Statistics:
Visits: 2,263 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Hanul Ancutei - Caracterizare Comisul Ionita
Q: | Intreaba despre Hanul Ancutei - Caracterizare Comisul Ionita |
Este cel de al treilea personaj liant al naratiunilor cuprinse in volum, cu sprijinul caruia instanta auctoriala isi organizeaza demersul epic. Fata de mos Leunte zodierul, comisul Ionita, razasul de la Draganesti, domina fata ''lumeasca'' a acestei ''Halima'' sadoveniene. Este personajul omniprezent, primus inter pares, acceptat maestru de ceremonii de catre toti convivii, care i se adreseaza lui indeobste. Mai toate dialogurile care se incheaga in timpul discursului, il au ca protagonist sau ca pe locutor pe Comisul Ionita. Este, de asemenea, liantul celor doua planuri narative: al prezentului si al rememorarii. Vesnica lui prezenta si ''amenintarea'' ca va spune o poveste ''mai strasnica si mai minunata decat cea cu iapa lui Voda'' declanseaza la ceilalti convivi actul rememorarii, tran
Persoana lui domina deci planurile narative, imaginea lui deschide si inchide ''povestea'', eul auctorial pleaca si se intoarce de la marginea lui. El face trecerea la timpul real la cel al povestirii, pentru ca apoi, odata incheiata marturisirea, tot el sa readuca mesenii in planul real al scriiturii.
Daca numele Ancutei declanseaza neaparat imaginea, evocarea hanului si care face pereche inseparabila, marca distinctiva a comisului Ionita este calul ''vrednic de mirare'', care era ''calul din poveste, inainte de a manca tipsia de jar. Numai pielea si ciolanele! Iapa din iapa cea batrana, ea deschide seria marturisirilor din volum. In povestirea iapa lui Voda comisul se prezinta singur, cu necazurile sale ''de atunci''.
Ajuns acum, in planul imediat al inventiei naratoniale, ''stalp'' al adunarii, prezidand cu dezinvoltura ceremonia adapostita de han in aceasta vreme ''a petrecerilor si a povestilor'', razesul cu mustata tusinata isi dezvaluie cu acelasi farmec dulceata ceremoniala a vorbirii, acum ca si ''atunci'': ''Caci pricina noastra de judecata a pornit, cinste boierule, dinainte de Voda Calimah. S-au avut infatisare, si s-au dus la divanuri randurii de oamenii, si s-au facut cercetari si hatornice, si s-au cerut marturii cu juramant, si-au murit unii din neamul nostru judecandu-se si s-au nascut altii tot pentru judecata, si iaca, nici in zilele mele nu s-a gasit inca dreptatea.....''
Prezenta permanenta si lider informal al adunarii de la Hanul Ancutei, gata mereu sa spuna o poveste si mai strasnica decat cea cu iapa lui Voda, comisul ar fi putut ''performa'' si a doua ''poveste''. Aceasta ar fi fost inca o exceptie si nu putea fi acceptata, caci ar fi dereglat structura constituita a strategei narative. Comisul are insa ca personaj liant, datoria de a deschide, dar si de a inchide textul. Finalul este insa o descriere, caci, sub prezidenta acceptata a cinstitului comis, sirul povestirilor va continua. Spiritul aleat care domina planurile narative se imbina, prin imaginea comisului, cu spiritul deschis heraclitic al acestei proze sadoveniene.
sferat apoi in ''poveste''.
Persoana lui domina deci planurile narative, imaginea lui deschide si inchide ''povestea'', eul auctorial pleaca si se intoarce de la marginea lui. El face trecerea la timpul real la cel al povestirii, pentru ca apoi, odata incheiata marturisirea, tot el sa readuca mesenii in planul real al scriiturii.
Daca numele Ancutei declanseaza neaparat imaginea, evocarea hanului si care face pereche inseparabila, marca distinctiva a comisului Ionita este calul ''vrednic de mirare'', care era ''calul din poveste, inainte de a manca tipsia de jar. Numai pielea si ciolanele! Iapa din iapa cea batrana, ea deschide seria marturisirilor din volum. In povestirea iapa lui Voda comisul se prezinta singur, cu necazurile sale ''de atunci''.
Ajuns acum, in planul imediat al inventiei naratoniale, ''stalp'' al adunarii, prezidand cu dezinvoltura ceremonia adapostita de han in aceasta vreme ''a petrecerilor si a povestilor'', razesul cu mustata tusinata isi dezvaluie cu acelasi farmec dulceata ceremoniala a vorbirii, acum ca si ''atunci'': ''Caci pricina noastra de judecata a pornit, cinste boierule, dinainte de Voda Calimah. S-au avut infatisare, si s-au dus la divanuri randurii de oamenii, si s-au facut cercetari si hatornice, si s-au cerut marturii cu juramant, si-au murit unii din neamul nostru judecandu-se si s-au nascut altii tot pentru judecata, si iaca, nici in zilele mele nu s-a gasit inca dreptatea.....''
Prezenta permanenta si lider informal al adunarii de la Hanul Ancutei, gata mereu sa spuna o poveste si mai strasnica decat cea cu iapa lui Voda, comisul ar fi putut ''performa'' si a doua ''poveste''. Aceasta ar fi fost inca o exceptie si nu putea fi acceptata, caci ar fi dereglat structura constituita a strategei narative. Comisul are insa ca personaj liant, datoria de a deschide, dar si de a inchide textul. Finalul este insa o descriere, caci, sub prezidenta acceptata a cinstitului comis, sirul povestirilor va continua. Spiritul aleat care domina planurile narative se imbina, prin imaginea comisului, cu spiritul deschis heraclitic al acestei proze sadoveniene.
Tag-uri: nuvela, caracterizare |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 February '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :