FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 844
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Structura imaginarului in operele scrise de Mihai Eminescu - a patra parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   continent   ape   geografie   poet   morometii   omor   investigatie   personaj   crima   otrava  

All Tags

Famous Forum

 

Structura imaginarului in operele scrise de Mihai Eminescu - a patra parte

 Q:   Intreaba despre Structura imaginarului in operele scrise de Mihai Eminescu - a patra parte       
Structura imaginarului in operele scrise de Mihai Eminescu - a patra parte Comparatia mortii cu soarele care apune este luata aproape textual din Lumea ca vointa si reprezentare: “Cand unul trece, altul vine I In asta lume a-l urma; I Precum cand soarele apune I El si rasare undeva”. Dar, daca nu exista nici trecut, nici viitor, intregul continut al vietii se manifesta numai in clipa de fata, consfintind o data mai mult caracterul static, in spirit eleat, al existentei: “Tot ce-a fost ori o sa fie I In prezent le-avem pe toate” suna doua versuri din Glossa, am putea cita insa tot poemul. De aceeasi sursa se leaga si motivul lumii ca teatru, imbinat cu motivul lumii ca vis, ducand prin Oxenstierna pana la stoicul Epicur (tot in Glossa, dar si in ultimele cinci strofe din imparat si proletar, o derivatie timpurie din marele poem sociogonic M emento mori sau Panorama desertaciunilor:” Astfel umana roada in calea ei ingheata. I Se petrifica unul in sclav, altu-mparat” sau” In veci aceleasi doruri mascate cu-alta haina, I Si-n toata omenirea in veci acelasi om”).

Toate aceste teme le regasim, desigur, si in alte poeme, in primul rand in Luceafarul, unde aflam cea mai revelatoare imagine a fixitatii existentelor emanate ierarhic din arhetipul vesnic (ca in orice cosmogonie platoniciana). La fel ca Lucian Blaga, poetul nu avea elan mistic, dar nutrea aceeasi aplecare congenitala catre mister. Era absolut convins ca se putea dispune de fortele cosmice insesi prin chiar cifrul lor launtric, operatie de “adevarata teurgie”, cum spune G. Calinescu. Dionis-Dan, Faraonul Tla, batranul Mag stapanesc asemenea formule miraculoase, iar fata de imparat il determina si ea pe Luceafar sa coboare din ceruri tot prin vraja unei incantatii magice. In asemenea momente, poetul devine “taumaturg”, bazat pe intuitia identitatii visului cu realitatea: “Care este criteriul realitatii?... Poate ca noi nu facem alta decat sa visam...” Recunoastem in acest gand revelator al lui Dionis-Dan, care se va prelungi apoi in gandul luciferic sinucigas (“Oare nu se misca lumea cum voiu eu...? Oare fara s-o stiu nu sunt eu insumi Dumne...?”), un fel de “hybris subiectivista” - cum a fost numita - a disolu-tiei complete a certitudinii naturale a realitatii, atitudine caracteristica nihilismului romantic. Aceasta viziune corespunde, in plan metafizic, conceptiei lui Fichte si Schopenhauer, filosoful care deschide seria celor mai radicale confruntari cu neantul.


Tag-uri: imaginar, opera, poet, ipostaze, lirica eminesciana, teme literare



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 05 January '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :