Statistics:
Visits: 1,400 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Avram Iancu scrisa de Ana Blandiana- prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Avram Iancu scrisa de Ana Blandiana- prima parte |
Drumul poetic al Anei Blandiana se incadreaza in spatiul executiei metrice elegante dominat de tonul elegiac, de confesiune, comunicativ, cu care spiritul cutreierat de inaltimi se ofera cititorului. Matei Calinescu ii remarca "receptivitatea permanenta, lacoma de noi existente", unita "cu dorinta de a cunoaste, dorinta de daruire". Caligrafia imagistica contureaza o solidaritate cu lucrurile care conduce chiar la confundarea cu ele.
Tineretea contagioasa a volumului "Persoana intaia plural" (1964) se amplifica o data cu sentimentul solidaritatii cu semenii, cu peisajul, cu universul, care domina versul.
"Calcaiul vulnerabil" (1966) si "A treia taina" (1969) intaresc ideea panpsihismului: 'Totul este eu insami/ Dati-mi o frunza care sa nu-mi semene/ Ajutati-ma sa gasesc un animal/ Care s a geama cu glasul meu"; mai mult, "universul cu mii de fete ale mele" ilustreaza direct ideea de raspandire in lucruri. Apare si imaginea contrariului (Gh. Grigurcu). "De mult a disparut orice solidaritate cu mine/ A copacilor/ Si semnul izvorului/ Care ma prevenea/ Cand era otravit". Criticul observa de asemenea o "alternare de tonalitati discordante datorata dezabuzarii, ostenirii de povara de puritate pe care de bunavoie a decis s-o poarte", ceea ce-i da poetei aura unui "Isus feminin".
Volumele urmatoare aduc o lirica distilata de orice ar putea aminti trairea cotidiana Astrala cufundata in eternul fiintei, poezia trece in zona himerica operand o totala desprindere de contingent. ("Octombrie, noiembrie, decembrie").
Viziunea eternului apare in "Somnul din somn" (1977) "Cele trei teme ale poeziei Anei Blandiana - dragostea sau altruismul, fragilitatea si daruirea sau sacrificiul autoconsimpt, mulate pe motivul atotstapanitor al apei ca principiu etern si uman prin excelenta (...) aducator de somn si fericire" (Fanus Bailesteanu) domina intreg volumul.
In general, poezia Anei Blandiana se apropie de lirica muzicii sferelor fara a deveni catusi de putin o poezie idilica.
Muzicalitatea poemelor Anei Blandiana se iveste din metafora. Nuantatul spatiu al reflexivitatii se construieste la fiecare volum din drumurile sinuoase ale visatorului ce-si depaseste mereu romantismul. "Preocuparea meditativa" a poetei a fost remarcata de N. Manolescu inca de la debut Tot de atunci se aduce un remarcabil elogiu verbului pentru fericitele lui oglinzi in care se transcrie infinitul.
"Avram Iancu" a fost publicat in "Somnul din somn" edificiu metaforic construit pe motivul somnului, care o apropie de lumea visarilor eminesciene. Motivul apare insa "ca o fata reala a elementelor, visul ca viziune integratoare, simbolica a lumii, visul ca inalt grad de dragoste si armonie" (Fanus Bailesteanu).
Intr-un studiu inchinat lui M. Eminescu ("Cultura si creatie"), Zoe Dumitrescu Busulenga pune in discutie polivalenta visului eminescian si starea de perfecta abolire a timpului si a spatiului, de vreme ce visul, el singur, e capabil sa realizeze ubicuitatea si universalitatea Motivul somnului cu rezonanta eminesciana aparuse si in "Octombrie, noiembrie, decembrie" sub ipostaza somnului revelator, a acelei stari care permite accesul in sferele inalte ale poeziei.
Tineretea contagioasa a volumului "Persoana intaia plural" (1964) se amplifica o data cu sentimentul solidaritatii cu semenii, cu peisajul, cu universul, care domina versul.
"Calcaiul vulnerabil" (1966) si "A treia taina" (1969) intaresc ideea panpsihismului: 'Totul este eu insami/ Dati-mi o frunza care sa nu-mi semene/ Ajutati-ma sa gasesc un animal/ Care s a geama cu glasul meu"; mai mult, "universul cu mii de fete ale mele" ilustreaza direct ideea de raspandire in lucruri. Apare si imaginea contrariului (Gh. Grigurcu). "De mult a disparut orice solidaritate cu mine/ A copacilor/ Si semnul izvorului/ Care ma prevenea/ Cand era otravit". Criticul observa de asemenea o "alternare de tonalitati discordante datorata dezabuzarii, ostenirii de povara de puritate pe care de bunavoie a decis s-o poarte", ceea ce-i da poetei aura unui "Isus feminin".
Volumele urmatoare aduc o lirica distilata de orice ar putea aminti trairea cotidiana Astrala cufundata in eternul fiintei, poezia trece in zona himerica operand o totala desprindere de contingent. ("Octombrie, noiembrie, decembrie").
Viziunea eternului apare in "Somnul din somn" (1977) "Cele trei teme ale poeziei Anei Blandiana - dragostea sau altruismul, fragilitatea si daruirea sau sacrificiul autoconsimpt, mulate pe motivul atotstapanitor al apei ca principiu etern si uman prin excelenta (...) aducator de somn si fericire" (Fanus Bailesteanu) domina intreg volumul.
In general, poezia Anei Blandiana se apropie de lirica muzicii sferelor fara a deveni catusi de putin o poezie idilica.
Muzicalitatea poemelor Anei Blandiana se iveste din metafora. Nuantatul spatiu al reflexivitatii se construieste la fiecare volum din drumurile sinuoase ale visatorului ce-si depaseste mereu romantismul. "Preocuparea meditativa" a poetei a fost remarcata de N. Manolescu inca de la debut Tot de atunci se aduce un remarcabil elogiu verbului pentru fericitele lui oglinzi in care se transcrie infinitul.
"Avram Iancu" a fost publicat in "Somnul din somn" edificiu metaforic construit pe motivul somnului, care o apropie de lumea visarilor eminesciene. Motivul apare insa "ca o fata reala a elementelor, visul ca viziune integratoare, simbolica a lumii, visul ca inalt grad de dragoste si armonie" (Fanus Bailesteanu).
Intr-un studiu inchinat lui M. Eminescu ("Cultura si creatie"), Zoe Dumitrescu Busulenga pune in discutie polivalenta visului eminescian si starea de perfecta abolire a timpului si a spatiului, de vreme ce visul, el singur, e capabil sa realizeze ubicuitatea si universalitatea Motivul somnului cu rezonanta eminesciana aparuse si in "Octombrie, noiembrie, decembrie" sub ipostaza somnului revelator, a acelei stari care permite accesul in sferele inalte ale poeziei.
Tag-uri: avram iancu, ana blandiana, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :