FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 3,015
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Enigma Otiliei - Romanul clasic-balzacian

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Enigma Otiliei - Romanul clasic-balzacian

 Q:   Intreaba despre Enigma Otiliei - Romanul clasic-balzacian       
Enigma Otiliei - Romanul clasic-balzacian George Calinescu este o personalitate complexa a literaturii romane, opera sa cuprinde lucrari de istorie a literaturii romane ("Istoria literaturi romane de la origini pana in prezent"), critica literara ("Viata ÅŸi opera lui Mihai Eminescu", "Opera lui Ion Creanga" etc.), teorie a literaturii, studii de literatura comparata ÅŸi universala, dar ÅŸi opere literare (poezie, dramaturgie ÅŸi, in special, romane).
Calinescu este adeptul romanului realist, dupa cum el insuÅŸi afirma: "Romanul este expresia directa a vietii, fara actiuni personale ÅŸi fara obligatiuni de originalitate temperamentala ÅŸi verbala". "Enigma Otiliei" este tocmai genul de roman realist, obiectiv, de factura clasic-balzaciana.

Fiind un mare admirator al lui Balzac, intalnim aceleaşi elemente in op era lui Calinescu, dintre care se remarca in incipit fixarea exacta in timp şi spatiu a actiunii: "intr-o seara de la inceputul lui iulie 1909 cu putin inainte de orele zece, un tanar de vreo optsprezece ani imbracat in uniforma de liceu, intra in strada Antim, venind dinspre strada Sf. Apostoli." Un alt element balzacian este descrierea exterioarelor, dar şi cea a interioarelor unor cladiri, care trimit la caracterul personajelor care le locuiesc, spre exemplu aspectul casei lui Costache Giurgiuveanu: "Zidaria este crapata şi scorojita in foarte multe locuri, şi din crapaturile dintre fatada casei şi trotuar ieşeau indraznet buruienile. […] intr-adevar uşa de forma unei enorme ferestre gotice de lemn umflat şi descheiat de caldura sau ploaie şi bubos de vopsea cafenie...", anticipeaza caracterul, sau mai bine spus, trasatura definitorie de caracter a personajului care o locuieşte, aceasta fiind avaritia.

Tema romanului este ilustrarea vietii burgheziei bucureÅŸtene de la inceputul secolului al XX-lea, care se degradeaza din cauza banului. Chiar unul din firele narative din roman se construieÅŸte in jurul banilor ÅŸi, mai precis, a averii lui Costache Giurgiuveanu, aceasta tema, a banului, fiind dezvoltata ÅŸi de catre Balzac, care afirma ca "Zeul la are se inchina toti este banul."

Un alt element balzacian il constituie motivul paternitatii, ilustrat in primul rand de titlul initial al romanului, "Parintii Otiliei", dar ÅŸi de relatiile familiare degradate din roman, cum ar fi situatia incerta a Otiliei, in casa lui Costache Giurgiuveanu, sau relatia fraterna dintre Aglae ÅŸi Costache, care se degradeaza din cauza banilor.

Faptul ca fiecare personaj este dominat de o trasatura definitorie, adica personajele din roman sunt personaje-caracter, asemenea celor din clasicismul francez, constituie un alt element de factura balzaciana. Astfel, Costache este avarul, Titi - retardatul, Aurica - fata batrana, Felix este intelectualul in formare, Pascalopol - moÅŸierul elegant, iar Otilia intruchipeaza eternul feminin.
inca de la descrierea exteriorului casei lui Costache Giurgiuveanu cititorul iÅŸi poate face o idee despre omul care locuieÅŸte in ea, fara a avea nici o alta informatie despre acesta. Aspectul neingrijit al casei, care este aproape in paragina, se pune in corelatie cu caracterul personajului, aÅŸa ca doar avand aceasta informatie putem afirma ca este vorba despre un om avar, chiar egoist. Pentru a intari aceasta trasatura, pe parcursul naratiunii apar diferite situatii, cum ar fi faptul ca el amana la nesfarÅŸit adoptia Otiliei. Costache Giurgiuveanu il pacaleÅŸte pe Felix, spunandu-i acestuia ca ii imprumuta 1000 lei, bani care erau de fapt ai lui Felix, pentru aceasta il pune sa semneze un bilet de ordin. MoÅŸ Costache mai este caracterizat ÅŸi in mod direct de catre Felix, care spune: "Bietul moÅŸ Costache, avar, nedrept, ÅŸi cam fara obraz, nu facea nici un rau nimanui ÅŸi era banal de normal ÅŸi vigilent in toate actele lui".

DeÅŸi trasatura definitorie de caracter este avaritia, moÅŸ Costache are anumite reactii ÅŸi atitudini, care il umanizeaza ÅŸi il transforma intr-un personaj placut cateodata, fapt care face ca el sa nu fie un personaj negativ, aÅŸa cum este Hagi Tudose al lui Delavrancea, un personaj care un este umanizat ÅŸi are aceeaÅŸi trasatura definitorie de caracter ca ÅŸi Costache.

Pe langa elementele clasic-balzacieni, in roman se regasesc ÅŸi elemente romantice ÅŸi de modernitate. intre elementele romantice amintim de prezenta antitezei in construirea anumitor cupluri de personaje opuse, cum ar fi cuplul Felix (intelectualul) - Titi (retardatul) sau moÅŸ Costache - Pascalopol. Element romantic este ÅŸi descrierea de natura, mai precis descrierea naturii Baraganului, realizata in registru fantastic: "Un cal ieÅŸit pe neaÅŸteptate in marginea campururilor parea gigantic, copilul care-l mana din urma cu o nuia, un ciclop. Multa vreme, lipsa desavarÅŸita a oricarei aÅŸezari omeneÅŸti dadea calatorilor impresia ieÅŸirii din orice margine posibila a civilizatiei ÅŸi deforma notiunea de timp." Motivul orfanului, un alt element romantic este ilustrat de Felix ÅŸi Otilia, care sunt supuÅŸi din aceasta cauza rautatilor familiei Tulea. De altfel, Aglae ii reproÅŸeaza lui Costache, la venirea lui Felix, dupa ce afla ca acesta va locui in casa fratelui sau, ca "face azil de orfani".

Printre elementele moderne ce apar in roman se regaseÅŸte sondarea eternului feminin, intruchipat de Otilia, de aici ÅŸi titlul "Enigma Otiliei". Romanul poarta acest titlu tocmai pentru ca surprinde eternul feminin, Otilia, fiind o enigma atat pentru Felix, cat ÅŸi pentru Pascalopul, care marturiseÅŸte in final: "A fost o fata delicioasa, dar ciudata. Pentru mine e o enigma". Pentru Felix, Otilia e o enigma deoarece el nu reuÅŸeÅŸte sa o inteleaga, sa ii descifreze modul de a gandi, precum ÅŸi modul a actiona. Otilia nu este echilibrata din punct de vedere sentimental ÅŸi tocmai de aceea lui Felix ii este greu sa o inteleaga.

Apare pluriperspectivismul, in ceea ce o priveÅŸte pe Otilia Marculescu, sper exemplu, fiecare personaj are o alta parere despre ea ÅŸi o priveÅŸte din alt unghi. Felix o vede prin ochiul indragostitului, moÅŸ Costache o vede ca pe o fiica, iar Pascalopol iÅŸi manifesta fata de ea ÅŸi sentimentul patern, protector, dar o vede ÅŸi ca pe o femeie in toata firea (nu poate distinge ce este viril ÅŸi ceea ce este patern in iubirea sa pentru fata), iar Aglae o dispretuieÅŸte, precum ÅŸi fiica acesteia Aurica, care insa o admira dintr-un punct de vedere, fara sa recunoasca acest fapt, deoarece este iubita de barbati, in opozitie cu ea.

Un element modern este ÅŸi faptul ca apar in roman boli ÅŸi bolnavi, de exemplu moÅŸ Costache care sufera doua atacuri de cord, Titi care este retardat ÅŸi Simion, sotul Aglaei, care innebuneÅŸte ÅŸi este trimis la un sanatoriu.

Cosntructia romanului este circulara, pentru ca romanul se deschide cu scena in care Felix strabate strada Antim pentru a gasi locuinta lui moÅŸ Costache, tutorele sau, ÅŸi se incheie cu scena in care Felix ajunge pe aceeaÅŸi strada, se plimba ÅŸi, deÅŸi casa ÅŸi-a pastrat aspectul de paragina, aceasta intamplare se petrece dupa un numar de ani, fapt sugerat de prezentarea in epilog a carierei stralucite pe care ÅŸi-a construit-o Felix.

Impletirea naratiunii cu unele elemente specifice genului dramatic reprezinta o alta caracteristica moderna. Un exemplu relevant in acest sens este scena din camera lui MoÅŸ Costache, dupa ce acesta suferise primul atac de cord, cand in prezenta lui ÅŸi a medicului, membrii clanului Tulea se aduna la un joc de carti ÅŸi iÅŸi exprima fiecare gandurile cu voce tare, fara sa tina cont de ceea ce spun ceilalti, la aceasta scena Felix fiind ÅŸi martor, ÅŸi actor. Tehnica specifica genului dramatic folosita in aceasta scnea este monologul, scena fiind una in care mai multe personaje comunica, dar numai aparent, fiecare exprimandu-ÅŸi gandurile prin intermediul monologului.

Considerand ca "tipul firesc de roman romanesc este deocamdata acela obiectiv", Calinescu scrie un roman realist, obiectiv in care exista "contact cu viata" ÅŸi in care se impletesc diferite elemente, cum ar fi cele clasic-balzaciene, cele romantice ÅŸi cele moderne, care fac din "Enigma Otiliei" un roman de referinta din literatura romana.


Tag-uri: enigma otiliei, roman, clasic-balzacian, george calinescu, literatura, balzac, tema romanului



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 05 December '12


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :