Statistics:
Visits: 2,152 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Modalitati de expunere in opera literara
Q: | Intreaba despre Modalitati de expunere in opera literara |
1. Naraţiunea (fr. narration - lat. narratio, care înseamnă povestire, istorisire): procedeu literar propriu genului epic (în versuri: fabula, balada, legenda, epopeea, poemul; în proză: schiţa, nuvela, romanul, basmul, povestirea).
Naraţiunea se desfăşoară în timp. identificându-se momente principale sau momente secundare. Naraţiunea poate fi parte integrantă şi în compoziţiile oratorice, dramatice. După formă, naraţiunea este în versuri sau în proză; după raportul narator-operă, naraţiunea se clasifică în naraţiune subiectivă şi naraţiune obiectivă; după conţinutul operei (temă), naraţiunea este denumită:' istorică, ştiinţifică, umoristică etc. Uneori, d iferenţierile sunt dificile, având în vedere elementele de interferenţă din opera literară (Dumbrava Roşie de V. Alecsandri).
2. Descrierea (fr. decrire lat. describere, care înseamnă a descrie, a zugrăvi): procedeu literar ce constă în zugrăvirea unor trăsături ale obiectelor, ale fenomenelor, ale personajelor. în genul epic, cele mai răspândite tipuri de descriere identificate în opere sunt: pastelul, peisajui, descrierile de interioare, de natură. Sunt cunoscuţi pentru talentul lor în ce priveşte arta descrierii scriitorii:
V. Alecsandri, G. Coşbuc, M Sadoveanu, N. Bălcescu, Al. Odobescu, C Hogaş, Ion Pillat etc. De asemenea, sunt şi alte tipuri de descriere ca: fantastică, romantică, realistă, ştiinţifică, poetică, retorică (N. Bălcescu - descrierea Ardealului), naturalistă (creaţiile lui B. Şt. Delavrancea: Zobie, Milogul, Hagi Tudose etc)
Această clasificare, având mai mult un rol didactic, nu exclude interferenţele între diferitele tipuri de descrieri.
3. Dialogul (fr. dialogue - lat. dialogus, din gr. dialogos, care înseamnă vorbire cu cineva, convorbire filosofică): procedeu literar care presupune alternarea de replici între două sau mai multe persoane; caracteristic operelor literare epice şi dramatice. Procedeul facilitează punerea în evidenţă a gândurilor şi a sentimentelor personajelor, contribuind la crearea dramatismului acţiunii.
In dramaturgie, procedeul este fundamental, propriu. Se foloseşte şi dialogul interior, pentru sondarea stărilor sufleteşti, cum este cazul în unele opere literare: Hagi Tudose de B. Şt. Delavrancea, Moromeţii de M. Preda, Dan, căpitan de plai de V. Alecsandri.
Dialogul contribuie la creşterea tensiunii conflictului. în lirică, dia logul este mai rar în cazul unor confesiuni - (Revedere de M.Eminescu), mai ales în lirica populară - doine.
4 - Monologul (fr. monologue - gr. monologos, care, înseamnă vorbire de unul singur): procedeu literar în_ care un personaj vorbeşte cu sine însuşi. El apare mai ales în teatru. în epoca modernă, în roman -, cunoscut sub forma de monolog interior. Sunt celebre în literatură: monologul lui Hamlet de Shakespeare, al lui Figaro din piesa lui Beaumarchais; în literatura noastră: monologul lui Despot-Vodă din drama lui V Alecsandri,' al lui Ştefan cel Mare, din Apus de soare de B. Şt Delavrancea etc., in roman la: Marcel Proust, J Joyce, iar in literatura română la Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat Bengescu; contribuie la creşterea tensiunii psihologice.
Naraţiunea se desfăşoară în timp. identificându-se momente principale sau momente secundare. Naraţiunea poate fi parte integrantă şi în compoziţiile oratorice, dramatice. După formă, naraţiunea este în versuri sau în proză; după raportul narator-operă, naraţiunea se clasifică în naraţiune subiectivă şi naraţiune obiectivă; după conţinutul operei (temă), naraţiunea este denumită:' istorică, ştiinţifică, umoristică etc. Uneori, d iferenţierile sunt dificile, având în vedere elementele de interferenţă din opera literară (Dumbrava Roşie de V. Alecsandri).
2. Descrierea (fr. decrire lat. describere, care înseamnă a descrie, a zugrăvi): procedeu literar ce constă în zugrăvirea unor trăsături ale obiectelor, ale fenomenelor, ale personajelor. în genul epic, cele mai răspândite tipuri de descriere identificate în opere sunt: pastelul, peisajui, descrierile de interioare, de natură. Sunt cunoscuţi pentru talentul lor în ce priveşte arta descrierii scriitorii:
V. Alecsandri, G. Coşbuc, M Sadoveanu, N. Bălcescu, Al. Odobescu, C Hogaş, Ion Pillat etc. De asemenea, sunt şi alte tipuri de descriere ca: fantastică, romantică, realistă, ştiinţifică, poetică, retorică (N. Bălcescu - descrierea Ardealului), naturalistă (creaţiile lui B. Şt. Delavrancea: Zobie, Milogul, Hagi Tudose etc)
Această clasificare, având mai mult un rol didactic, nu exclude interferenţele între diferitele tipuri de descrieri.
3. Dialogul (fr. dialogue - lat. dialogus, din gr. dialogos, care înseamnă vorbire cu cineva, convorbire filosofică): procedeu literar care presupune alternarea de replici între două sau mai multe persoane; caracteristic operelor literare epice şi dramatice. Procedeul facilitează punerea în evidenţă a gândurilor şi a sentimentelor personajelor, contribuind la crearea dramatismului acţiunii.
In dramaturgie, procedeul este fundamental, propriu. Se foloseşte şi dialogul interior, pentru sondarea stărilor sufleteşti, cum este cazul în unele opere literare: Hagi Tudose de B. Şt. Delavrancea, Moromeţii de M. Preda, Dan, căpitan de plai de V. Alecsandri.
Dialogul contribuie la creşterea tensiunii conflictului. în lirică, dia logul este mai rar în cazul unor confesiuni - (Revedere de M.Eminescu), mai ales în lirica populară - doine.
4 - Monologul (fr. monologue - gr. monologos, care, înseamnă vorbire de unul singur): procedeu literar în_ care un personaj vorbeşte cu sine însuşi. El apare mai ales în teatru. în epoca modernă, în roman -, cunoscut sub forma de monolog interior. Sunt celebre în literatură: monologul lui Hamlet de Shakespeare, al lui Figaro din piesa lui Beaumarchais; în literatura noastră: monologul lui Despot-Vodă din drama lui V Alecsandri,' al lui Ştefan cel Mare, din Apus de soare de B. Şt Delavrancea etc., in roman la: Marcel Proust, J Joyce, iar in literatura română la Camil Petrescu, Liviu Rebreanu, Hortensia Papadat Bengescu; contribuie la creşterea tensiunii psihologice.
Tag-uri: expunere, opera literara, modalitati de expunere |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :