FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 963
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Despre Literatorul - 1880

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Despre Literatorul - 1880

 Q:   Intreaba despre Despre Literatorul - 1880       
Despre Literatorul - 1880 - Al. Macedonski, promotor al simbolismului, modernizând poezia (cultivarea simbolurilor şi a corespondenţelor, a muzicalităţii, inovaţie prozodică).
Tematica. Se manifestă dominant: interesul pentru viaţa ţărănimii; istoria naţională; natura patriei, în ideea relevării fondului naţional specific, exaltând trecutul şi condamnând prezentul; satul în opoziţie cu oraşul modern, văzut ca un loc al pierzaniei, sentimentul dezrădăcinării, ca şi tipul inadaptabilului, cu o conştiinţă tragică a neputinţei sale, lipsit de voinţă şi energie, strivit de un mediu ostil.

Emil Gârleanu - Nucul lui Odo-bac: C. Sandu-Aldea - Două neamuri (roman), în urma plugului; Ion Agârbiceanu - De la ţară; Emil Gârleanu -Bătrânii; nuvelele lui Vlahuţă - Din durerile lumii, romanul Dan; povestiri inspirate din viaţa oamenilor simpli, vorbesc de suferinţe umane cu compasiune, cu tentă moralizatoare, idealizând vremurile trecute la sat şi condamnând influenţa nefastă a oraşului, în spirit sămănătorist. Scriitorii propriu-zis sămănătorişti sunt minori.

Alături de un romantism ţărănesc şi provincial se dezvoltă proza realistă. Simpatia, înţelegerea şi compasiunea pentru eroii ţărani sunt prezente în scrierile lui Sado-veanu, Ion Agârbiceanu, înscriindu-se în linia tradiţională a nuvelei realiste.
B. Şt. Delavrancea, romantic prin structură, scrie într-un amestec de formule şi influenţe: susţinător al realismului şi al naturalismului (nuvelele: Trubadurul, Iancu-Moroi, Hagi-Tudose); admirator al romanului balzacian, nu se detaşează prea bine de un romantism morbid şi pesimist" (G. Călinescu), chiar şi în nuvelele naturaliste (Zo-bie şi Milogul).

Delavrancea nu este un observator rece, impersonal, cum cere estetica realistă, pentru că romantismul său este "funciar". Delavrancea aduce cel puţin două capodopere în proză: Domnul Vucea, prin echilibrul compoziţional şi puterea de obiectivare, şi nuvela Hagi-Tudose, prin personajul nou şi original al avarului înscriindu-se tipurilor clasice de zgârciţi din literatura universală (Euclio al lui Plaut, Harpagon al lui Moliere, Shylock al lui Shakespeare, Grandet şi Gobseck ai lui Balzac).
- Proza lui Macedonski confirmă şi ea simultaneitatea unor formule estetice în epocă şi în opera aceluiaşi scriitor.

Romantic în tinereţe, atras consecvent de clasicism, cu adieri din naturalism, proza lui scurtă reflectă tendinţe moderne, simboliste; prin lirism, nuvelele sale capătă tonalitatea poemului în proză.

- Precursor al lui M. Sadoveanu şi al lui Brătescu-Voi-neşti prin nuvelele care aduc monotonia provincială, D. Zamfirescu nu se ridică la valoarea operelor lui Ca-ragiale, Slavici, Delavrancea. Scriitorul este consacrat prin realizarea primului roman-ciclu din literatura română, Neamul Comăneştenilor (Viaţa la ţară, Tănase Scatiu, In război, îndreptări şi Anna).

El devine astfel precursorul scriitorilor Cezar Petrescu, Camil Petrescu, Hortensia Papadat-Bengescu, George Călinescu ş.a. Prin romanul realist, de factură clasică, dovedind efortul scriitorului de obiectivare epică, Duiliu Zamfirescu inaugurează tehnica autenticităţii prin introducerea documentului în operă (în război). Cel mai izbutit roman, Viaţa la ţară, prin atmosferă, limbaj, prin epica densă, anunţă marile creaţii ulterioare.

Tema plictisului provincial, a dramelor omeneşti consumate în "locurile unde nu se întâmplă nimic": scrierile lui M. Sadoveanu de atmosferă sumbră: Floare ofilită, înseninările lui Neculai Manea. Haia Sanis.

Tipologia parvenitului - se continuă de la N. Filimon prin Ion Marin Sadoveanu cu romanul Sfârşit de veac în Bucureşti.

Modalităţi de expresie. Cu precădere, scriitorii abordează genul scurt (nuvela, schiţa), dar se face din ce în ce mai simţit romanul obiectiv; vor fi prezente şi alte specii literare: memorialul de călătorie, poemul în proză,
într-o varietate de curente literare, prezente, uneori, în opera aceluiaşi scriitor (romantism, realism, sămănătorism, poporanism, simbolism); într-o varietate de modalităţi de expunere: naraţiunea, dialogul, descrierea.


Tag-uri: 1880, literatorul, simbolism



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 21 February '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :