Statistics:
Visits: 1,249 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Dumnezeu - concept filosofic
Q: | Intreaba despre Dumnezeu - concept filosofic |
Ideea filosofica de Dumnezeu reuseste intr-o masura mai mult sau mai putin precara a ascunde o explicatie a necunoscutului in spatele unui nume.
Absolutul se va numi Dumnezeu ca expresie pura a acestei teorii; miscatorul intru toate, in sine nemiscat ca element de plecare, se va regasi tot in Dumnezeu si, actul pur, lipsit de potenta si de posibilitatea de a fi creat prin alipirea unor atribute de catre altcineva, se va inchide deasemenea in aceasta denumire.
Viziunea filosofica nu se vrea nici pe departe religioasa, dar nici ateista, caci, oricum, asa cum demonstreaza Mircea Eliade, si cei mai convinsi ateisti isi vor regasi, sub o anumita lupa, actiunile intr-o practica religioasa ascunsa de simbol.
Astfel se aduce denumirea in concept, in conceptul de Dumnezeu ce devine cu atât mai ambiguu cu cât sunt luate in vedere diferitele teorii ale marilor gânditori. Se unesc mai multe ideologii, unele se bazeaza pe idei ale unor predecesori, dar in analiza atenta intrebarile isi au doar raspunsuri suspendate in nesiguranta, caci in aceasta cursa catre definirea si dovedirea existentei unui asemenea absolut, demonstratia se bazeaza pe o logica a intangibilului, proiectata din necesitate in imaterial si chiar aruncata intr-un joc de noroc a carui miza se zbate intre siguranta si nesiguranta unui câstig sau a unei pierderi.
Se cauta deci o existenta in sine, o tangibilitate a inexplicabilului, a ceea ce depaseste omul, fie el si dedublat (in corporal si spiritual), ce depaseste limitele stiintificului, o existenta (imanenta), suficienta siesi, indiscutabila din nestiinta si necesitate.
Toma d’Aquino releva cinci modalitati prin care afirma ca este atestata existenta lui Dumnezeu. Exista in teoriile sale aceeasi logica clara, proprie filosofilor când se vrea cu orice pret a se atinge un scop. Vrea, insa a aduce concretul intr-o stiinta relativa cum este filosofia. Ori filosofia nu este matematica, ori fizica pura, ci o metafizica – este o continua dezbatere a unor chestiuni ce devin filosofice tocmai pentru imposibilitatea lor de a capata o forma fixa.
" Existenta lui Dumnezeu se poate demonstra in cinci probe..." afirma acesta in "Summa Theologica".
Dar oare va fi credibila o proba, o demonstratie ce se deduce din contingenta si necesitate ?
Blaise Pascal, in " Cugetari", supune totul riscului unui pariu cu sanse egale de câstig sau de pierdere cu privire la ideea de existenta sau inexistenta a unui Dumnezeu, intr-un comentariu usor ironic, pentru ca in " Memorial" sa gasim un text cu o marturisire ce se incadreaza in gândirea mistica, adeptii acestei viziuni afirmând ca existenta lui Dumnezeu se impune constrângator in stari de o factura cu totul deosebita, cum este extazul, stare insotita de sentimentul unei certitudini superioare, de iluminare.
De acest concept de Dumnezeu se leaga si moralitatea, legata aici mai puternic de religie, dând nastere unui judecator suprem a tot ceea ce intreprindem si, in afara religiei ca judecator suprem al propriei constiinte (Immanuel Kant – "Metafizica moravurilor").
Se pare ca, de-alungul timpului si, ca referire speciala, a istoriei filosofice, intrebarile ce inglobeaza conceptul de Dumnezeu au ramas aceleasi la baza, insa raspunsurile continua sa puna la incercare si sa rascoleasca constiinta unor minti ilustre, dându-le variante ce fie se apropie una de cealalta, fie se indreapta catre un pol opus si, desi este lege a fizicii ca polii opusi se atrag, dau nastere unor polemici puternice.
Absolutul se va numi Dumnezeu ca expresie pura a acestei teorii; miscatorul intru toate, in sine nemiscat ca element de plecare, se va regasi tot in Dumnezeu si, actul pur, lipsit de potenta si de posibilitatea de a fi creat prin alipirea unor atribute de catre altcineva, se va inchide deasemenea in aceasta denumire.
Viziunea filosofica nu se vrea nici pe departe religioasa, dar nici ateista, caci, oricum, asa cum demonstreaza Mircea Eliade, si cei mai convinsi ateisti isi vor regasi, sub o anumita lupa, actiunile intr-o practica religioasa ascunsa de simbol.
Astfel se aduce denumirea in concept, in conceptul de Dumnezeu ce devine cu atât mai ambiguu cu cât sunt luate in vedere diferitele teorii ale marilor gânditori. Se unesc mai multe ideologii, unele se bazeaza pe idei ale unor predecesori, dar in analiza atenta intrebarile isi au doar raspunsuri suspendate in nesiguranta, caci in aceasta cursa catre definirea si dovedirea existentei unui asemenea absolut, demonstratia se bazeaza pe o logica a intangibilului, proiectata din necesitate in imaterial si chiar aruncata intr-un joc de noroc a carui miza se zbate intre siguranta si nesiguranta unui câstig sau a unei pierderi.
Se cauta deci o existenta in sine, o tangibilitate a inexplicabilului, a ceea ce depaseste omul, fie el si dedublat (in corporal si spiritual), ce depaseste limitele stiintificului, o existenta (imanenta), suficienta siesi, indiscutabila din nestiinta si necesitate.
Toma d’Aquino releva cinci modalitati prin care afirma ca este atestata existenta lui Dumnezeu. Exista in teoriile sale aceeasi logica clara, proprie filosofilor când se vrea cu orice pret a se atinge un scop. Vrea, insa a aduce concretul intr-o stiinta relativa cum este filosofia. Ori filosofia nu este matematica, ori fizica pura, ci o metafizica – este o continua dezbatere a unor chestiuni ce devin filosofice tocmai pentru imposibilitatea lor de a capata o forma fixa.
" Existenta lui Dumnezeu se poate demonstra in cinci probe..." afirma acesta in "Summa Theologica".
Dar oare va fi credibila o proba, o demonstratie ce se deduce din contingenta si necesitate ?
Blaise Pascal, in " Cugetari", supune totul riscului unui pariu cu sanse egale de câstig sau de pierdere cu privire la ideea de existenta sau inexistenta a unui Dumnezeu, intr-un comentariu usor ironic, pentru ca in " Memorial" sa gasim un text cu o marturisire ce se incadreaza in gândirea mistica, adeptii acestei viziuni afirmând ca existenta lui Dumnezeu se impune constrângator in stari de o factura cu totul deosebita, cum este extazul, stare insotita de sentimentul unei certitudini superioare, de iluminare.
De acest concept de Dumnezeu se leaga si moralitatea, legata aici mai puternic de religie, dând nastere unui judecator suprem a tot ceea ce intreprindem si, in afara religiei ca judecator suprem al propriei constiinte (Immanuel Kant – "Metafizica moravurilor").
Se pare ca, de-alungul timpului si, ca referire speciala, a istoriei filosofice, intrebarile ce inglobeaza conceptul de Dumnezeu au ramas aceleasi la baza, insa raspunsurile continua sa puna la incercare si sa rascoleasca constiinta unor minti ilustre, dându-le variante ce fie se apropie una de cealalta, fie se indreapta catre un pol opus si, desi este lege a fizicii ca polii opusi se atrag, dau nastere unor polemici puternice.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 14 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :