Statistics:
Visits: 950 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul schitei In vreme de razboi scrisa de Ion Luca Caragiale - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul schitei In vreme de razboi scrisa de Ion Luca Caragiale - a treia parte |
I.L. Caragiale este un profund analist al starilor fiziologice si patologice proiectate totdeauna pe curbele trasate riguros, intr-o simetrie care reproduce aceleasi momente de criza, dar nuantele sunt amplificate cu cat povestirea se indreapta spre final. Stavrache are, de fiecare data, reactii de plans, aceleasi, dar parca mereu altele: "a inceput sa planga cu hohot si sa se bata cu pumnii in cap" sau "a plans mult, mult, zdrobit de trista veste"; in schimb, vedeniile care-i nelinistesc somnul, "rad permanent, malefic, batjocoritor", "ocnasul incepu sa rada ca un nebun, scrasnind din dintii".
In finalul nuvelei, in schimb, acest apogeu al dementei hangiului rastignit pe jos este reverberat prin accese de ras cu hohote si "cantecul popesc" al acestuia.
In cele mai m ulte dintre secventele spaimei covarsitoare, natura inconjuratoare potenteaza starile sufletesti ale eroilor, devine o stare sufleteasca in sine, obiectivata. Melancolia tristetea, jalea reprezentate prin "zloata nemaipomenita, ploaie, zapada, mazariche si vant vrajmas" sau, alteori, prin ploi reci de toamna, cu "boabele de roua prelungindu-se pe streasini si picand ritmate pe fundul unui butoi dogit, lasat gol dinadins la umezeala, facand un fel de cantare cu nenumarate si ciudate intelesuri". Intr-o scena, "vantul de-afara duhneste pe usa aruncand inauntru o fetita foarte rebegita" iar in secventa de culminatie din final "viscolul afara ajuns in culmea nebuniei facea sa trozneasca zidurile batranului han".
Preferintele scriitorului meloman pentru efecte muzicale si sinestezii sonore predomina adesea: "ceata vesela a volintirilor chiuieste cu chef la miezul noptii", satul face "alai dupa militari", rasul capitanului-vedenie "acoperea cantecul trambiielor si zgomotul multimii", iar in final - cum am amintit - "solistul" unei atat de tulburatoare partituri pshiopatice interpreteaza o veritabila "arie a nebuniei" sub forma unui "cantec popesc".
Si peste toate aceste sonoritati delirante se aude, contrapunctic, intrebarea - ecou al zbaterilor din constiinta - pe care i-o pun, invariabil, vizitatorii nocturni ai hangiului: "Credeai c-am murit, neica?". Dramatismul este sporit astfel pana la paroxism, spre culmea dezumanizarii pe care o provoaca setea de inavutire.
In finalul nuvelei, in schimb, acest apogeu al dementei hangiului rastignit pe jos este reverberat prin accese de ras cu hohote si "cantecul popesc" al acestuia.
In cele mai m ulte dintre secventele spaimei covarsitoare, natura inconjuratoare potenteaza starile sufletesti ale eroilor, devine o stare sufleteasca in sine, obiectivata. Melancolia tristetea, jalea reprezentate prin "zloata nemaipomenita, ploaie, zapada, mazariche si vant vrajmas" sau, alteori, prin ploi reci de toamna, cu "boabele de roua prelungindu-se pe streasini si picand ritmate pe fundul unui butoi dogit, lasat gol dinadins la umezeala, facand un fel de cantare cu nenumarate si ciudate intelesuri". Intr-o scena, "vantul de-afara duhneste pe usa aruncand inauntru o fetita foarte rebegita" iar in secventa de culminatie din final "viscolul afara ajuns in culmea nebuniei facea sa trozneasca zidurile batranului han".
Preferintele scriitorului meloman pentru efecte muzicale si sinestezii sonore predomina adesea: "ceata vesela a volintirilor chiuieste cu chef la miezul noptii", satul face "alai dupa militari", rasul capitanului-vedenie "acoperea cantecul trambiielor si zgomotul multimii", iar in final - cum am amintit - "solistul" unei atat de tulburatoare partituri pshiopatice interpreteaza o veritabila "arie a nebuniei" sub forma unui "cantec popesc".
Si peste toate aceste sonoritati delirante se aude, contrapunctic, intrebarea - ecou al zbaterilor din constiinta - pe care i-o pun, invariabil, vizitatorii nocturni ai hangiului: "Credeai c-am murit, neica?". Dramatismul este sporit astfel pana la paroxism, spre culmea dezumanizarii pe care o provoaca setea de inavutire.
Tag-uri: comentariu, schita, ion luca caragiale |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :