Statistics:
Visits: 2,327 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Pseudo-kynegeticos scrisa de Alexandru Odobescu - a treia parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Pseudo-kynegeticos scrisa de Alexandru Odobescu - a treia parte |
Pseudo-kinegeticos contine, de asemenea, si descrieri de natura dintre care cea mai izbutita este descrierea Baraganului, pagina antologica in realizarea careia Odobescu pune o arta inimitabila. In descrierea Baraganului, Odobescu se releva dupa expresia lui G. Calinescu, ca un "peisagjst al imensitatii prafoase melancolice".
Nimeni n-a creat mai bine ca Odobescu, in literatura noastra impresia de imensitate si solemnitate, de maretie salbatica provocatoare de melancolie si tristete sfasietoare a spatiului nemarginit al stepei Baraganului. Odobescu realizeaza acest tablou unic, in literatura romana cu o mare economie de mijloace artistice si dupa o tehnica impresionista.
Spre deosebire de Alecsandri, la care peisajul apare mai mult ca un decor, la Odobescu, la fel ca in tablourile imp resionistilor, peisajul devine o "stare de suflet". Imaginile vizuale si auditive se impletesc in acest tablou magnific, pe care apar numai cateva pete de culoare. Descrierea Baraganului, cu farmecul sau aparte si cu fenomenul specific al iluziei optice, al mirajului, denumit in limbaj popular "fata morgana", cu comunitatile "tamadaienilor", ale vestitilor vanatori de dropii, care merg, in carutele lor, cu coviltir de rogojina sa prinda miraculoasa pasare a Baraganului, vanat rar, cel mai pretios, al acestor locuri, este inegalabila in literatura noastra.
Aceasta descriere memorabila n-a ramas fara urmari. Ecourile ei le intalnim, mai tarziu, la Sadoveanu (Ostrovul lupilor) si in literatura contemporana la scriitorii care au incercat sa configureze o mitologie a Baraganului (Stefan Banulescu, Fanus Neagu).
Prin distinctia si eleganta frazei, Odobescu a trecut multa vreme drept cel mai mare "stilist" al nostru, iar proza sa a fost considerata drept "punctul culminant al artei romanesti de a scrie", asa cum remarca Tudor Vianu, in Arta prozatorilor romani. Aceasta binemeritata reputatie a fostclatinata de abia in perioada interbelica, o data cu aparitia unor incomparabili stilisti, ca M. Sadoveanu, Mateiu I. Caragiale si T. Arghezi, care l-au depasit, prin virtuozitate, rafinament si subtilitate. Reputatia de "stilist" a lui Odobescu se bazeaza pe maiestria cu care scriitorul stie sa conduca frazele si pe un innascut simt muzical al cuvantului si al ritmului interior.
Perioadele ample, bogate, cadentate, savant orchestrate, desfasurate dupa un ritm lent si invaluitor, mergand pana la constructii sintactice arborescente, cu multe propozitii secundare, intercalate, constituie punctul-forte al artei lui Odobescu. Tudor Vianu impartea aceste perioade in doua mari categorii: binare (cu doua propozitii principale) si ternare (cu trei propozitii principale), in care prepozitiile secundare cresc, arborescent, pe trunchiul propozitiilor principale. Stilul odobescian se intemeiaza pe "cadenta" si "numar", categorii supralicitate de retorica traditionala. Acest stil s-a impus, in literatura noastra pana la distorsiunile sintactice si dislocarile topice ale lui Arghezi, care inaugureaza retorica moderna.
Autorul lui Pseudo-kinegeticos respecta canoanele clasice si se inscrie pe linia unui clasicism academic. Odobescu ilustreaza cel mai bine, la noi, dintre toti scriitorii, "conventia stilistica academizanta", dupa expresia, exacta a aceluiasi Tudor Vianu.
Al. Odobescu ramane, in literatura noastra parintele eseului literar-artistic, iar capodopera sa, Pseudo-kinegeticos, un model, nedepasit pana astazi, al genului.
Nimeni n-a creat mai bine ca Odobescu, in literatura noastra impresia de imensitate si solemnitate, de maretie salbatica provocatoare de melancolie si tristete sfasietoare a spatiului nemarginit al stepei Baraganului. Odobescu realizeaza acest tablou unic, in literatura romana cu o mare economie de mijloace artistice si dupa o tehnica impresionista.
Spre deosebire de Alecsandri, la care peisajul apare mai mult ca un decor, la Odobescu, la fel ca in tablourile imp resionistilor, peisajul devine o "stare de suflet". Imaginile vizuale si auditive se impletesc in acest tablou magnific, pe care apar numai cateva pete de culoare. Descrierea Baraganului, cu farmecul sau aparte si cu fenomenul specific al iluziei optice, al mirajului, denumit in limbaj popular "fata morgana", cu comunitatile "tamadaienilor", ale vestitilor vanatori de dropii, care merg, in carutele lor, cu coviltir de rogojina sa prinda miraculoasa pasare a Baraganului, vanat rar, cel mai pretios, al acestor locuri, este inegalabila in literatura noastra.
Aceasta descriere memorabila n-a ramas fara urmari. Ecourile ei le intalnim, mai tarziu, la Sadoveanu (Ostrovul lupilor) si in literatura contemporana la scriitorii care au incercat sa configureze o mitologie a Baraganului (Stefan Banulescu, Fanus Neagu).
Prin distinctia si eleganta frazei, Odobescu a trecut multa vreme drept cel mai mare "stilist" al nostru, iar proza sa a fost considerata drept "punctul culminant al artei romanesti de a scrie", asa cum remarca Tudor Vianu, in Arta prozatorilor romani. Aceasta binemeritata reputatie a fostclatinata de abia in perioada interbelica, o data cu aparitia unor incomparabili stilisti, ca M. Sadoveanu, Mateiu I. Caragiale si T. Arghezi, care l-au depasit, prin virtuozitate, rafinament si subtilitate. Reputatia de "stilist" a lui Odobescu se bazeaza pe maiestria cu care scriitorul stie sa conduca frazele si pe un innascut simt muzical al cuvantului si al ritmului interior.
Perioadele ample, bogate, cadentate, savant orchestrate, desfasurate dupa un ritm lent si invaluitor, mergand pana la constructii sintactice arborescente, cu multe propozitii secundare, intercalate, constituie punctul-forte al artei lui Odobescu. Tudor Vianu impartea aceste perioade in doua mari categorii: binare (cu doua propozitii principale) si ternare (cu trei propozitii principale), in care prepozitiile secundare cresc, arborescent, pe trunchiul propozitiilor principale. Stilul odobescian se intemeiaza pe "cadenta" si "numar", categorii supralicitate de retorica traditionala. Acest stil s-a impus, in literatura noastra pana la distorsiunile sintactice si dislocarile topice ale lui Arghezi, care inaugureaza retorica moderna.
Autorul lui Pseudo-kinegeticos respecta canoanele clasice si se inscrie pe linia unui clasicism academic. Odobescu ilustreaza cel mai bine, la noi, dintre toti scriitorii, "conventia stilistica academizanta", dupa expresia, exacta a aceluiasi Tudor Vianu.
Al. Odobescu ramane, in literatura noastra parintele eseului literar-artistic, iar capodopera sa, Pseudo-kinegeticos, un model, nedepasit pana astazi, al genului.
Tag-uri: alexandru odobescu, pseudo-kynegeticos |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 23 November '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :