Statistics:
Visits: 1,396 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre George Calinescu
Q: | Intreaba despre Despre George Calinescu |
"Critică şi istorie literară sunt două variante ale aceluiaşi proces. Nu poţi fi critic fără perspectiva istorică, nu poţi face istorie literară fără criteriul estetic, deci fără a fi critic",
G. Călinescu
Erudit publicist, eseist, Călinescu a fost un mare scriitor, poet şi romancier strălucit, critic şi istoric literar, o figură de Renaştere, un spirit enciclopedic, cu o operă multilaterală, dominat de o vocaţie creatoare uimitoare.
G. Călinescu a înzestrat cultura românească cu lucrări remarcabile care vor rămâne repere fundamentale:
Poezie: Poezii - 1937; Lauda lucrurilor - 1963:
Romane: Cartea nunţii - 1933; Enigma Otiliei - 1938; Bietul Ioanide - 1953; Scrinul negru - 1960;
Eseuri şi critică literară: Principii de estetică - 1939; Sensu l clasicismului - 1946; Estetica basmului - 1965;
Monografii: Viaţa lui Mihai Eminescu - 1932; Viaţa lui Ion Creangă - 1938; Nicolae Filimon - 1959; Gr. M. Alexan-drescu - 1962; Ion Creangă (Viaţa şi opera) - 1964: V. Alec-sandri - 1965,
Dramaturgie: Şun sau Calea neturburată - 1943; Ludovic al XIX-lea - 1964, Teatru 1965.
Istorie literară: Istoria literaturii române de la origini până în prezent - 1941,
Tudor Vianu (în Scriitori români) subliniază că vocaţia creatoare a lui G. Călinescu se sprijinea pe o temeinică pregătire: "I-au plăcut cercetările migăloase de arhivă, descoperirile de izvoare cu privire la viaţa scriitorilor, la epoca şi la opera lor,"
Nimeni până la G. Călinescu nu a reuşit să ne facă a simţi mai puternic vraja poeziei eminesciene.
Privind întreaga literatură română din unghi estetic, G. Călinescu aduce prin Istoria literaturii române de la origini până în prezent o lucrare unică şi inimitabilă (D. Micu), cu structuri noi şi "câmpuri electromagnetice" inedite în jurul ideilor, răsturnând raporturile consacrate; el descoperă particularităţi ale literaturii din secolul nostru în operele poeţilor şi ale prozatorilor din secolele precedente, reliefând astfel continuitatea valorică a tuturor articulaţiilor spirituale naţionale.
Cu un stil personal, de esenţă intelectuală clasică, nu mai puţin înflăcărat, dar rece, G. Călinescu rămâne unic prin judecăţile sale care au devenit aforisme, surprinzând, cu o mare capacitate de a pătrunde esenţa, elementul individualizant al creaţiei autorului respectiv. Literatura apare astfel ca un proces continuu al spiritului creator naţional. Dumitru Micu, în lucrarea G. Călinescu: Intre Apollo şi Dionysos, arată că "toate componentele spiritului călines-cian, toate însuşirile scriitorului total" se regăsesc în Istoria literaturii române de la origini până în prezent: "Verva scânteietoare, extraordinara mobilitate intelectuală a eseistului, erudiţia cercetătorului, pasiunea pentru document a scotocitorului de arhive, agerimea de spirit şi stilul alert al publicistului, arta de narator, portretist, evocator, comediograf, a creatorului epic şi dramatic, darul de a instala gândirea în imagini ale poetului".
Ca romancier, G. Călinescu descinde, în filiaţie românească, din Ghica şi Filimon, tipul firesc de roman românesc fiind cel obiectiv (Paul Georgescu).
G. Călinescu
Erudit publicist, eseist, Călinescu a fost un mare scriitor, poet şi romancier strălucit, critic şi istoric literar, o figură de Renaştere, un spirit enciclopedic, cu o operă multilaterală, dominat de o vocaţie creatoare uimitoare.
G. Călinescu a înzestrat cultura românească cu lucrări remarcabile care vor rămâne repere fundamentale:
Poezie: Poezii - 1937; Lauda lucrurilor - 1963:
Romane: Cartea nunţii - 1933; Enigma Otiliei - 1938; Bietul Ioanide - 1953; Scrinul negru - 1960;
Eseuri şi critică literară: Principii de estetică - 1939; Sensu l clasicismului - 1946; Estetica basmului - 1965;
Monografii: Viaţa lui Mihai Eminescu - 1932; Viaţa lui Ion Creangă - 1938; Nicolae Filimon - 1959; Gr. M. Alexan-drescu - 1962; Ion Creangă (Viaţa şi opera) - 1964: V. Alec-sandri - 1965,
Dramaturgie: Şun sau Calea neturburată - 1943; Ludovic al XIX-lea - 1964, Teatru 1965.
Istorie literară: Istoria literaturii române de la origini până în prezent - 1941,
Tudor Vianu (în Scriitori români) subliniază că vocaţia creatoare a lui G. Călinescu se sprijinea pe o temeinică pregătire: "I-au plăcut cercetările migăloase de arhivă, descoperirile de izvoare cu privire la viaţa scriitorilor, la epoca şi la opera lor,"
Nimeni până la G. Călinescu nu a reuşit să ne facă a simţi mai puternic vraja poeziei eminesciene.
Privind întreaga literatură română din unghi estetic, G. Călinescu aduce prin Istoria literaturii române de la origini până în prezent o lucrare unică şi inimitabilă (D. Micu), cu structuri noi şi "câmpuri electromagnetice" inedite în jurul ideilor, răsturnând raporturile consacrate; el descoperă particularităţi ale literaturii din secolul nostru în operele poeţilor şi ale prozatorilor din secolele precedente, reliefând astfel continuitatea valorică a tuturor articulaţiilor spirituale naţionale.
Cu un stil personal, de esenţă intelectuală clasică, nu mai puţin înflăcărat, dar rece, G. Călinescu rămâne unic prin judecăţile sale care au devenit aforisme, surprinzând, cu o mare capacitate de a pătrunde esenţa, elementul individualizant al creaţiei autorului respectiv. Literatura apare astfel ca un proces continuu al spiritului creator naţional. Dumitru Micu, în lucrarea G. Călinescu: Intre Apollo şi Dionysos, arată că "toate componentele spiritului călines-cian, toate însuşirile scriitorului total" se regăsesc în Istoria literaturii române de la origini până în prezent: "Verva scânteietoare, extraordinara mobilitate intelectuală a eseistului, erudiţia cercetătorului, pasiunea pentru document a scotocitorului de arhive, agerimea de spirit şi stilul alert al publicistului, arta de narator, portretist, evocator, comediograf, a creatorului epic şi dramatic, darul de a instala gândirea în imagini ale poetului".
Ca romancier, G. Călinescu descinde, în filiaţie românească, din Ghica şi Filimon, tipul firesc de roman românesc fiind cel obiectiv (Paul Georgescu).
Tag-uri: george calinescu, critica literara |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 21 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :