Statistics:
Visits: 1,265 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul romanului La tiganci scris de Mircea Eliade - a patra parte
Q: | Intreaba despre Comentariul romanului La tiganci scris de Mircea Eliade - a patra parte |
Eliade nu comenteaza niciodata scenele stranii si nici nu lamureste simbolurile ce apar pe parcursul naratiunii. Cititorul poate, insa descifra semnificatia mitica a acestora De pilda baba, careia Gavrilescu ii plateste ca sa aiba acces la "tiganci", trimite la luntrasul Charon, cel care, in mitologia greceasca ia banul mortului ca sa-1 transporte in lumea de dincolo.
Cand eroul revine in strada deci in planul real al existentei, banii lui nu mai sunt valabili, deoarece el iesise din timp. Cele trei fete, denumite, generic, "tiganci" (in fapt, una singura este tiganca alta - grecoaica iar ultima - evreica), pot fi asimilate ielelor, ursitoarelor din folclorul nostru magic. Desigur, ele sunt simboluri ale lumii de dincolo, nu doar exemplare ale unei lumi decazute, cum ap ar la o simpla lectura literala La aceasta constatare trimite frumusetea fizica- nu tocmai obisnuita o oarecare noblete vestimentara si gestuala Este limpede ca ele au ceva ireal in comportament (vezi proba ghicitului, la care eroul este supus de catre acestea).
Cititorul face o relatie spontana cu scena din "Povestea lui Harap-Alb", unde tanarul fecior de crai este pus sa ghiceasca pe fata adevarata a imparatului Ros. In ntualul patitului, la romani, mirilor le erau prezentate alte fete, inaintea celei ce urma sa devina mireasa in viziunea lui Eliade, ghicitul face parte si el din ritualul initiatic al mortii. Gavrilescu isi asuma acest ritual, deoarece este, nu intamplator, un artist, deci unul capabil sa inteleaga mai usor misterul devenirii. Simbolul labirintului, prin care rataceste eroul, este, la randul lui, o faza a ritualului mortii.
Gradina, si ea un spatiu cu functiune simbolica evoca lumea de dincolo (atributul ei cel mai evident este "racoarea", ferm opusa "caniculei" strazii). Lesinul, ori somnul eroului, au, desigur, un corespondent subtextual in moartea clinica inteleasa ca etapa intermediara intre viata si moarte (la Shakespeare, somnul este "anticamera mortii"). In sfarsit, padurea este un taram al necunoscutului, cu sens malefic. Vizitiul, care-i transporta pe eroi "dincolo", trimite si el la Charon Faptul ca nu-i mai ia nici un ban eroului, se explica prin aceea ca moartea lui fusese deja platita la baba Plecarea insasi echivaleaza cu moartea propriu-zisa.
Fiind o alegorie a trecerii spre moarte, nuvela demonstreaza posibilitatea initierii in acest ritual. Din punct de vedere al formei artistice, cea mai remarcabila virtute e, desigur, maiestria cu care scriitorul creeaza atmosfera de ambiguitate epica (intruziunea succesiva a momentelor de stranietate in logica curenta a episoadelor). in rest, Eliade nu face "literatura".
Cand eroul revine in strada deci in planul real al existentei, banii lui nu mai sunt valabili, deoarece el iesise din timp. Cele trei fete, denumite, generic, "tiganci" (in fapt, una singura este tiganca alta - grecoaica iar ultima - evreica), pot fi asimilate ielelor, ursitoarelor din folclorul nostru magic. Desigur, ele sunt simboluri ale lumii de dincolo, nu doar exemplare ale unei lumi decazute, cum ap ar la o simpla lectura literala La aceasta constatare trimite frumusetea fizica- nu tocmai obisnuita o oarecare noblete vestimentara si gestuala Este limpede ca ele au ceva ireal in comportament (vezi proba ghicitului, la care eroul este supus de catre acestea).
Cititorul face o relatie spontana cu scena din "Povestea lui Harap-Alb", unde tanarul fecior de crai este pus sa ghiceasca pe fata adevarata a imparatului Ros. In ntualul patitului, la romani, mirilor le erau prezentate alte fete, inaintea celei ce urma sa devina mireasa in viziunea lui Eliade, ghicitul face parte si el din ritualul initiatic al mortii. Gavrilescu isi asuma acest ritual, deoarece este, nu intamplator, un artist, deci unul capabil sa inteleaga mai usor misterul devenirii. Simbolul labirintului, prin care rataceste eroul, este, la randul lui, o faza a ritualului mortii.
Gradina, si ea un spatiu cu functiune simbolica evoca lumea de dincolo (atributul ei cel mai evident este "racoarea", ferm opusa "caniculei" strazii). Lesinul, ori somnul eroului, au, desigur, un corespondent subtextual in moartea clinica inteleasa ca etapa intermediara intre viata si moarte (la Shakespeare, somnul este "anticamera mortii"). In sfarsit, padurea este un taram al necunoscutului, cu sens malefic. Vizitiul, care-i transporta pe eroi "dincolo", trimite si el la Charon Faptul ca nu-i mai ia nici un ban eroului, se explica prin aceea ca moartea lui fusese deja platita la baba Plecarea insasi echivaleaza cu moartea propriu-zisa.
Fiind o alegorie a trecerii spre moarte, nuvela demonstreaza posibilitatea initierii in acest ritual. Din punct de vedere al formei artistice, cea mai remarcabila virtute e, desigur, maiestria cu care scriitorul creeaza atmosfera de ambiguitate epica (intruziunea succesiva a momentelor de stranietate in logica curenta a episoadelor). in rest, Eliade nu face "literatura".
Tag-uri: la tiganci, mircea eliade, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :