Statistics:
Visits: 1,244 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Cel mai iubit dintre pamanteni scrisa de Marin Preda - a sasea parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Cel mai iubit dintre pamanteni scrisa de Marin Preda - a sasea parte |
Naratiunea nu respecta cronologia faptelor. Punctul de pornire al fluxului narativ este fixat in lunile de detentie, cand, asteptandu-si pedeapsa, Victor Petrini isi rememoreaza firul existentei. Tehnica este cea a memoriei afective care "traduce" fidel o voce interioara ce-i vorbeste.
Ne aflam cand in fata unui narator - om matur care scrie romanul, cand in fata unui narator - in care tasneste copilul sau adolescentul, dupa cum memoria il calatoreste prin varste. Trecutul este retrait in mod efectiv si imaginile despre lume sau despre oameni apar uneori deformate. Putem vorbi asadar despre timpul fizic, pe care-l evoca naratorul, ci de "durata" in sens proustian, timp subiectiv sau timp trait.
Cartea consacra victoria duratei asupra timpului. Fiecare experienta, chiar si cea intim a e altfel traita de fiecare individ, iar timpul, timpul ceasornicelor, e acelasi pentru toti. Timpul ceasornicelor ne regleaza viata exterioara, cea intima e reglata de durata care-si are si ea legile ei Astfel, o clipa de fericire sau de suferinta poate fi resimtita ca o intreaga eternitate pentru constiinta. Fiecare secunda a duratei este marcata de secunda precedenta
Rememorand trecutul, viata traita, se face apel la cele doua tipuri de memorii: cea voluntara -efort intelectual dirijat prin vointa si cea involuntara, care opereaza spontan, surprinzandu-ne prin descoperirile sale.
Nefiind dictata de intelect si vointa, ci de viata secreta a inconstientului nostru, a afectivitatii si a intuitiilor celor mai obscure, memoria involuntara aduce in fata un trecut viu, tot atat de viu ca si prezentul. Proust se foloseste de memoria involuntara, pentru a reinvia timpul scurs, Marin Preda le foloseste pe amandoua
Aflat deja in acel trecut ii vin in minte, involuntar, alte fapte si alte trairi. Scriitorul urmeaza acest drum care i se deschide si cartea poarta ciorchini de naratiuni, ajungand la o viziune relativista asupra lumii. Amintindu-si de Caprioara si de disparitia ei, eroul e furat de gandul unei altei disparitii, a Ninetei, la fel de neexplicabila si-i trece prin minte ca poate si Nineta a murit. Povestea Caprioarei oaflam prin intermediul lui Victor Petrini, care isi aminteste cum a relatat faptele in rata anchetatorului insarcinat cu elucidarea cazului.
Refacerea trecutului lasa impresia ca Petrini, inchis, sta si acum de vorba cu propria constiinta sau cu cititorul. Includerea lectorului in evenimente si chiar in discutii reprezinta un element important de captare a atentiei, o abilitate tehnica scriitoriceasca menita sa sparga monotonia (daca ea ar aparea) relatarii la persoana I.
Ne aflam cand in fata unui narator - om matur care scrie romanul, cand in fata unui narator - in care tasneste copilul sau adolescentul, dupa cum memoria il calatoreste prin varste. Trecutul este retrait in mod efectiv si imaginile despre lume sau despre oameni apar uneori deformate. Putem vorbi asadar despre timpul fizic, pe care-l evoca naratorul, ci de "durata" in sens proustian, timp subiectiv sau timp trait.
Cartea consacra victoria duratei asupra timpului. Fiecare experienta, chiar si cea intim a e altfel traita de fiecare individ, iar timpul, timpul ceasornicelor, e acelasi pentru toti. Timpul ceasornicelor ne regleaza viata exterioara, cea intima e reglata de durata care-si are si ea legile ei Astfel, o clipa de fericire sau de suferinta poate fi resimtita ca o intreaga eternitate pentru constiinta. Fiecare secunda a duratei este marcata de secunda precedenta
Rememorand trecutul, viata traita, se face apel la cele doua tipuri de memorii: cea voluntara -efort intelectual dirijat prin vointa si cea involuntara, care opereaza spontan, surprinzandu-ne prin descoperirile sale.
Nefiind dictata de intelect si vointa, ci de viata secreta a inconstientului nostru, a afectivitatii si a intuitiilor celor mai obscure, memoria involuntara aduce in fata un trecut viu, tot atat de viu ca si prezentul. Proust se foloseste de memoria involuntara, pentru a reinvia timpul scurs, Marin Preda le foloseste pe amandoua
Aflat deja in acel trecut ii vin in minte, involuntar, alte fapte si alte trairi. Scriitorul urmeaza acest drum care i se deschide si cartea poarta ciorchini de naratiuni, ajungand la o viziune relativista asupra lumii. Amintindu-si de Caprioara si de disparitia ei, eroul e furat de gandul unei altei disparitii, a Ninetei, la fel de neexplicabila si-i trece prin minte ca poate si Nineta a murit. Povestea Caprioarei oaflam prin intermediul lui Victor Petrini, care isi aminteste cum a relatat faptele in rata anchetatorului insarcinat cu elucidarea cazului.
Refacerea trecutului lasa impresia ca Petrini, inchis, sta si acum de vorba cu propria constiinta sau cu cititorul. Includerea lectorului in evenimente si chiar in discutii reprezinta un element important de captare a atentiei, o abilitate tehnica scriitoriceasca menita sa sparga monotonia (daca ea ar aparea) relatarii la persoana I.
Tag-uri: cel mai iubit dintre pamanteni, marin preda |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :