Statistics:
Visits: 1,935 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Stanica Ratiu din opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu-a treia parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Stanica Ratiu din opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu-a treia parte |
Este insidios si seducator, cautand sa valorifice fiecare imprejurare in propriul interes. Isi afiseaza demagogic sentimentele paterne: la moartea unicului copil, Relisor, in varsta de doua luni, publica in ziar un anunt patetic-gro-tesc, prin care spera sa smulga bani celor impresionati.
De altfel, el cere fara jena bani tuturor: lui Pascalopol, lui Felix, Aglaei, Otiliei si chiar servitoarei Marina. Pentru Stanica, nu adevarul in sine conteaza. Eroul trage cu urechea si colporteaza vesti partial adevarate sau chiar neverosimile, interesat aproape gratuit, cu placerea unui artist, de reactiile emotionale si de tensiunile produse. Aduce, de pilda, la familia Tulea vestea logodirii lui Pascalopol cu Otilia, apoi pe aceea a adoptarii Otiliei. Minte, santajeaza, se lamenteaza, paraste, est e viclean si sentimental, escroc si principial la modul demagogic.
Comportamentul labil si lipsa de consecventa in idei si sentimente sunt definitorii pentru Stanica Ratiu. Staruinta sa obsesiva o constituie mostenirea lui mos Costache, catre care converg toate manevrele sale subtile, fara ca el vreodata sa-si dezvaluie intentiile in fata unei alte persoane. Energia risipita cu tenacitate in aceasta directie nu cunoaste nicio rezerva de moralitate, manifestandu-se sub forma unui atac insidios, caruia Costache Giurgiuveanu nu va putea sa-i reziste.
Stanica aduce un doctor care-l consulta cu forta pe batran, cautand, dupa cum banuieste Felix, sa descopere o dereglare a sistemului nervos, prin care sa demonstreze ca mos Costache este iresponsabil. Pascalopol intelege scopul acestei manevre: punerea lui Giurgiuveanu sub supraveghere, chiar interdictie si scoaterea Otiliei din casa. Pentru ca nu reuseste, neobosit, Stanica isi continua asaltul: ii trimite ba-tranului o scrisoare (nesemnata) prin care acesta este sfatuit sa nu o adopte pe Otilia, sau ii strecoara ideea nesigurantei bancilor care oricand pot da faliment.
Dupa primul atac cerebral suferit de mos Costache, Stanica se afla mereu la panda, asteptand „lovitura care sa-i schimbe cursul vietii", intrandu-i pe neasteptate in casa la cele mai imposibile ore. Descoperind locul unde sunt ascunse pachetele de bancnote, el nu ezita sa infaptuiasca o faradelege oribila: luand banii de sub salteaua pe care zace batranul in agonie, ii provoaca moartea cu absoluta seninatate si calm desavarsit. La sfarsitul actiunii, personajul nu-si va dezminti labilitatea comportamentala: nemaifiind interesat de casatoria cu Olimpia (deoarece obtinuse in alt mod avere), se desparte de aceasta si se casatoreste cu Georgeta (femeie „usoara"), deschi-zandu-si un birou de avocatura. Traseul ascensiunii sociale este astfel incheiat.
Situat in descendenta unor personaje celebre din istoria romanului romanesc (Dinu Paturica si Tanase Scatiu), personajul Stanica Ratiu iese din limitele tipologiei clasice a arivistului. Prin felul neschematic in care este construit si prin bunavointa cu care il priveste naratorul (desi, de-a lungul actiunii acumuleaza trasaturi de caracter negative), el ne aminteste faptul ca ambiguitatea se inscrie in insasi natura afectiva a omului si tine de com-plexitatea vietii.
De altfel, el cere fara jena bani tuturor: lui Pascalopol, lui Felix, Aglaei, Otiliei si chiar servitoarei Marina. Pentru Stanica, nu adevarul in sine conteaza. Eroul trage cu urechea si colporteaza vesti partial adevarate sau chiar neverosimile, interesat aproape gratuit, cu placerea unui artist, de reactiile emotionale si de tensiunile produse. Aduce, de pilda, la familia Tulea vestea logodirii lui Pascalopol cu Otilia, apoi pe aceea a adoptarii Otiliei. Minte, santajeaza, se lamenteaza, paraste, est e viclean si sentimental, escroc si principial la modul demagogic.
Comportamentul labil si lipsa de consecventa in idei si sentimente sunt definitorii pentru Stanica Ratiu. Staruinta sa obsesiva o constituie mostenirea lui mos Costache, catre care converg toate manevrele sale subtile, fara ca el vreodata sa-si dezvaluie intentiile in fata unei alte persoane. Energia risipita cu tenacitate in aceasta directie nu cunoaste nicio rezerva de moralitate, manifestandu-se sub forma unui atac insidios, caruia Costache Giurgiuveanu nu va putea sa-i reziste.
Stanica aduce un doctor care-l consulta cu forta pe batran, cautand, dupa cum banuieste Felix, sa descopere o dereglare a sistemului nervos, prin care sa demonstreze ca mos Costache este iresponsabil. Pascalopol intelege scopul acestei manevre: punerea lui Giurgiuveanu sub supraveghere, chiar interdictie si scoaterea Otiliei din casa. Pentru ca nu reuseste, neobosit, Stanica isi continua asaltul: ii trimite ba-tranului o scrisoare (nesemnata) prin care acesta este sfatuit sa nu o adopte pe Otilia, sau ii strecoara ideea nesigurantei bancilor care oricand pot da faliment.
Dupa primul atac cerebral suferit de mos Costache, Stanica se afla mereu la panda, asteptand „lovitura care sa-i schimbe cursul vietii", intrandu-i pe neasteptate in casa la cele mai imposibile ore. Descoperind locul unde sunt ascunse pachetele de bancnote, el nu ezita sa infaptuiasca o faradelege oribila: luand banii de sub salteaua pe care zace batranul in agonie, ii provoaca moartea cu absoluta seninatate si calm desavarsit. La sfarsitul actiunii, personajul nu-si va dezminti labilitatea comportamentala: nemaifiind interesat de casatoria cu Olimpia (deoarece obtinuse in alt mod avere), se desparte de aceasta si se casatoreste cu Georgeta (femeie „usoara"), deschi-zandu-si un birou de avocatura. Traseul ascensiunii sociale este astfel incheiat.
Situat in descendenta unor personaje celebre din istoria romanului romanesc (Dinu Paturica si Tanase Scatiu), personajul Stanica Ratiu iese din limitele tipologiei clasice a arivistului. Prin felul neschematic in care este construit si prin bunavointa cu care il priveste naratorul (desi, de-a lungul actiunii acumuleaza trasaturi de caracter negative), el ne aminteste faptul ca ambiguitatea se inscrie in insasi natura afectiva a omului si tine de com-plexitatea vietii.
Tag-uri: stanica ratiu, enigma otiliei, george calinescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :