Statistics:
Visits: 7,404 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale |
Personaj principal, multidimensional, dinamic.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, elemente de autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste personajul; prin monolog interior.
Pasiunea agoniselii se conjuga cu o permanenta stare de incertitudine a protagonistului, ceea ce determina un proces de autodistrugere.
Inceputul nuvelei in vreme de razboi ni-l prezinta pe Stavrache foarte multumit; om cu dare de mana, cu han la drum". Avand cultul rudeniei de sange, hangiul se arata ingrijorat de soarta fratelui sau, popa Iancu din Podeni, si gaseste o solutie ingenioasa pentru a-l scapa de urm arirea autoritatilor. Dar, dupa plecarea acestuia, in Stavrache dospeste incet-incet germe-nele agoniselii, perspectiva unui trai usor in absenta fratelui: „Curios lucru! Cine ar fi vazut figura lui neica Stavrache, presupunand ca acela ar fi fost un om deprins sa descifreze intelesuri din chipurile omenesti, ar fi ramas in mirare pricepand bine ca in sufletul fratelui mai mare nu se petrece nimic analog din bucuria la citirea vestilor despre succesul de bravura al raspopitului".
Marea drama a personajului vine din permanenta sa senzatie de incertitudine, el vrea sa-si fixeze existenta, sa-si dobandeasca un statut social stabil, fapt imposibil cat timp nu are certitudinea disparitiei fratelui plecat. Din acest motiv linistea hangiului va fi minata continuu de halucinatii si inchipuiri, impasul se constituie ca un reflex al capacitatii de imaginare, cititorul asistand mai mult la un proces de autodistrugere si autoflagelare, caci eroul n-a savarsit nicio culpa juridica. Incep sa-l invadeze cosmaruri ("Au trecut cinci ani de la razboi si nimeni, in adevar, n-a suparat pe d. Stavrache afara decat popa Iancu volintirul, care venea din cand in cand de pe alta lume sa tulbure somnul fratelui sau") si cangrena lucreaza inconstient, din interior; cade in viciul bauturii, este brutal cu o fetita saraca, ajunge sa nu mai poata delimita net planul real de cel imaginar si traverseaza stari delirante.
Aparitia fratelui il gaseste pe hangiu epuizat nervos din pricina tensiunii pe care singur si-a construit-o, astfel incat psihicul sau cedeaza, deviind in nebunie, in pierderea definitiva a controlului.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, elemente de autocaracterizare;
- caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste personajul; prin monolog interior.
Pasiunea agoniselii se conjuga cu o permanenta stare de incertitudine a protagonistului, ceea ce determina un proces de autodistrugere.
Inceputul nuvelei in vreme de razboi ni-l prezinta pe Stavrache foarte multumit; om cu dare de mana, cu han la drum". Avand cultul rudeniei de sange, hangiul se arata ingrijorat de soarta fratelui sau, popa Iancu din Podeni, si gaseste o solutie ingenioasa pentru a-l scapa de urm arirea autoritatilor. Dar, dupa plecarea acestuia, in Stavrache dospeste incet-incet germe-nele agoniselii, perspectiva unui trai usor in absenta fratelui: „Curios lucru! Cine ar fi vazut figura lui neica Stavrache, presupunand ca acela ar fi fost un om deprins sa descifreze intelesuri din chipurile omenesti, ar fi ramas in mirare pricepand bine ca in sufletul fratelui mai mare nu se petrece nimic analog din bucuria la citirea vestilor despre succesul de bravura al raspopitului".
Marea drama a personajului vine din permanenta sa senzatie de incertitudine, el vrea sa-si fixeze existenta, sa-si dobandeasca un statut social stabil, fapt imposibil cat timp nu are certitudinea disparitiei fratelui plecat. Din acest motiv linistea hangiului va fi minata continuu de halucinatii si inchipuiri, impasul se constituie ca un reflex al capacitatii de imaginare, cititorul asistand mai mult la un proces de autodistrugere si autoflagelare, caci eroul n-a savarsit nicio culpa juridica. Incep sa-l invadeze cosmaruri ("Au trecut cinci ani de la razboi si nimeni, in adevar, n-a suparat pe d. Stavrache afara decat popa Iancu volintirul, care venea din cand in cand de pe alta lume sa tulbure somnul fratelui sau") si cangrena lucreaza inconstient, din interior; cade in viciul bauturii, este brutal cu o fetita saraca, ajunge sa nu mai poata delimita net planul real de cel imaginar si traverseaza stari delirante.
Aparitia fratelui il gaseste pe hangiu epuizat nervos din pricina tensiunii pe care singur si-a construit-o, astfel incat psihicul sau cedeaza, deviind in nebunie, in pierderea definitiva a controlului.
Tag-uri: caracterizare directa, caracterizare indirecta, narator |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :