Statistics:
Visits: 1,355 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Costache Conachi si poetii Vacaresti
Q: | Intreaba despre Costache Conachi si poetii Vacaresti |
Mai multi istorici ai culturii romane au sesizat ca ardealul este mai mult epic si demonstrativ, ( vezi manifestarile Scolii Ardelene, mai ales epopeea ‘Tiganiada’) in timp ce Moldova si Tara Romananeasca ar fi mai degraba lirice, cu un plus de simt teatral (dialogic) pentru cei din sud.
In consecinta, iluminismul a produs tratate, memorii si istorii ale natiei in Ardeal iar contributia poetica a fost adusa de Costache Conachi in Moldova di de Vacaresti in Tara Romaneasca.(Ienachita, cei doi fii ai sai, Alecu si Nicolae si fiul lui Alecu, Iancu).
Formula lirica a acestora a fost apreciata in special de catre Nicolae Manolescu in ‘Istoria critica a literaturii romane’, drept neotrubadureasca, in masura in care ea are elemente pe care le recunoaste in poezia t rubadurilor si a truverilor.
Exista o sensibiulitate de tip trubaduresc care nu e valabila doar pentru secolul XIII definita prin : apetitul erotic, declaratii flamboyante, inclinatia spre juraminte si printr-o retorica teatrala a suferintei (indragostitul-scal, bolnavul de dragoste).
Vacarestii sau Connachi sunt niste neotrubaduri, cu obiceiuri fanariote adica mai putin dinamici, mai legati de confortul plin de moliciuni al iatacului.
Poezia neotrubadureasca este alimentata de o gandire cavalereasca, in sensul ca femeia este vazut aca un castel care trebuie incercuit, asediat si cucerit si isi aliaza o expresivitate melodramatica, in care centrala este metafora focului (ochii care ard, sufletul care se perpeleste).
Sursele acestei poezii sunt in numar de trei.
In primul rand, este vorba de filonul folcloric romanesc cu situatii simple, ritm fara complicatii, de 7-8 silabe.
In al doilea rand, ocupatia fanariota, crease o legatura mai stransa cu Orientul in sensul ca, se vad bine motivele principale ale liricii arabe : fidelitatea, razbunarea din dragoste, ideea metamorfozarii intr-un obisect intim iubitei.
In al treilea rand, fanariotii auaus s antaju unei relatii cu Occidentul, pentru ca grecii gustau lirica galanta franceza. Discutam despre ceea ce se numeste in istoriile literare ‘La petite poesie francaise’, caracteristica secolului XVIII, definibila prin : exaltarea placerilor vietii, cantarea nurilor femeii, laudarea vinului ca esenta a vietii.
Se poate identifica insa si a patra sursa a sensibilitatii neotrubaduresti. In mostenirea poeziilor de petrecere a vechilor greci, in special daca ne referin la Anacreon, bardul vietii usoare si al hedonismului. De aceea, Vacarestii si Conachi au fost numiti neoanacreontici.
Expresivitatea neangajanta este prima varsta a liricii romanesti, in care predomina figurile galante de iatac, motivul chinurilor fericite si din punctul de vedere al lexicului, diminutivele.
O a doua varsta a liricii romanesti este reprezentata de pasoptisti cum ar fi Alecsandri sau Grigore Alexandrescu, la car accentul cade pe dimensiunea morala a dragostei.
V trebui sa il asteptam pe Eminescu, in a treia etapa a liricii erotice romanesti pentru a putea discuta despre dragostea ca religie, despre absolut si tragic in cuplu.
In consecinta, iluminismul a produs tratate, memorii si istorii ale natiei in Ardeal iar contributia poetica a fost adusa de Costache Conachi in Moldova di de Vacaresti in Tara Romaneasca.(Ienachita, cei doi fii ai sai, Alecu si Nicolae si fiul lui Alecu, Iancu).
Formula lirica a acestora a fost apreciata in special de catre Nicolae Manolescu in ‘Istoria critica a literaturii romane’, drept neotrubadureasca, in masura in care ea are elemente pe care le recunoaste in poezia t rubadurilor si a truverilor.
Exista o sensibiulitate de tip trubaduresc care nu e valabila doar pentru secolul XIII definita prin : apetitul erotic, declaratii flamboyante, inclinatia spre juraminte si printr-o retorica teatrala a suferintei (indragostitul-scal, bolnavul de dragoste).
Vacarestii sau Connachi sunt niste neotrubaduri, cu obiceiuri fanariote adica mai putin dinamici, mai legati de confortul plin de moliciuni al iatacului.
Poezia neotrubadureasca este alimentata de o gandire cavalereasca, in sensul ca femeia este vazut aca un castel care trebuie incercuit, asediat si cucerit si isi aliaza o expresivitate melodramatica, in care centrala este metafora focului (ochii care ard, sufletul care se perpeleste).
Sursele acestei poezii sunt in numar de trei.
In primul rand, este vorba de filonul folcloric romanesc cu situatii simple, ritm fara complicatii, de 7-8 silabe.
In al doilea rand, ocupatia fanariota, crease o legatura mai stransa cu Orientul in sensul ca, se vad bine motivele principale ale liricii arabe : fidelitatea, razbunarea din dragoste, ideea metamorfozarii intr-un obisect intim iubitei.
In al treilea rand, fanariotii auaus s antaju unei relatii cu Occidentul, pentru ca grecii gustau lirica galanta franceza. Discutam despre ceea ce se numeste in istoriile literare ‘La petite poesie francaise’, caracteristica secolului XVIII, definibila prin : exaltarea placerilor vietii, cantarea nurilor femeii, laudarea vinului ca esenta a vietii.
Se poate identifica insa si a patra sursa a sensibilitatii neotrubaduresti. In mostenirea poeziilor de petrecere a vechilor greci, in special daca ne referin la Anacreon, bardul vietii usoare si al hedonismului. De aceea, Vacarestii si Conachi au fost numiti neoanacreontici.
Expresivitatea neangajanta este prima varsta a liricii romanesti, in care predomina figurile galante de iatac, motivul chinurilor fericite si din punctul de vedere al lexicului, diminutivele.
O a doua varsta a liricii romanesti este reprezentata de pasoptisti cum ar fi Alecsandri sau Grigore Alexandrescu, la car accentul cade pe dimensiunea morala a dragostei.
V trebui sa il asteptam pe Eminescu, in a treia etapa a liricii erotice romanesti pentru a putea discuta despre dragostea ca religie, despre absolut si tragic in cuplu.
Tag-uri: costache conachi, poetii vacaresti, ardeal |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :