Statistics:
Visits: 3,706 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Enigma Otiliei - portretul Otiliei
Q: | Intreaba despre Enigma Otiliei - portretul Otiliei |
In general, caracterizarea personajelor se realizeaza ca in romanul realist-balzacian.
Prin tehnica focalizarii, caracterul personajelor se dezvolta progresiv, pornind de la datele exterioare ale existentei lor: prezentarea mediului, descrierea locuintei, a camerei, a fizionomiei, a gesturilor si obisnuintelor.
In mod direct, naratorul da lamuriri despre gradele de rudenie, stare civila, biografia personajelor reunite la inceputul romanului, la jocul de table. Caracterele dezvaluite initial nu evolueaza pe parcursul romanului, dar trasaturile se ingroasa prin acumularea detaliilor in caracterizarea indirecta (prin gesturi, fapte, replici, vestimentatie, relatii intre personaje).
Exceptie face potrtetul Otiliei, realizat prin tehnici moderne : comportamentismul si reflectarea polie drica. Pana in capitolul al XVI-lea, Otilia este prezentata exclusiv prin comportamentism (fapte, gesturi, replici), fara a-i cunoaste gandurile din perspectiva unica a naratorului, cu exceptia celor marturisite chiar de personaj.
Aceasta tehnica este dublata, pe acelasi spatiu narativ, de reflectarea poliedrica a personalitatii Otiliei, in constiinta celorlalte personaje, ceea ce confera ambiguitate personajului, iar in plan simbolic sugereaza enigma, misterul feminitatii.
Relativizarea imaginii prin reflectarea in mai multe oglinzi alcatuieste un portret complex si contradictoriu : ‘fe-fetita’ cuminte si iubitoare pentru mos Costache, fata exuberanta ‘admirabila, superioara’ pentru Felix, femeia capricioasa, ‘cu un temperament de artista’ pentru Pascalopol, ‘o dezmatata, o stricata’ pentru Aglae, ‘o fata desteapta’, cu spiriti practic, pentru Stanica, o rivala in casatorie pentru Aurica.
Tulburator e ca toate imaginile eroinei se tin si pastreaza intre ele ceva comun datorita naturii contradictorii a sufletului feminin.
Limbajul personajelor este uniformizat. Ele utilizeaza aceleasi mijloace lingvistice indiferent de situatia sociala sau de cultura lor.
Cu toate acestea, Aglae pronunta invechit unele cuvinte, marca ainculturii si a snobismului.
Amestecul de stiluri (juridic si colocvial) in discursul casnic al lui Stanica Ratiu are efect comic si transforma personajul intr-un ‘Catavencu al ideii de paternitate’.
Se utilizeaza fraza ampla. Se observa preferinta in descriere pentru grupul nominal si pentru epitetul neologic (Fata juvenila, pustietatea scetica etc).
Traiesc asadar in G. Calinescu un clasic, un romantic, un balzacian, un romancier de extrema modernitate. Intelectualul rafinat stabileste cu mare intuitie limitele tuturor formulelro artistice si relativitatea lor estetica, ceea ce ingaduie aceasta originala sinteza.
Prin tehnica focalizarii, caracterul personajelor se dezvolta progresiv, pornind de la datele exterioare ale existentei lor: prezentarea mediului, descrierea locuintei, a camerei, a fizionomiei, a gesturilor si obisnuintelor.
In mod direct, naratorul da lamuriri despre gradele de rudenie, stare civila, biografia personajelor reunite la inceputul romanului, la jocul de table. Caracterele dezvaluite initial nu evolueaza pe parcursul romanului, dar trasaturile se ingroasa prin acumularea detaliilor in caracterizarea indirecta (prin gesturi, fapte, replici, vestimentatie, relatii intre personaje).
Exceptie face potrtetul Otiliei, realizat prin tehnici moderne : comportamentismul si reflectarea polie drica. Pana in capitolul al XVI-lea, Otilia este prezentata exclusiv prin comportamentism (fapte, gesturi, replici), fara a-i cunoaste gandurile din perspectiva unica a naratorului, cu exceptia celor marturisite chiar de personaj.
Aceasta tehnica este dublata, pe acelasi spatiu narativ, de reflectarea poliedrica a personalitatii Otiliei, in constiinta celorlalte personaje, ceea ce confera ambiguitate personajului, iar in plan simbolic sugereaza enigma, misterul feminitatii.
Relativizarea imaginii prin reflectarea in mai multe oglinzi alcatuieste un portret complex si contradictoriu : ‘fe-fetita’ cuminte si iubitoare pentru mos Costache, fata exuberanta ‘admirabila, superioara’ pentru Felix, femeia capricioasa, ‘cu un temperament de artista’ pentru Pascalopol, ‘o dezmatata, o stricata’ pentru Aglae, ‘o fata desteapta’, cu spiriti practic, pentru Stanica, o rivala in casatorie pentru Aurica.
Tulburator e ca toate imaginile eroinei se tin si pastreaza intre ele ceva comun datorita naturii contradictorii a sufletului feminin.
Limbajul personajelor este uniformizat. Ele utilizeaza aceleasi mijloace lingvistice indiferent de situatia sociala sau de cultura lor.
Cu toate acestea, Aglae pronunta invechit unele cuvinte, marca ainculturii si a snobismului.
Amestecul de stiluri (juridic si colocvial) in discursul casnic al lui Stanica Ratiu are efect comic si transforma personajul intr-un ‘Catavencu al ideii de paternitate’.
Se utilizeaza fraza ampla. Se observa preferinta in descriere pentru grupul nominal si pentru epitetul neologic (Fata juvenila, pustietatea scetica etc).
Traiesc asadar in G. Calinescu un clasic, un romantic, un balzacian, un romancier de extrema modernitate. Intelectualul rafinat stabileste cu mare intuitie limitele tuturor formulelro artistice si relativitatea lor estetica, ceea ce ingaduie aceasta originala sinteza.
Tag-uri: portretul, enigma otiliei |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :