Statistics:
Visits: 3,611 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
5
Fame Riser
|
|||||||||||
Elementele moderne ale structurii compozitionale a romanului Maitreyi de Mircea Eliade
Q: | Intreaba despre Elementele moderne ale structurii compozitionale a romanului Maitreyi de Mircea Eliade |
Caracterizat drept "cea mai integrala si servila intrupare a gidismului in literatura noastra" (Calinescu), Mircea Eliade este un prozator modern, care abordeaza o problematica de tip existentialist: eroii sai (in majoritate tineri) au o viata afectiva intensa, in care dragostea, nelinistea, moartea, dezorientarea, timpul, singuratatea constituie tot atatea marci ale existentei.
Romanul "Maitreyi†(compus din cincisprezece capitole numerotate cu cifre romane si fara titluri) este alcatuit ca un jurnal - formula moderna prin care naratorul reediteaza mitul eternei reintoarceri in timpul iubirii; chiar prima fraza a romanului ("Am sovait atata in fata acestui caiet, pentru ca n-am izbutit sa aflu inca ziua precisa cand am intalnit-o pe Maitreyiâ€) atesta caracterul de marturisi re al acestei carti.
Recitirea jurnalului constituie o modalitate optima pentru a analiza complicatele trairi sufletesti ale personajului narator: iubirea, tulburarea, nesiguranta, remuscarile, durerea, neputinta.
Scris la persoana I, romanul estej o confesiune lucida, duioasa si amara, in care povestitorul (aflat intr-un prezent tern si sarac), apeleaza la fluxul memoriei pentru a raspunde la marile sale indoieli: "Si daca n-ar fi decat o pacaleala a dragostei mele? De ce sa cred? De unde stiu? As vrea sa privesc ochii Maitreyieiâ€. Aceasta fraza care incheie trista poveste de iubire, atesta si viziunea moderna asupra unui personaj lucid, nelinistit, dornic sa se regaseasca, in urma experientei existentiale pe care o traise.
Romanul „Maitreyi†poate fi privit si ca un poem de dragoste, cuprinzand doua timpuri: al iubirii (timp magic si mitic, atat de plin, incat ar putea deveni necronologic) si al povestirii (prezentul sarac, din interiorul caruia povestitorul priveste spre trecutul pierdut). Aceasta ar putea explica si cele doua tonalitati ale confesiunii:
a) una lirica (in fragmentele care reconstituie vremea iubirii): "Eram emotionat, o marturisesc, parca m'-as fi desteptat dintr-un cosmar; furia imi trecuse, si ma dureau, vorbele pe care i le spusesem". -
b) Una lucida (apartinand prezentului): " Jurnalul acesta este exasperant. De ce trebuie sa sufar atata ca sa inteleg un singur om?".
O alta particularitate compozitionala -a romanului ( tot moderna) este faptul ca acesta pare a fi unitar, dar, in realitate, este alcatuit din numeroase episoade in care predomina analiza gandurilor si sentimentelor personajului-narator: "vazut de departe (romanul n.n.), apare ca o singura tasnire epica, desi e facut in fond din sfaramaturi analitice". (G. Calinescu).
Romanul "Maitreyi†(compus din cincisprezece capitole numerotate cu cifre romane si fara titluri) este alcatuit ca un jurnal - formula moderna prin care naratorul reediteaza mitul eternei reintoarceri in timpul iubirii; chiar prima fraza a romanului ("Am sovait atata in fata acestui caiet, pentru ca n-am izbutit sa aflu inca ziua precisa cand am intalnit-o pe Maitreyiâ€) atesta caracterul de marturisi re al acestei carti.
Recitirea jurnalului constituie o modalitate optima pentru a analiza complicatele trairi sufletesti ale personajului narator: iubirea, tulburarea, nesiguranta, remuscarile, durerea, neputinta.
Scris la persoana I, romanul estej o confesiune lucida, duioasa si amara, in care povestitorul (aflat intr-un prezent tern si sarac), apeleaza la fluxul memoriei pentru a raspunde la marile sale indoieli: "Si daca n-ar fi decat o pacaleala a dragostei mele? De ce sa cred? De unde stiu? As vrea sa privesc ochii Maitreyieiâ€. Aceasta fraza care incheie trista poveste de iubire, atesta si viziunea moderna asupra unui personaj lucid, nelinistit, dornic sa se regaseasca, in urma experientei existentiale pe care o traise.
Romanul „Maitreyi†poate fi privit si ca un poem de dragoste, cuprinzand doua timpuri: al iubirii (timp magic si mitic, atat de plin, incat ar putea deveni necronologic) si al povestirii (prezentul sarac, din interiorul caruia povestitorul priveste spre trecutul pierdut). Aceasta ar putea explica si cele doua tonalitati ale confesiunii:
a) una lirica (in fragmentele care reconstituie vremea iubirii): "Eram emotionat, o marturisesc, parca m'-as fi desteptat dintr-un cosmar; furia imi trecuse, si ma dureau, vorbele pe care i le spusesem". -
b) Una lucida (apartinand prezentului): " Jurnalul acesta este exasperant. De ce trebuie sa sufar atata ca sa inteleg un singur om?".
O alta particularitate compozitionala -a romanului ( tot moderna) este faptul ca acesta pare a fi unitar, dar, in realitate, este alcatuit din numeroase episoade in care predomina analiza gandurilor si sentimentelor personajului-narator: "vazut de departe (romanul n.n.), apare ca o singura tasnire epica, desi e facut in fond din sfaramaturi analitice". (G. Calinescu).
Tag-uri: maitreyi, mircea eliade, elemente moderne |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :