea). Proiectat pe fundalul veacului al XVI-lea (social, politic), Răzvan. ţigan rob devenit liber, urcă treaptă cu treaptă: devine căpitan de haiduci, ofiţer în armata leşească, hatman şi apoi domn, demonstrând calităţi deosebite. Lupta împotriva prejudecăţilor epocii constituie principalul element al conflictului dramatic de esenţă etică şi psihologică, adăugându-se celui social.
Pe măsura desfăşurării acţiunii, conflictul social (boieri - popor - domn) rămâne în umbră, conturându-se din ce în ce mai susţinut cel psihologic, personajele devenind mai complexe si mai individualizate.
Scriitorul îşi construieşte personajul în viziune populară, ca un luptător legendar pentru dreptate, suferinţa personală topindu-se în răzvrătirea socială. Ca erou romantic, el este structurat contradictoriu: înzestrat cu calităţi de excepţie, de care este conştient, dar neputincios în afirmarea lor, apăsat de prejudecata ce-i ignoră virtuţile.
Hasdeu îmbogăţeşte literatura română cu un personal feminin de referinţă, reflectând ideile înaintate ale autorului. Vidra este un personaj complex, viguros, o prezenţă feminină de excepţie, cu o voinţă puternică, ambiţioasă şi dârză ca un bărbat, cu un clocot de viaţă impresionant, "amestec din doamna Chiajna şi din Lady Macbeth" (E. Lovinescu)
Bogăţia materialului folcloric, sufletul patriotic impresionant, ideile generoase, democratice, caracterele bine construite asigură viabilitate dramei lui Hasdeu. Linia romantică în teatrul de inspiraţie istorică des-chisă de B. P. Hasdeu şi V. Alecsandri este urmată de alţi dramaturgi: Al. Davila (Vlaicu Vodă), B. Şt. Delavrancea (trilogia: Apus de soare, Viforul, Luceafărul), M. Sorbul (Letopiseţi) etc.
A desfăşurat o prodigioasă activitate gazetărească, fiind iniţiatorul a numeroase reviste şi gazete: România (1858), Foaia de istoric română, Foaia de istorie şi literatură (1860), Lumina, Foaia umoristică Aghiuţă (1863), Arhiva istorică, Satyrul (1866), Traian, Columna lui Traian (1870), Revista nouă (1877) ş.a.
Ca filolog, istoric şi lingvist ilustreză exigenţa ştiin ţifică dublată de structura romantică a artistului. Hasdeu poate fi considerat părintele filologiei româneşti moderne. Lucrările sale Cuvente den bătrâni (în trei volume - 1878-l881) în care publică şi analizează vechi texte româneşti şi Etymologicum Magnum Romaniae, dicţionar conceput în proporţii gigantice, din care a realizat trei volume (până la cuvântul "bărbat"). Ca istoric, a realizat monografia Ioan-Vodă cel Cumplit, evocare a unui destin dramatic din trecutul nostru, ce impune prin curajul şi demnitatea sa. Lucrarea Istoria critică a românilor, amplă sinteză a istoriei şi a civilizaţiei române, arată atât un erudit, cât şi un literat.
In domeniul literaturii beletristice a scris: nuvela Duduca Mamuca, republicată ulterior sub titlul Micuţa; a rămas un fragment dintr-un proiectat roman istoric, Ursita. A scris versuri tumultuos romantice, meditative. In creaţia dramatică a lăsat comedia Trei crai de la Răsărit şi drama Răzvan şi Vidra, cea mai de seamă reuşită artistică a lui Hasdeu. A ţinut cursuri de filologie comparată la Universitate, a fost director al Arhivelor Statului, decan al Facultăţii de Litere, membru al Academiei (1877), făcând dovada unor înzestrări şi performanţe intelectuale atât de diverse şi profunde în acelaşi timp.
Moare la 25 august, 1907 adânc zdruncinat de pierderea unicei sale fiice, Iulia şi apoi a soţiei sale.
Răzvan şi Vidra, "poemă dramatică în cinci cânturi", reprezentată în premieră în 1867, este "drama individului apăsat de prejudecata publică" (G. Călinescu). Punctul de plecare l-a constituit un articol al lui Bălcescu despre Răzvan-Vodă, publicat postum în România literară (1852).
Destinul lui Răzvan, ţigan rob eliberat, este cel al unui erou romantic, de excepţie, evoluând în situaţii de excepţie. El va cunoaşte de-a lungul celor cinci cânturi, cu titluri semnificative: bucuria măririi dar şi amărăciunea căderii (Un rob pentr-un galben, Răzbunarea, Nepoata lui Motoc, încă un pas, Mărirea). Proiectat pe fundalul veacului al XVI-lea (social, politic), Răzvan. ţigan rob devenit liber, urcă treaptă cu treaptă: devine căpitan de haiduci, ofiţer în armata leşească, hatman şi apoi domn, demonstrând calităţi deosebite. Lupta împotriva prejudecăţilor epocii constituie principalul element al conflictului dramatic de esenţă etică şi psihologică, adăugându-se celui social.
Pe măsura desfăşurării acţiunii, conflictul social (boieri - popor - domn) rămâne în umbră, conturându-se din ce în ce mai susţinut cel psihologic, personajele devenind mai complexe si mai individualizate.
Scriitorul îşi construieşte personajul în viziune populară, ca un luptător legendar pentru dreptate, suferinţa personală topindu-se în răzvrătirea socială. Ca erou romantic, el este structurat contradictoriu: înzestrat cu calităţi de excepţie, de care este conştient, dar neputincios în afirmarea lor, apăsat de prejudecata ce-i ignoră virtuţile.
Hasdeu îmbogăţeşte literatura română cu un personal feminin de referinţă, reflectând ideile înaintate ale autorului. Vidra este un personaj complex, viguros, o prezenţă feminină de excepţie, cu o voinţă puternică, ambiţioasă şi dârză ca un bărbat, cu un clocot de viaţă impresionant, "amestec din doamna Chiajna şi din Lady Macbeth" (E. Lovinescu)
Bogăţia materialului folcloric, sufletul patriotic impresionant, ideile generoase, democratice, caracterele bine construite asigură viabilitate dramei lui Hasdeu. Linia romantică în teatrul de inspiraţie istorică des-chisă de B. P. Hasdeu şi V. Alecsandri este urmată de alţi dramaturgi: Al. Davila (Vlaicu Vodă), B. Şt. Delavrancea (trilogia: Apus de soare, Viforul, Luceafărul), M. Sorbul (Letopiseţi) etc.
Tag-uri: bogdan petriceicu hasdeu, opera, viata |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :