Statistics:
Visits: 1,320 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul romanului La tiganci scris de Mircea Eliade - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul romanului La tiganci scris de Mircea Eliade - prima parte |
Prezenta masiva in actualitatea postdecembrista a operei tui Mircea Eliade, atrage, in chipul cel mai serios, atentia asupra unui capitol al culturii nationale absolut fascinant creatia romanilor din diaspora Autorul in discutie are, in ideea de mai sus, o valoare simbolica cel putin din punct de vedere moral.
Avem de-a face cu un creator pentru care literatura este, dincolo de expresia materiala a talentului autentic, o adeziune la ideea de patrie originara ("Eu numai in limba romana pot sa visez") nicicand parasita atata vreme cat aceasta imbraca forma unui sentiment La randu-i, sentimentul se converteste in constiinta apartenentei la o cultura ale carei atribute le regasim intr-o proza de o personalitate estetica inconfundabila.
Surpriza e sa constati ca fictiunile lui M ircea Eliade, construite, pe un suport mitologic si religios de extractie autohtona sau cu radacini in alte spatii culturale, fac corp comun cu opera stiintifica redactata din motive profesionale, in alte limbi (franceza, engleza) decat cea in care a deprins a "visa". Ele se inscriu intr-o traditie consistenta (proza fantastica sj filozofica), al carei punct de plecare este, neindoios, poetul national, si ale carei trasee indica experienta creatoare nu mai putin interesante.
Conceptia literara. In contextul perioadei interbelice, in care a debutat si s-a impus ca o constiinta creatoare de o esenta aparte, Eliade afirma un program estetic deosebit de limpede sj de transant El respinge romanul traditional (social sau psihologic), deoarece se limiteaza doar la anumite aspecte ale vietii (amoruri, casatorii, adultere, parvenitism...) din care decurge, de altfel, insusi caracterul sau "popular". In opinia lui, nu cocota ar trebui sa fie erou de roman, ci un metafizician, un matematician, cu profundele lor drame launtrice.
In locul amorurilor, al adulterelor, etc., romanul ar trebui sa infatiseze filozofii, aventuri fantastice, ratari sufletesti, entuziasme... Se intelege ca prozatorul militeaza nu pentru prezentarea "fazelor unui sentiment" (ghicim, aici, o aluzie la Camil Petrescu), ci "ale unei inteligente", deci, pentru o spiritualizare a temelor, caci nu sufletul comun, ci zonele esentiale ale constiintei sunt demne de interesul cititorului modern.
In continuarea acestei idei, Eliade deplange faptui ca in Uteratura romana nici un erou nu s-a sinucis "din simpla drama metafizica". Simplificand, gandirea lui Mircea Eliade despre roman se reduce la opozitia dintre social si psihologic, pe de o parte, sj metafizic, pe de alta parte. Totul trebuie sa tinda asadar, spre metafizic, sa depaseasca evenimentul, in favoarea semnificatiei filozofice.
Avem de-a face cu un creator pentru care literatura este, dincolo de expresia materiala a talentului autentic, o adeziune la ideea de patrie originara ("Eu numai in limba romana pot sa visez") nicicand parasita atata vreme cat aceasta imbraca forma unui sentiment La randu-i, sentimentul se converteste in constiinta apartenentei la o cultura ale carei atribute le regasim intr-o proza de o personalitate estetica inconfundabila.
Surpriza e sa constati ca fictiunile lui M ircea Eliade, construite, pe un suport mitologic si religios de extractie autohtona sau cu radacini in alte spatii culturale, fac corp comun cu opera stiintifica redactata din motive profesionale, in alte limbi (franceza, engleza) decat cea in care a deprins a "visa". Ele se inscriu intr-o traditie consistenta (proza fantastica sj filozofica), al carei punct de plecare este, neindoios, poetul national, si ale carei trasee indica experienta creatoare nu mai putin interesante.
Conceptia literara. In contextul perioadei interbelice, in care a debutat si s-a impus ca o constiinta creatoare de o esenta aparte, Eliade afirma un program estetic deosebit de limpede sj de transant El respinge romanul traditional (social sau psihologic), deoarece se limiteaza doar la anumite aspecte ale vietii (amoruri, casatorii, adultere, parvenitism...) din care decurge, de altfel, insusi caracterul sau "popular". In opinia lui, nu cocota ar trebui sa fie erou de roman, ci un metafizician, un matematician, cu profundele lor drame launtrice.
In locul amorurilor, al adulterelor, etc., romanul ar trebui sa infatiseze filozofii, aventuri fantastice, ratari sufletesti, entuziasme... Se intelege ca prozatorul militeaza nu pentru prezentarea "fazelor unui sentiment" (ghicim, aici, o aluzie la Camil Petrescu), ci "ale unei inteligente", deci, pentru o spiritualizare a temelor, caci nu sufletul comun, ci zonele esentiale ale constiintei sunt demne de interesul cititorului modern.
In continuarea acestei idei, Eliade deplange faptui ca in Uteratura romana nici un erou nu s-a sinucis "din simpla drama metafizica". Simplificand, gandirea lui Mircea Eliade despre roman se reduce la opozitia dintre social si psihologic, pe de o parte, sj metafizic, pe de alta parte. Totul trebuie sa tinda asadar, spre metafizic, sa depaseasca evenimentul, in favoarea semnificatiei filozofice.
Tag-uri: la tiganci, mircea eliade, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :