Statistics:
Visits: 3,361 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Aglae Tulea din opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu-a doua parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Aglae Tulea din opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu-a doua parte |
Acest portret fizic, realizat dupa formula balzaciana prin insistenta pe detaliul fizionomie si vestimentar, implineste o dubla functie: de dezvaluire, in masura in care fata "galbicioasa", buzele „subtiri, acre", nasul „incovoiat si acut" sunt expresia fara echivoc a rautatii extreme, revelandu-ne deci caracterul personajului; si de simbolizare, intrucat ingrosarea caricaturala, prin sarja, a defectelor si enumerarea lor printr-o tehnica a acumularii, permit lesne incadrarea tipologica a personajului.
Introdus astfel in actiune, personajul Aglae Tulea confirma ulterior, intru totul, prin faptele si comportamentul fata de celelalte personaje, intuitiile psihologice incluse in portretul fizic expozitiv.
Din punct de vedere caracterologic, Aglae Tulea este un personaj imobil (nu sufera transformari sufletesti pe intreaga durata a evenimentelor). Cel mai elocvent ne este dezvaluita psihologia ei prin procedeele caracterizarii indirecte, specifice discursului narativ. Dialogul cu mos Costache si cu Pascalopol, in aceeasi scena a jocului de table, dialog ce contine intrebari retorice incisive, tradeaza rautatea nativa a Aglaei si resentimentele ei obscure.
Ciuda si nemultumirea fata de gazduirea lui Felix in casa lui mos Costache, ostilitatea fatisa pe care i-o arata lui Felix deoarece vede in el un potential pretendent la averea fratelui ei, sunt relevante, iar intrebarile ei rautacioase scot la suprafata tensiunea care exista in relatiile cu Otilia, Felix, mos Costache si Pascalopol, si pe care desfasurarea evenimentelor le va amplifica progresiv.
Concentrata excesiv si exclusiv asupra intereselor ei si ale copiilor ei (care au inainte de orice o justificare economica), Aglae nutreste resentimente puternice fata de toti cei care, intr-un fel sau altul, afecteaza, chiar involuntar, aceste interese. Eroina se comporta si actioneaza fara motivatie morala, sub semnul unui anume automatism psihologic, prin exacerbarea a doua instincte fundamentale: instinctul matern si cel de posesiune a averii. Ura si dragostea se exprima, in cazul Aglaei Tulea, de fiecare data in exces si printr-un comportament dominator, autoritar.
Pe Otilia o priveste ca pe o intrusa in casa lui mos Costache, nepierzand niciun prilej pentru a-i aminti cu rautate faptul ca este orfana. Teama ca Otilia ar putea fi mostenitoarea averii lui mos Costache si stiinta cu care ea atrage barbatii, mai ales pe Pascalopol, considerat o „partida buna" pentru Aurica, alimenteaza constant ura Aglaei. Pe Felix l-ar putea accepta ca pretendent la mana Auricai, insa din momentul in care devine evident faptul ca tanarul nu este interesat de aceasta, ci de Otilia (o „stricata", o „dezmatata"), sentimentele fata de el sunt mentinute de ipoteza rivalitatii pentru averea lui mos Costache.
Intimidat de presiunile exercitate asupra lui de Aglae, de agresivitatea ei verbala si comportamentala, mos Costache insusi ezita in luarea deciziei de a o adopta pe Otilia si de a-i asigura financiar viitorul si mai ales un statut social „clar", „onorabil".
Introdus astfel in actiune, personajul Aglae Tulea confirma ulterior, intru totul, prin faptele si comportamentul fata de celelalte personaje, intuitiile psihologice incluse in portretul fizic expozitiv.
Din punct de vedere caracterologic, Aglae Tulea este un personaj imobil (nu sufera transformari sufletesti pe intreaga durata a evenimentelor). Cel mai elocvent ne este dezvaluita psihologia ei prin procedeele caracterizarii indirecte, specifice discursului narativ. Dialogul cu mos Costache si cu Pascalopol, in aceeasi scena a jocului de table, dialog ce contine intrebari retorice incisive, tradeaza rautatea nativa a Aglaei si resentimentele ei obscure.
Ciuda si nemultumirea fata de gazduirea lui Felix in casa lui mos Costache, ostilitatea fatisa pe care i-o arata lui Felix deoarece vede in el un potential pretendent la averea fratelui ei, sunt relevante, iar intrebarile ei rautacioase scot la suprafata tensiunea care exista in relatiile cu Otilia, Felix, mos Costache si Pascalopol, si pe care desfasurarea evenimentelor le va amplifica progresiv.
Concentrata excesiv si exclusiv asupra intereselor ei si ale copiilor ei (care au inainte de orice o justificare economica), Aglae nutreste resentimente puternice fata de toti cei care, intr-un fel sau altul, afecteaza, chiar involuntar, aceste interese. Eroina se comporta si actioneaza fara motivatie morala, sub semnul unui anume automatism psihologic, prin exacerbarea a doua instincte fundamentale: instinctul matern si cel de posesiune a averii. Ura si dragostea se exprima, in cazul Aglaei Tulea, de fiecare data in exces si printr-un comportament dominator, autoritar.
Pe Otilia o priveste ca pe o intrusa in casa lui mos Costache, nepierzand niciun prilej pentru a-i aminti cu rautate faptul ca este orfana. Teama ca Otilia ar putea fi mostenitoarea averii lui mos Costache si stiinta cu care ea atrage barbatii, mai ales pe Pascalopol, considerat o „partida buna" pentru Aurica, alimenteaza constant ura Aglaei. Pe Felix l-ar putea accepta ca pretendent la mana Auricai, insa din momentul in care devine evident faptul ca tanarul nu este interesat de aceasta, ci de Otilia (o „stricata", o „dezmatata"), sentimentele fata de el sunt mentinute de ipoteza rivalitatii pentru averea lui mos Costache.
Intimidat de presiunile exercitate asupra lui de Aglae, de agresivitatea ei verbala si comportamentala, mos Costache insusi ezita in luarea deciziei de a o adopta pe Otilia si de a-i asigura financiar viitorul si mai ales un statut social „clar", „onorabil".
Tag-uri: aglae tulea, enigma otiliei, george calinescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :