Statistics:
Visits: 1,797 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Stanica Ratiu din romanul Enigma Otiliei
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Stanica Ratiu din romanul Enigma Otiliei |
Personaj de o mobilitate deosebita Stanica Ratiu indeplineste un rol esential in economia romanului. El este cel ce schimba destinele tuturor, ca beneficiar ilicit al mostenirii. insusi destinul lui va cunoaste o radicala transformare, in sensul unei ascensiuni sociale spectaculoase.
Acest traseu e caracteristic parvenitilor, in categoria carora eroul se incadreaza perfect Singura lui preocupare e de a face avere, caci banul substituie, in conceptia sa toate valorile: succesul in viata politica renumele profesional, armonia conjugala Reusita lui se explica in buna traditie a realismului balzacian, prin adaptarea cameleonica la context, absenta oricarui scupul moral, verbalitatea demagogica de esenta catavenciana de pilda episodul, despartirii de Olimpia urmeaza discursului la trator in care face apologia familiei ca fundament al societatii.
Arta de a iesi onorabil din incurcatura nu-1 paraseste niciodata Situatia de mai sus o motiveaza prin moartea lui Relisor, care-l priveaza de "fericirea paternitatii". Rafinamentul mijloacelor il detaseaza de arivistii veacului trecut (Dinu Paturica Tanase Scatiu), mult mai primitivi in raporturile lor cu semenii.
Practicarea echivocului intra in definitia personalitatii sale: alearga dintr-un loc in altul, colporteaza stiri, da sfaturi, urzeste planuri, fortand astfel un noroc orb, asteptat cu multa rabdare (alta insusire tipica arivistilor). Asupra celorlalti exercita o presiune psihologica sufocanta cu efect sigur. "Adversarul" e anihilat din fasa in timp ce Giurgiuveanu boleste, Stanica nareaza "cu o viteza satanica" despre diferite decese, inspaimantandu-l La momentul potrivit, ii fura banii, provocandu-i moartea De remuscari nu poate fi vorba, insa disimuleaza fara repros, purtand la inmormantare masca "celui mai patruns de evlavie".
In cazul unui scriitor de profilul lui George Calinescu, pentru care "romanul e viata", problema stilului nu se pune, in chip expres. Observatia sa, conform careia marii creatori n-au stil, pentru ca viata insasi nu are stil, e perfect adevarata. Cuvantul e atat de functional, incat "arta" scriitorului nu se vede, de aceea se si vorbeste, in astfel de cazuri, de stilul "cenusiu".
El se supune obiectului: personajele vorbesc potrivit staturii lor sociale si culturale, in timp ce naratorul se exprima in felul martorului obiectiv. Impresia de exactitate de aici provine. Retinem, ca pe o nota generala a intregii literaturi calinesciene, nivelul intelectual foarte inalt.
Acest traseu e caracteristic parvenitilor, in categoria carora eroul se incadreaza perfect Singura lui preocupare e de a face avere, caci banul substituie, in conceptia sa toate valorile: succesul in viata politica renumele profesional, armonia conjugala Reusita lui se explica in buna traditie a realismului balzacian, prin adaptarea cameleonica la context, absenta oricarui scupul moral, verbalitatea demagogica de esenta catavenciana de pilda episodul, despartirii de Olimpia urmeaza discursului la trator in care face apologia familiei ca fundament al societatii.
Arta de a iesi onorabil din incurcatura nu-1 paraseste niciodata Situatia de mai sus o motiveaza prin moartea lui Relisor, care-l priveaza de "fericirea paternitatii". Rafinamentul mijloacelor il detaseaza de arivistii veacului trecut (Dinu Paturica Tanase Scatiu), mult mai primitivi in raporturile lor cu semenii.
Practicarea echivocului intra in definitia personalitatii sale: alearga dintr-un loc in altul, colporteaza stiri, da sfaturi, urzeste planuri, fortand astfel un noroc orb, asteptat cu multa rabdare (alta insusire tipica arivistilor). Asupra celorlalti exercita o presiune psihologica sufocanta cu efect sigur. "Adversarul" e anihilat din fasa in timp ce Giurgiuveanu boleste, Stanica nareaza "cu o viteza satanica" despre diferite decese, inspaimantandu-l La momentul potrivit, ii fura banii, provocandu-i moartea De remuscari nu poate fi vorba, insa disimuleaza fara repros, purtand la inmormantare masca "celui mai patruns de evlavie".
In cazul unui scriitor de profilul lui George Calinescu, pentru care "romanul e viata", problema stilului nu se pune, in chip expres. Observatia sa, conform careia marii creatori n-au stil, pentru ca viata insasi nu are stil, e perfect adevarata. Cuvantul e atat de functional, incat "arta" scriitorului nu se vede, de aceea se si vorbeste, in astfel de cazuri, de stilul "cenusiu".
El se supune obiectului: personajele vorbesc potrivit staturii lor sociale si culturale, in timp ce naratorul se exprima in felul martorului obiectiv. Impresia de exactitate de aici provine. Retinem, ca pe o nota generala a intregii literaturi calinesciene, nivelul intelectual foarte inalt.
Tag-uri: personaj, stanica ratiu, enigma otiliei |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :