Statistics:
Visits: 3,241 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Insira-te, margarite de Victor Eftimiu - partea a doua
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Insira-te, margarite de Victor Eftimiu - partea a doua |
Cea de a treia fiica Sorina, isi paraseste mirele chiar in ziua nuntii - pe neinduplecatul Buzdugan, si pleaca in cautarea lui Fat-Frumos (indragostit la randul lui, de Ileana Cosanzeana fiica Zmeului Zmeilor). Se dezlantuie un conflict excelent structurat si condus de dramaturg prin actiuni vii si tirade captivante. In cele din urma lucrurile se incurca tocmai cand pareau a intra in matca lor, datorita urzelilor Vrajitoarei: Buzdugan renunta la Sorina tocmai cand aceasta isi da seama ca trebuie sa-l uite pe Fat Frumos, iar Ileana Cosanzeana este impartita tragic intre durerea pentru parintele sau (ucis de Fat Frumos) si dragostea pentru voinicul atat de mandru in final, toate aceste rataciri si oprelisti se dovedesc a fi puse la cale de Vrajitoare, mama Zmeului, a carui putere se naruie i
In afara celor angajati direct in aceasta temerara si eroica lupta pentru infrangerea puterilor vrajitoresti, apar oameni din popor (Pacala Mos Dumitru, Bacita) care comenteaza sau participa nemijlocit la aceasta infruntare intre bine si rau. Aici este nevoie sa deschidem paranteza observand ca autorul a dorit sa-l reabiliteze partial pe Zmeul Zmeilor, considerandu-l nu numai o stihie a iadului, ci, la randu-i, si un "geniu blestemat", nu trebuie sa trecem cu vederea amanuntul ca poporul din piesa se bucura de rapunerea acestuia mitul popular traditional fiind astfel repus in drepturile lui. Pentru frumusetea monologului, este potrivit sa citam unul din episoadele in care Zmeul isi caineaza existenta damnata:
"Fat Frumos
Am iesit invingator!
Zmeul
Ai iesit, dar nu prin tine: ti-au stat toate-ntr-ajutor! Lighioanele din codri, din vazduhuri si din apa Vin la tine totdeauna de te-ajuta si te scapa; impartind surasuri calde, nu-ti treci vremea in zadar; Unui om ii spui povestea, altuia ii dai un dar, Esti frumos, esti bland la vorba si pe nimenea nu sperii.
Muntii tu ii faci din piepteni, iar padurile din perii.
Folosesti intotdeauna cate-un tainic talisman.
Ce te-ajuta la nevoie si te scapa de dusman...
Pe cand eu, ascuns ca ursii, singur, singur, totdeauna,
Strecurandu-ma pe drumuri unde nu rasare luna.
Ocolind de-aud vreun zgomot ori de vad lucind ceva.
Fug de oameni si de fiare intr-o vale, undeva,
Eu sunt cel ce arde sate, cand s-aprinde un stog de paie...
Mana mea va pare ghiara, iar suflarea mea vapaie...
Nimeni nu-mi ajuta mie, fiindca n-am surasul bland,
Fiindca nu ma stie nimeni dupa dragoste umbland.
Fiindca rostul vietii mele nu e-n patima lumeasca.
Fiindca glasu-mi si privirea nu se-ndeamna sa glumeasca,
Fiindca pasurile mele nu le povestesc plangand.
Fiindca alte nazuinte port in inima si-n gand..." "Feeria constructiva" a lui Victor Eftimiu isi trage numele nu numai de la perfecta ei structurare, ci mai ales de la lumina idealurilor pozitive pe care le difuzeaza cu farmec si fior autentic. Fortele binelui sunt ajutate si ocrotite de Floarea Soarelui, atat de vitala, de flori, gaze si pasari, in timp ce puterile tenebroase au in cohorta lor lighioane raufacatoare, draci, iele, rusalce, solomonari, varcolaci si alte inchipuiri de fantasm, ca-n basmele populare.
Prelungirea artei lui Eminescu din "Calin Nebunul" se simte in multe momente ale feeriei si cu atat mai subliniat, in evocarea, de catre Mos Dumitru, a infruntarii dintre Fat Frumos si Zmeu, care apar ca niste roti de lumini, in culori diferite: rosu si roz:
"Scaparau scantei din sabii. Sangele curgea belsug. Unul de lupta cu cinste, iar celalalt cu viclesug.
Se ciocneau in lupta crunta. Numai flacari scapara.
Cand o roata, cand cealalta si strigau: Pazea! Pazea!
Cerul tot era lumina... tot pamantul tremura...
Iarba sfaraia parlita, frunzele se rasuceau
Toate apele secara, pasarele-n drum zaceau
Numai cele doua flacari, inaltandu-si fumul greu.
Mai aprinsei, mai cumplite, se luptau mereu, mereu..." Finalul feeriei este frenetic, amplificat de participarea la sarbatoarea victoriei intregului popor, eliberat din spaime si din puterea fortelor iadului:
"Sorina: A pierit! Cu ea se duce spaima, noaptea si minciuna!
Fat Frumos: Nu ne mai desparte nimeni!
Ileana: Langa tine, totdeauna!
Sorina: Cu incredere in viata sa pasiti si prin iubire
S-alinati dureri, s-aduceti oamenilor dezrobire!
Tu, voinice Buzdugane, iarta-ma: am fost vrajita!
Dar acum arunc cununa de rusalce impletita!...
Dragostea ce mi-ai pastrat-o ne va ocroti pe noi
Mana-n mana sa ne-ntoarcem printre oameni amandoi! (Intra taranii cu nunta lui Pacala)
Fat Frumos: Pace tuturor! Ca fratii! Astazi toti suntem voiosi, Iar acum sa-ntindem hora cum stim noi din mosi stramosi!"
n fata acestor forte ale iubirii si la sunetele fluierului dezrobitor in care sufla cu tarie si speranta - aidoma eroilor basmelor noastre populare - voinicul Buzdugan. Astfel, fortele malefice (Zmeul Zmeilor, Vrajitoarea si aliatele ei Kunda si Sura) sunt invinse de spiritul viu al dragostei, umanismului popular si al dreptei noastre credinte.
In afara celor angajati direct in aceasta temerara si eroica lupta pentru infrangerea puterilor vrajitoresti, apar oameni din popor (Pacala Mos Dumitru, Bacita) care comenteaza sau participa nemijlocit la aceasta infruntare intre bine si rau. Aici este nevoie sa deschidem paranteza observand ca autorul a dorit sa-l reabiliteze partial pe Zmeul Zmeilor, considerandu-l nu numai o stihie a iadului, ci, la randu-i, si un "geniu blestemat", nu trebuie sa trecem cu vederea amanuntul ca poporul din piesa se bucura de rapunerea acestuia mitul popular traditional fiind astfel repus in drepturile lui. Pentru frumusetea monologului, este potrivit sa citam unul din episoadele in care Zmeul isi caineaza existenta damnata:
"Fat Frumos
Am iesit invingator!
Zmeul
Ai iesit, dar nu prin tine: ti-au stat toate-ntr-ajutor! Lighioanele din codri, din vazduhuri si din apa Vin la tine totdeauna de te-ajuta si te scapa; impartind surasuri calde, nu-ti treci vremea in zadar; Unui om ii spui povestea, altuia ii dai un dar, Esti frumos, esti bland la vorba si pe nimenea nu sperii.
Muntii tu ii faci din piepteni, iar padurile din perii.
Folosesti intotdeauna cate-un tainic talisman.
Ce te-ajuta la nevoie si te scapa de dusman...
Pe cand eu, ascuns ca ursii, singur, singur, totdeauna,
Strecurandu-ma pe drumuri unde nu rasare luna.
Ocolind de-aud vreun zgomot ori de vad lucind ceva.
Fug de oameni si de fiare intr-o vale, undeva,
Eu sunt cel ce arde sate, cand s-aprinde un stog de paie...
Mana mea va pare ghiara, iar suflarea mea vapaie...
Nimeni nu-mi ajuta mie, fiindca n-am surasul bland,
Fiindca nu ma stie nimeni dupa dragoste umbland.
Fiindca rostul vietii mele nu e-n patima lumeasca.
Fiindca glasu-mi si privirea nu se-ndeamna sa glumeasca,
Fiindca pasurile mele nu le povestesc plangand.
Fiindca alte nazuinte port in inima si-n gand..." "Feeria constructiva" a lui Victor Eftimiu isi trage numele nu numai de la perfecta ei structurare, ci mai ales de la lumina idealurilor pozitive pe care le difuzeaza cu farmec si fior autentic. Fortele binelui sunt ajutate si ocrotite de Floarea Soarelui, atat de vitala, de flori, gaze si pasari, in timp ce puterile tenebroase au in cohorta lor lighioane raufacatoare, draci, iele, rusalce, solomonari, varcolaci si alte inchipuiri de fantasm, ca-n basmele populare.
Prelungirea artei lui Eminescu din "Calin Nebunul" se simte in multe momente ale feeriei si cu atat mai subliniat, in evocarea, de catre Mos Dumitru, a infruntarii dintre Fat Frumos si Zmeu, care apar ca niste roti de lumini, in culori diferite: rosu si roz:
"Scaparau scantei din sabii. Sangele curgea belsug. Unul de lupta cu cinste, iar celalalt cu viclesug.
Se ciocneau in lupta crunta. Numai flacari scapara.
Cand o roata, cand cealalta si strigau: Pazea! Pazea!
Cerul tot era lumina... tot pamantul tremura...
Iarba sfaraia parlita, frunzele se rasuceau
Toate apele secara, pasarele-n drum zaceau
Numai cele doua flacari, inaltandu-si fumul greu.
Mai aprinsei, mai cumplite, se luptau mereu, mereu..." Finalul feeriei este frenetic, amplificat de participarea la sarbatoarea victoriei intregului popor, eliberat din spaime si din puterea fortelor iadului:
"Sorina: A pierit! Cu ea se duce spaima, noaptea si minciuna!
Fat Frumos: Nu ne mai desparte nimeni!
Ileana: Langa tine, totdeauna!
Sorina: Cu incredere in viata sa pasiti si prin iubire
S-alinati dureri, s-aduceti oamenilor dezrobire!
Tu, voinice Buzdugane, iarta-ma: am fost vrajita!
Dar acum arunc cununa de rusalce impletita!...
Dragostea ce mi-ai pastrat-o ne va ocroti pe noi
Mana-n mana sa ne-ntoarcem printre oameni amandoi! (Intra taranii cu nunta lui Pacala)
Fat Frumos: Pace tuturor! Ca fratii! Astazi toti suntem voiosi, Iar acum sa-ntindem hora cum stim noi din mosi stramosi!"
Tag-uri: insira-te, margarite, victor eftimiu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 08 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :