Statistics:
Visits: 3,749 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
5.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Moara cu noroc - Rezumat
Q: | Intreaba despre Moara cu noroc - Rezumat |
Aparuta intr-o perioada cand proza de senzatie si traducerile faceau concurenta serioasa productiilor originale, nuvela "Moara cu noroc" ilustrata intr-un anume fel trecerea de la o specie de dimensiuni restranse la roman, ea insasi, fiind, cum spunea G. Calinescu: ''o nuvela solida cu subiect de roman'' (Istoria literaturii ramane). Scrierea s-a impus de la prima lectura ca o constructie solida, riguros structurata, in care formula realista insotestecu succes analiza psihologica surprinzator de bine condusa intr-o vreme cand proza se afla la inceputurile modernizarii ei. Eroii nuvelei "Moara cu noroc" ilustreaza in evolutia scrisului lui Slavici pentru care literatura trebuie sa indeplineasca si o functie educativa o categorie umana prinsa intr-un mecanism social specific inceputurilor re
Si cum relatiile sociale erau departe de afunctiona normal, cand valorile vietii sunt evaluate in functie de avere si cand impostura si hotia fac casa buna cu actiunile autoritatilor, oamenilor nu le ramane decat sa infrunte aceasta lume si sa incerce sa se mentina intr-o zona de echilibru moral. Tocmai aceasta lume isi propune sa o exploreze poza lui Slavici, o lume care si-a piercdut echilibrul patriarhal tocmai datorita patrunderii acestor relatii economice. Transfigurarea acestei viieti este facuta cu mijloacele prozei realiste, punandu-se mare pret pe obiectivitate, dar si pe sondajul psihologic al eroilor.
Asa cum s-a observat, nuvela isi propune sa dezbata conseciintele provocate de setea de imbogatie si dramatica inclestare a omului cinstit cu propia sa fire, in incercarea de a-si pastra un fond sufletesc onest. Puternic reliefat, conflictul nuvelei poate fii declansat de ''preceptul moral'' rostit de mama Anei la inceputul actiunii: ''Omul sa fie multumit cu saracia sa, caci, daca e vorba, nu bogatia ci linistea colibei tale te face fericit''. Din perspectiva lui Ghita, ginerele batranei, convingerile soacrei sunt amacronice, ilustrand o metalitate arhaica. De acea, el nu ezita nicio clipa cand i se iveste ocazia de a incropi o afacere, chiar si cu riscul pierderii echilibrului familial. Cand se muta la hanul ''Moara cu noroc'', el se arunca cu toata energia si speranta intr-o munca tenace si istovitoare ce-i deschide orizonturile unei vieti prospere, fara griji. Banul inseamna pentru el demnitatea si posibilitatea de a intra in rand cu oamenii. Increzator in puterile sale, simtindu-se sprijinit de o familie iubitoare, Ghita actioneaza cu energie, ignorand piedicile pe care o lume inca salbatica i le pune in cale. Prins, insa, intr-o existenta plina de contradictii, eroul care pastreaza inca un fond sufletesc si moral onest intelege treptat ca aceasta lume nu-l va accepta decat daca va imbraca haina compromisurilor si anecinstei.
Ghita nu venise la han cu gandul de a ramane definitiv aici. Numai ca prosperitatea din primele luni il face sa amane mereu plecarea. Sub pretextul ca o face pentru nevasta si copii, Ghita continua sa creada ca, in cativa ani, se va pune pe picioare si apoi se va intoarce in sat, dar prelungirea ramanerii la han, in conditii in care simte presiunea lui Lica, il impinge la compromisuri din ce in ce mai mari.
Pris intr-o situatie fara iesire, stiind ca Lica il va trage dupa sine prapastia nelinistirilor, Ghita hotaraste sa-l dea pe Lica pe mana autoritatilor. Dar cursa pe care i-o intinde acestuia se dovedeste fragila si in timp ce Ana e impinsa in bratele acetuia, el cade prada geloziei care-l impinge la crima.
latiilor capitaliste.
Si cum relatiile sociale erau departe de afunctiona normal, cand valorile vietii sunt evaluate in functie de avere si cand impostura si hotia fac casa buna cu actiunile autoritatilor, oamenilor nu le ramane decat sa infrunte aceasta lume si sa incerce sa se mentina intr-o zona de echilibru moral. Tocmai aceasta lume isi propune sa o exploreze poza lui Slavici, o lume care si-a piercdut echilibrul patriarhal tocmai datorita patrunderii acestor relatii economice. Transfigurarea acestei viieti este facuta cu mijloacele prozei realiste, punandu-se mare pret pe obiectivitate, dar si pe sondajul psihologic al eroilor.
Asa cum s-a observat, nuvela isi propune sa dezbata conseciintele provocate de setea de imbogatie si dramatica inclestare a omului cinstit cu propia sa fire, in incercarea de a-si pastra un fond sufletesc onest. Puternic reliefat, conflictul nuvelei poate fii declansat de ''preceptul moral'' rostit de mama Anei la inceputul actiunii: ''Omul sa fie multumit cu saracia sa, caci, daca e vorba, nu bogatia ci linistea colibei tale te face fericit''. Din perspectiva lui Ghita, ginerele batranei, convingerile soacrei sunt amacronice, ilustrand o metalitate arhaica. De acea, el nu ezita nicio clipa cand i se iveste ocazia de a incropi o afacere, chiar si cu riscul pierderii echilibrului familial. Cand se muta la hanul ''Moara cu noroc'', el se arunca cu toata energia si speranta intr-o munca tenace si istovitoare ce-i deschide orizonturile unei vieti prospere, fara griji. Banul inseamna pentru el demnitatea si posibilitatea de a intra in rand cu oamenii. Increzator in puterile sale, simtindu-se sprijinit de o familie iubitoare, Ghita actioneaza cu energie, ignorand piedicile pe care o lume inca salbatica i le pune in cale. Prins, insa, intr-o existenta plina de contradictii, eroul care pastreaza inca un fond sufletesc si moral onest intelege treptat ca aceasta lume nu-l va accepta decat daca va imbraca haina compromisurilor si anecinstei.
Ghita nu venise la han cu gandul de a ramane definitiv aici. Numai ca prosperitatea din primele luni il face sa amane mereu plecarea. Sub pretextul ca o face pentru nevasta si copii, Ghita continua sa creada ca, in cativa ani, se va pune pe picioare si apoi se va intoarce in sat, dar prelungirea ramanerii la han, in conditii in care simte presiunea lui Lica, il impinge la compromisuri din ce in ce mai mari.
Pris intr-o situatie fara iesire, stiind ca Lica il va trage dupa sine prapastia nelinistirilor, Ghita hotaraste sa-l dea pe Lica pe mana autoritatilor. Dar cursa pe care i-o intinde acestuia se dovedeste fragila si in timp ce Ana e impinsa in bratele acetuia, el cade prada geloziei care-l impinge la crima.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 February '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :