Statistics:
Visits: 1,968 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul romanului Craii de Curtea-Veche scris de Mateiu I Caragiale - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul romanului Craii de Curtea-Veche scris de Mateiu I Caragiale - a doua parte |
Scriitorul oscileaza intre imundicitatea prezentului sau, concentrata in Pirgu, si elevatia trecutului, reprezentata prin Pasadia si Pantazi, toata afectiunea sa indreptandu-se spre acestia din urma.
Mateiu Caragiale, care se confunda cu cei doi eroi de vita nobila, cautand parca o compensatie autobiografica in destinele lor, e constient de declinul acestora, se indurereaza in fata inevitabilului sfarsit al ultimelor vlastare aristocratice. Manifestandu-si toata aversiunea fata de Pirgu, reprezentantul burgheziei care se ridica cinica pe ruinele blazoanelor.
Admirator al blazoanelor si stemelor, al figurilor nobiliare al caror urmas se vedea prin amestecul de sange in negura anilor, Mateiu I. Caragiale infuzeaza in Craii de Curtea-Veche un anume regret, o anume compasiune fata de Pasadia si Pantazi. Din acest punct de vedere romanul are si o semnificatie sociala El zugraveste destramarea prin viciu si desfrau a aristocratiei, a ultimelor ei ramasite. Pasadia si Pantazi, purtatori degenerati ai blazoanelor, oficiatori ai viciului cu gusturi de rafinament seniorial, se prabusesc fara putinta de salvare, in timp ce Pirgu ajunge pana la cele mai inalte trepte ale ierarhiei sociale si politice.
Perpessicius observa ca "eroii din Craii de Curtea-Veche pot fi socotiti ca expresia unei realitati sociale. Treimea aceasta de eroi, peripateticieni ai boemei, crai, cheflii, cartofori si mai presus de toate poeti ai viciului, cu genealogii care de care mai alambicate, pot fi priviri ca descendenta pervertita cu toate ca rafinata a unui trecut pravalit in propria-i cenusa. O cenusa din care n-o mai invia niciodata pasarea Phoenix". ("Mentiuni critice" - vol. III).
Mutatis mutandis, Mateiu Caragiale are fata de aristocratie aceeasi atitudine ca si Balzac. Simpatia autorului "Comediei umane" s-a indreptat catre nobilime pe care o numea "Principiul onoarei", marturisindu-si respectul pentru disparitia ei. Cu toate acestea disecand si observand in profunzime cu luciditate fiecare aspect al societatii franceze din epoca Restauratiei, Balzac a depasit insesi convingerile sale mume, a inteles ca purtatorii blazoanelor din vremea sa nu mai erau demni continuatori ai acelei "vieille politesse francaise", ironizandu-i sever.
Tot astfel, Mateiu Caragiale se simte indurerat de prabusirea ultimelor vlastare aristocratice spre care se indreapta afectiunea sa, dar in acelasi timp prezinta in culori realiste abdicarea lor etica
Bucuresti-ul de la inceputul acestui veac, zugravit in Craii de Curtea-Veche, este un amestec ciudat, grotesc de rafinament si eruditie cu trivialitate si ignoranta, o intrepatrundere bizara de balcanism si occidentalism E plin de birturi si lupanare, unde domnesc betia si desfraul, practicate de negustorese sulemenite, de oameni dubiosi, care au voluptatea viciului si a patimilor, finetea si inteligenta contrabalansand cu impulsurile morbide.
Limbajul e impestritat, adesea prea lejer pana la trivialitate.
Prin fata carciumioarelor se perinda imagini dezgustatoare ca aceea a Penei Corcodusa in casa Arnotenilor, de natura dostoievskiana, troneaza viciul, patimile degradante, anomaliile patologice.
Mateiu Caragiale, care se confunda cu cei doi eroi de vita nobila, cautand parca o compensatie autobiografica in destinele lor, e constient de declinul acestora, se indurereaza in fata inevitabilului sfarsit al ultimelor vlastare aristocratice. Manifestandu-si toata aversiunea fata de Pirgu, reprezentantul burgheziei care se ridica cinica pe ruinele blazoanelor.
Admirator al blazoanelor si stemelor, al figurilor nobiliare al caror urmas se vedea prin amestecul de sange in negura anilor, Mateiu I. Caragiale infuzeaza in Craii de Curtea-Veche un anume regret, o anume compasiune fata de Pasadia si Pantazi. Din acest punct de vedere romanul are si o semnificatie sociala El zugraveste destramarea prin viciu si desfrau a aristocratiei, a ultimelor ei ramasite. Pasadia si Pantazi, purtatori degenerati ai blazoanelor, oficiatori ai viciului cu gusturi de rafinament seniorial, se prabusesc fara putinta de salvare, in timp ce Pirgu ajunge pana la cele mai inalte trepte ale ierarhiei sociale si politice.
Perpessicius observa ca "eroii din Craii de Curtea-Veche pot fi socotiti ca expresia unei realitati sociale. Treimea aceasta de eroi, peripateticieni ai boemei, crai, cheflii, cartofori si mai presus de toate poeti ai viciului, cu genealogii care de care mai alambicate, pot fi priviri ca descendenta pervertita cu toate ca rafinata a unui trecut pravalit in propria-i cenusa. O cenusa din care n-o mai invia niciodata pasarea Phoenix". ("Mentiuni critice" - vol. III).
Mutatis mutandis, Mateiu Caragiale are fata de aristocratie aceeasi atitudine ca si Balzac. Simpatia autorului "Comediei umane" s-a indreptat catre nobilime pe care o numea "Principiul onoarei", marturisindu-si respectul pentru disparitia ei. Cu toate acestea disecand si observand in profunzime cu luciditate fiecare aspect al societatii franceze din epoca Restauratiei, Balzac a depasit insesi convingerile sale mume, a inteles ca purtatorii blazoanelor din vremea sa nu mai erau demni continuatori ai acelei "vieille politesse francaise", ironizandu-i sever.
Tot astfel, Mateiu Caragiale se simte indurerat de prabusirea ultimelor vlastare aristocratice spre care se indreapta afectiunea sa, dar in acelasi timp prezinta in culori realiste abdicarea lor etica
Bucuresti-ul de la inceputul acestui veac, zugravit in Craii de Curtea-Veche, este un amestec ciudat, grotesc de rafinament si eruditie cu trivialitate si ignoranta, o intrepatrundere bizara de balcanism si occidentalism E plin de birturi si lupanare, unde domnesc betia si desfraul, practicate de negustorese sulemenite, de oameni dubiosi, care au voluptatea viciului si a patimilor, finetea si inteligenta contrabalansand cu impulsurile morbide.
Limbajul e impestritat, adesea prea lejer pana la trivialitate.
Prin fata carciumioarelor se perinda imagini dezgustatoare ca aceea a Penei Corcodusa in casa Arnotenilor, de natura dostoievskiana, troneaza viciul, patimile degradante, anomaliile patologice.
Tag-uri: comrntariu, schita, mateiu i. caragiale |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :