Statistics:
Visits: 1,065 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul romanului La tiganci scris de Mircea Eliade- a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul romanului La tiganci scris de Mircea Eliade- a treia parte |
Eminescu preia acest punct de vedere, in "Sarmanul Dionis", creand in chip deliberat, o tehnica a echivocului, de unde confuzia, in constiinta cititorului, intre cele doua planuri. Ca si Eminescu, Eliade acorda celor doi termeni (real si fantastic) un singur sens, anume cel de "probabilitate epica" (Sorin Alexandrescu). La el, straniul se insinueaza treptat in realitatea curenta cu care alcatuieste, in cele din urma un corp comun, astfel ca acesta apare ca o dimensiune a realului.
In sfarsit, Mircea Eliade face o figura aparte. in contextul epocii interbelice, si prin exotismul unora dintre prozele sale, fapt ce-i confera un aer de noutate suplimentar.
"La tiganci" este, daca nu cea mai valoroasa nuvela a lui Mircea Eliade, in orice caz, cea mai tipica pentru caracteru l ei fantastic si mitologic. Autorul dezvolta frecventa tema a initierii, in cazul de fata - in misterul mortii. Tocmai acest sens il are intreaga aventura epica pe care o traieste eroul principal. Plecarea definitiva a lui Gavrilescu "dincolo", este echivalenta cu intrarea intr-un spatiu sacru, cel al "mortii eterne".
Ca toate nuvelele de aceasta factura si cea de fata se prezinta cititorului ca una dificila datorita tehnicii de prezentare a epicului. Sorin Alexandrescu, exegetul cel mai autorizat al lui Mircea Eliade, o defineste drept "tehnica epicului dublu", prin care intelegem, pe de o parte, un epic literal (citirea ca atare a intamplarilor), si un epic secundar, care se constituie din semnificatiile ascunse ale intamplarilor ori atitudinilor personajelor. in relatarea evenimentelor, care apar, pana la un punct, logice, se insinueaza succesiv, o serie de elemente stranii, care imprima un caracter fantastic naratiunii. Colaborarea dintre real si straniu creeaza in cele din urma o ambiguitate epica invitand cititorul la sesizarea unui plan secund de semnificatii. Acesta din urma este de orientare mitica.
Compozitioanal, nuvela este alcatuita din 8 capitole. Primul capitol descrie calatoria lui Gavrilescu spre casa Otiliei, pana cand ajunge, in final, la "tiganci" (plan real). Capitolele 2, 3 si 4 descriu experienta din bordel: eroul plateste babei trei sute de lei, ajunge in camera celor trei fete, unde sufera o modificare importanta constand in regasirea memoriei; este supus probei ghicitului, dupa care urmeaza scena lesinului (plan ireal). Urmatoarele capitole (5, 6 si 7) ne introduc, iarasi, in cotidian (Bucurestiul interbelic), dar acest real nu mai seamana cu cel din primul capitol, intre acestea existand unele neconcordante. Eroul are strania revelatie ca este depasit de timp (vezi scena cu banii iesiti din uz). In sfarsit ultimul capitol, al optulea, ne prezinta reintoarcerea "la tiganci" a eroului, si plecarea sa "dincolo" (plan ireal). Se intelege ca cele doua planuri evocate mai sus, sunt faze intermediare ale trecerii eroului din lumea profana in cea sacia, a mortii. Plecarea definitiva "dincolo", a lui Gavrilescu, impreuna cu Hildegard, echivaleaza cu moartea eroilor. Nuvela devine, astfel, o alegorie a trecerii spre moarte, o initiere treptata nu lipsita de dificultati, in ritualul mortii. Concret, Gavrilescu parcurge traseul de la existenta masurabila temporal, spre momentul final al iesirii din timp, adica al intrarii in ordinea sacra a mortii.
In sfarsit, Mircea Eliade face o figura aparte. in contextul epocii interbelice, si prin exotismul unora dintre prozele sale, fapt ce-i confera un aer de noutate suplimentar.
"La tiganci" este, daca nu cea mai valoroasa nuvela a lui Mircea Eliade, in orice caz, cea mai tipica pentru caracteru l ei fantastic si mitologic. Autorul dezvolta frecventa tema a initierii, in cazul de fata - in misterul mortii. Tocmai acest sens il are intreaga aventura epica pe care o traieste eroul principal. Plecarea definitiva a lui Gavrilescu "dincolo", este echivalenta cu intrarea intr-un spatiu sacru, cel al "mortii eterne".
Ca toate nuvelele de aceasta factura si cea de fata se prezinta cititorului ca una dificila datorita tehnicii de prezentare a epicului. Sorin Alexandrescu, exegetul cel mai autorizat al lui Mircea Eliade, o defineste drept "tehnica epicului dublu", prin care intelegem, pe de o parte, un epic literal (citirea ca atare a intamplarilor), si un epic secundar, care se constituie din semnificatiile ascunse ale intamplarilor ori atitudinilor personajelor. in relatarea evenimentelor, care apar, pana la un punct, logice, se insinueaza succesiv, o serie de elemente stranii, care imprima un caracter fantastic naratiunii. Colaborarea dintre real si straniu creeaza in cele din urma o ambiguitate epica invitand cititorul la sesizarea unui plan secund de semnificatii. Acesta din urma este de orientare mitica.
Compozitioanal, nuvela este alcatuita din 8 capitole. Primul capitol descrie calatoria lui Gavrilescu spre casa Otiliei, pana cand ajunge, in final, la "tiganci" (plan real). Capitolele 2, 3 si 4 descriu experienta din bordel: eroul plateste babei trei sute de lei, ajunge in camera celor trei fete, unde sufera o modificare importanta constand in regasirea memoriei; este supus probei ghicitului, dupa care urmeaza scena lesinului (plan ireal). Urmatoarele capitole (5, 6 si 7) ne introduc, iarasi, in cotidian (Bucurestiul interbelic), dar acest real nu mai seamana cu cel din primul capitol, intre acestea existand unele neconcordante. Eroul are strania revelatie ca este depasit de timp (vezi scena cu banii iesiti din uz). In sfarsit ultimul capitol, al optulea, ne prezinta reintoarcerea "la tiganci" a eroului, si plecarea sa "dincolo" (plan ireal). Se intelege ca cele doua planuri evocate mai sus, sunt faze intermediare ale trecerii eroului din lumea profana in cea sacia, a mortii. Plecarea definitiva "dincolo", a lui Gavrilescu, impreuna cu Hildegard, echivaleaza cu moartea eroilor. Nuvela devine, astfel, o alegorie a trecerii spre moarte, o initiere treptata nu lipsita de dificultati, in ritualul mortii. Concret, Gavrilescu parcurge traseul de la existenta masurabila temporal, spre momentul final al iesirii din timp, adica al intrarii in ordinea sacra a mortii.
Tag-uri: la tiganci, mircea eliade, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :