FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 3,077
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Despre epoca marilor clasici

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Despre epoca marilor clasici

 Q:   Intreaba despre Despre epoca marilor clasici       
Despre epoca marilor clasici "Epoca ce urmează, a lui Eminescu, Caragiale şi ceilalţi, duce cultul formei până la exagerare..."
G. Ibrăileanu
In evoluţia sa, literatura română a cunoscut o serie de etape fundamentale, începând cu literatura populară, apogeul acestei dezvoltări fiind marcat de Epoca marilor clasici (cuprinsă între deceniile 7-9 ale secolului al XlX-lea), când pe scena vieţii culturale apar numeroase personalităţi, precum Titu Maiorescu, Mihai Eminescu, Ion Luca Caragiale, Ioan Slavici, Ion Creangă.

Multiplele prefaceri politice şi social-economice marcate de Unirea Principatelor de la 1859 vor influenţa şi dezvoltarea culturii, a literaturii noastre. Stabilitatea politică, dezvoltarea relaţiilor capitaliste, dobândirea I ndependenţei de Stat vor face posibilă manifestarea uneia dintre cele mai strălucite etape ale culturii noastre - consacrate prin sintagma Epoca marilor clasici, marcată de apariţia, la Iaşi, a Societăţii Junimea - februarie 1864, a revistei Convorbiri literare - 1 martie 1867 Junimea, fondată de tineri intelectuali formaţi la studii în străinătate, a întreprins "acea fundamentare ideologică mergând de la problemele limbii literare şi ale esteticii literare..." (I. Negoiţescu) la promovarea literaturii prin revista.

Convorbiri literare -"...baza cea mai rapidă a «noii direcţii» fiind poezia lui Eminescu, căreia i s-au adăugat apoi, în decursul timpului, proza lui Creangă şi Slavici, comediile lui Caragiale şi, în cele din urmă, romanele lui Duiliu Zamfirescu". Bazele Junimii au fost puse de:
Petre P. Carp (1837-l919), licenţiat în ştiinţe economice şi drept, la Universitatea din Bonn; Vasile Pogor (1833-l906) licenţiat în drept, la Paris; Theodor Rosetti (1837-l923) absolvent al Facultăţii de Drept din Paris; Iacob Negruzzi (1843-l932) cu doctoratul în ştiinţe juridice la Berlin (fiul lui Costache Negruzzi) şi Titu Maiorescu (1840-l917) licenţiat în filosofie în Germania şi în drept la Paris (fiul distinsului profesor Ioan Maiorescu, participant la Revoluţia de la 1848), la care au colaborat şi alţi intelectuali ai vremii cum au fost: A. D. Xenopol (1847-l920), autor al Istoriei românilor în 14 volume şi al unui tratat de Teorie a istoriei - lucrări care i-au adus consacrarea în plan european, Gheorghe Panu (1848-l910), memorialist, lingvistul Alexandru Lambrior (1845-l883), filosoful Vasile Conta (1845-l882). Prin activitatea lor de la Junimea şi prin revista acesteia, pe lângă crearea şi impunerea unor valori naţionale în cultura română, au acţionat pentru susţinerea literaturii naţionale, răspândirea spiritului critic, consolidarea limbii naţionale, educarea publicului prin "prelecţiuni populare".

Manifestând un interes deosebit pentru cultura şi civilizaţia României, Titu Maiorescu va justifica prin scrisul său şi mai ales prin cel al lui Mihai Eminescu, Ion Creangă, Ion Luca Caragiale, Ioan Slavici durabilitatea acestei epoci, atât în ceea ce priveşte literatura cât şi existenţa unei limbi naţionale consolidate şi moderne. Fiindcă atât scrisul lui Titu Maiorescu cât şi al marilor scriitori este de o rară limpezime, robusteţe, elevare, claritate, ceea ce-i conferă consacrarea.

Sunt cunoscute textele sale de critică literară, de limbă sau polemice reunite în volumele de Critice: Despre scrierea limbei române (1866); O cercetare critică asupra poeziei noastre de la 1867; Limba română în jurnalele din Austria (1868); Asupra poeziei noastre populare (1868); In contra direcţiei de astăzi în cultura română (1868); Direcţia nouă în poezia şi proza română (1872); Beţia de cuvinte (1873); Raport citit în Academie asupra unui nou proiect ortografic (1880); Neologismele (1881); Comediile d-lui I. L. Caragiale (1885); Poeţi şi critici (1886); Eminescu şi poeziile lui (1889); Oratori, retori şi limbuţi (1902).

I. Negoiţescu, în Istoria literaturii române, atrage atenţia asupra faptului că: "Nu pot fi în întregime înţeleşi nici Eminescu, nici Caragiale, nici Maiorescu însuşi fără cunoaşterea aşa-zisei Istorii contemporane a României (alcătuită din prefeţele celor şase volume de Discursuri parlamentare, dar publicate postum în 1925). Ziaristica pasionată şi vehementă a poetului (cu idei ce au străbătut şi în versuri), satira virulentă a comediilor caragialeşti şi chiar pana incisiv lucidă care a scris această Istorie contemporană a României nu ar fi fost posibilă fără libertatea presei, absolută, garantată sub regimul constituţional al lui Carol I, pe care de altminteri autorul o şi exaltă".

Menţionând că Epoca marilor clasici reprezintă maturitatea culturii noastre, Tudor Vianu, în Arta prozatorilor români, apreciază prezenţa lui Titu Maiorescu ca un moment important în ceea ce priveşte dezvoltarea prozei literare, prin specificul impus în arta oratoriei.

Astfel, Tudor Vianu vorbeşte de exactitatea şi sinceritatea discursului, despre arta portretului, despre' valoarea maximei, a sentinţei şi care la Maiorescu "nu dorea numai să comunice, dar să convingă şi să seducă". Comparaţiile şi imaginile au la Maiorescu o funcţie practică şi retorică, "ele sunt mijloace în serviciul lucrării de comunicare a ideilor. Ele intervin în anumite momente caracteristice ale vorbirii, pentru a sprijini pe cale intuitivă raţionamentul şi pentru a smulge şi aprobarea acelor pe care expunerea abstractă de până atunci nu i-ar fi convins încă".
"Un izvor adânc - spune Maiorescu - este ascuns în fiecare om de cultură, însă precum izvorul s-a format picătură cu picătură până la momentul morţii, şi cei mai mulţi din noi ajung chiar la ultima etapă a existenţei lor fără să-şi fi putut spune ultimul cuvânt".

Nevoia "disciplinei intelectuale", a sistematizării ideilor este sugerată splendid de critic: "O mie de boabe stau împrăştiate în diferite locuri, tu îţi pierzi vremea ca să le cunoşti una câte una: dar dacă au fost prinse de un fir comun cu o singură apucătură a mâinei stăpâneşti totalitatea şiragului".

Tudor Vianu subliniază ca unealtă principală artistică, ce i-a asigurat succes criticului, ironia. Maiorescu este în proza românească descoperitorul conciziunii lapidare. Scriitorul trecuse prin buna şcoală a literaturii şi limbii latine, şi va lăuda mai târziu brevietatea lapidară, vigoarea şi energia stilului cioplit parcă în granit".

Dezvoltându-se toate genurile literare, istoria literaturii române va reţine ca definitivă această perioadă, ea simbolizând sincronizarea cu Europa în ceea ce susţinea Titu Maiorescu: "... să fim naţionali cu faţa spre universalitate" pentru "o ridicare a fondului autohton la înălţimea formelor împrumutate, pentru că a da înapoi este cu neputinţă".


Tag-uri: mari clasici, eminescu, caragiale



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 18 February '11


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :