Statistics:
Visits: 1,619 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul romanului Maitreyi scris de Mircea Eliade - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul romanului Maitreyi scris de Mircea Eliade - a doua parte |
Lucidul Allan ajunge si el, prin Maitreyi, sa traiasca, in chip pasional, erosul, depasindu-si astfel egoismul si consecintele ce decurg din acesta (gelozia, de pilda). El imprumuta de la Maitreyi comportamentul, adica suma de manifestari in planul eresului, corrvertindu-se total la panteism (traire deplina identificarea cu exteriorul). Aceasta turnura in cornportamentul eroului are semnificatia unei initieri (initierea inseamna in viziunea lui Eliade, intratrea treptata intr-un rol strain, dobandirea unei alte scari a valorilor).
Manifestarile lui Maitreyi se exprima prin formula jocului. in cazul ei, prin joc se intelege o suma de gesturi alcatuind impreuna un ritual (de pilda ritualul privirii, prin care eroii cad in transa jocul mainilor, al picioarelor - atingerea pici orului in partea de sus simbolizeaza pentru ei, posesiunea totala). Faptul ca pasiunea se exprima ritualic confera iubirii un caracter grav, facand din ea un act fundamental al existentei. Ritualizata iubirea se spiritualizeaza capatand, asadar, accente metafizice. Prin joc, se depaseste carnalul, iubirea capatand atribute superioare.
Ceea ce este important pentru cei doi, este ca ei se daruiesc pana la contopire, ajungandu-se astfel la acel absolut ai iubirii evocand cititorului fericirea paradisiaca a cuplului originar. Iata cum Mircea Eliade transfera realitatea concreta in zona mirului, iata cum personajele sale devin personaje mitice. Ele inceteaza de a mai conta ca indivizi. Allan se initiaza si, mai apoi, se converteste. Iubirea il inalta pe individ, pentru ca erosul se exprima ritualic (ritualul e realitate esentializata).
Ideea romanului este ca, prin pasiune, Allan ajunge la un absolut al iubirii, sinonim cu un mod de cunoastere. Tip european, el isi cenzureaza trairile, analizandu-se permanent pe sine. in general, se indoieste ca e indragostit, acceptand mai degraba ideea ca e "vrajit". Vraja, un alt mod de a numi "farmecul" eminescian, este o stare de beatitudine, de uitare de sine, ceea ce echivaleaza cu trairea suprema Eroul refuza sa creada ca e indragostit, fiind atras mereu de "altceva". Acest "altceva" este sugestia irationalului iubirii ("...un nu stiu ce, si-un nu stiu cum"), adica sugestia "vrajei" careia i se abandoneaza.
Eliade este, aici, total anti-camilpetrescian, fiindca ceea ce conteaza in cazul eroilor romanului, nu este propria lor persoana ci fapta, trairea, pana la anularea propriei lor identitati. Naratiunea insasi are un sens mitic, intrucat faptele ce o compun sunt exemplare, cea ce inseamna ca au semnificatia arhetipului.
Manifestarile lui Maitreyi se exprima prin formula jocului. in cazul ei, prin joc se intelege o suma de gesturi alcatuind impreuna un ritual (de pilda ritualul privirii, prin care eroii cad in transa jocul mainilor, al picioarelor - atingerea pici orului in partea de sus simbolizeaza pentru ei, posesiunea totala). Faptul ca pasiunea se exprima ritualic confera iubirii un caracter grav, facand din ea un act fundamental al existentei. Ritualizata iubirea se spiritualizeaza capatand, asadar, accente metafizice. Prin joc, se depaseste carnalul, iubirea capatand atribute superioare.
Ceea ce este important pentru cei doi, este ca ei se daruiesc pana la contopire, ajungandu-se astfel la acel absolut ai iubirii evocand cititorului fericirea paradisiaca a cuplului originar. Iata cum Mircea Eliade transfera realitatea concreta in zona mirului, iata cum personajele sale devin personaje mitice. Ele inceteaza de a mai conta ca indivizi. Allan se initiaza si, mai apoi, se converteste. Iubirea il inalta pe individ, pentru ca erosul se exprima ritualic (ritualul e realitate esentializata).
Ideea romanului este ca, prin pasiune, Allan ajunge la un absolut al iubirii, sinonim cu un mod de cunoastere. Tip european, el isi cenzureaza trairile, analizandu-se permanent pe sine. in general, se indoieste ca e indragostit, acceptand mai degraba ideea ca e "vrajit". Vraja, un alt mod de a numi "farmecul" eminescian, este o stare de beatitudine, de uitare de sine, ceea ce echivaleaza cu trairea suprema Eroul refuza sa creada ca e indragostit, fiind atras mereu de "altceva". Acest "altceva" este sugestia irationalului iubirii ("...un nu stiu ce, si-un nu stiu cum"), adica sugestia "vrajei" careia i se abandoneaza.
Eliade este, aici, total anti-camilpetrescian, fiindca ceea ce conteaza in cazul eroilor romanului, nu este propria lor persoana ci fapta, trairea, pana la anularea propriei lor identitati. Naratiunea insasi are un sens mitic, intrucat faptele ce o compun sunt exemplare, cea ce inseamna ca au semnificatia arhetipului.
Tag-uri: maitreyi, mircea eliade, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :