Statistics:
Visits: 2,664 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Moartea unui artist de Horia Lovinescu - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Moartea unui artist de Horia Lovinescu - a doua parte |
In fata acestor deziluzii, Manole se refugiaza in singuratate traind spaima de moarte si complexele batranetii. Dupa crearea grupului alegoric in care artistul exprima propria frica de moarte, Manole se elibereaza de angoase. Distrugand el insusi, apoi, aceasta sculptura care infatisa barbati diformi, ce se holbeaza la o femeie uriasa moarta cazuta la picioarele lor, Manole isi invinge criza morala.
Omul si artistul privesc de acum cu seninatate momentul stingerii, al trecerii in nefiinta. Banuind spaima de moarte, eroul castiga echilibrul launtric. Moartea lui Manole Crudu are semnificatia unui strigat debiruinta a ratiunii asupra tenebrelor, iar plasarea momentului final in spatiul mioritic confera textului virtuti mitice.
Structura compozitionala a piesei este unitara, urmarind d estinul eroului in gradatie ascensionala Piesa este construita in sistemul unor nuclee epico-dramatice. Cele patru secvente vizeaza domeniul creatiei artistice, spatiul familial, lumea sufleteasca (a sentimentului erotic, apasarea bolii si a batranetii; spaima de moarte).
Manole Crudu, sculptor celebru, identifica situatia creatorului de arta a carui jertfa pentru frumos inseamna compensatie si eliberare launtrica, inseamna responsabilitate artistica in actul devenirii umane. Pentru Manole Crudu umanismul trebuie sa fie idealul suprem al artei: "E bine sa-ti fii credincios tie insuti, dar e mult mai important sa fii credincios oamenilor". Drama lui Manole nu-si are izvorul numai in neputinta de a crea sub povara bolii, ci si in faptul ca fiul sau, Vlad, nu-l intelege si nu-i apreciaza opera, avand conceptii total diferite. Dialogul dintre Manole si fiul sau Vlad constituie o dezbatere profunda despre arta si rolul artistului.
Amintind de gravura lui Goya - Somnul ratiunii zamisleste monstri - Manole se defineste ca artist umanist: "N-am sculptat niciodata larve si monstri. Sunt om. Si pentru omul liber si puternic...".
Criza artistului Manole Crudu se adanceste si in plan familial. Asemenea eroului legendar, Manole Cmdu s-a lasat coplesit de patima creatiei, neglijand familia, pe cei doi fii: Vlad sculptor si Toma fizician. Tocmai acest lucru ii va reprosa, cu orgoliul sau nemasurat, Vlad "Da, ai fost atat de absorbit de munca dumitale toata viata incat nu ti-a mai ramas timp sa te gandesti si la altii... cel mai gaunos bloc de marmora a fost pentru dumitale mult mai important decat noi."
Tratat cu ironie si batjocura de Vlad, Manole se refugiaza in dragostea pentru celalalt fiu, Toma Constata, insa, incompatibilitatea dintre lumea lui spirituala si aceea a omului de stiinta.
Cand constata ca cei doi fii nu-l inteleg si-l resping Manole isi regaseste, pentru un moment, echilibrul, in dragostea pentru Claudia Roxan, la care se intoarce mereu, de douazeci de ani. Incearca sa se casatoreasca cu ea dar aceasta il refuza intelegand ca pentru artistul Manole dragostea nu inseamna fericire personala ci mularea acestui sentiment in piatra.
Drama batranetii si spaima de moarte este conturata de la inceputul piesei prin simboluri venite din impactul scriitorului cu universul fascinant al folclorului romanesc. Spaima de moarte, ca o consecinta a bolii, este mobilul dramei lui Manole Crudu. Sub imperiul acesteia lucreaza grupul statuar reprezentand moartea insasi. Acum, prin arta el se va elibera de frica "Acum frica asta nu mai e in mine... Niciodata n-am fost atat de liber si puternic ca acum." Consecvent crezului sau umanist Manole va distruge aceasta creatie determinata de spaima de neant. Astfel, finalul piesei este construit intr-o lumina apoteotica.
Piesa Moartea unui artist dezvolta in tonalitate elegiaca destinul artistului autentic ce crede cu inversunare in triumful ratiunii, al Binelui, Adevarului si Frumosului. Eroul este un Mester Manole modern, iar opera lui Horia Lovinescu ne propune spre meditatie o tema grava - pozitia artistului fata de viata si de moarte.
Omul si artistul privesc de acum cu seninatate momentul stingerii, al trecerii in nefiinta. Banuind spaima de moarte, eroul castiga echilibrul launtric. Moartea lui Manole Crudu are semnificatia unui strigat debiruinta a ratiunii asupra tenebrelor, iar plasarea momentului final in spatiul mioritic confera textului virtuti mitice.
Structura compozitionala a piesei este unitara, urmarind d estinul eroului in gradatie ascensionala Piesa este construita in sistemul unor nuclee epico-dramatice. Cele patru secvente vizeaza domeniul creatiei artistice, spatiul familial, lumea sufleteasca (a sentimentului erotic, apasarea bolii si a batranetii; spaima de moarte).
Manole Crudu, sculptor celebru, identifica situatia creatorului de arta a carui jertfa pentru frumos inseamna compensatie si eliberare launtrica, inseamna responsabilitate artistica in actul devenirii umane. Pentru Manole Crudu umanismul trebuie sa fie idealul suprem al artei: "E bine sa-ti fii credincios tie insuti, dar e mult mai important sa fii credincios oamenilor". Drama lui Manole nu-si are izvorul numai in neputinta de a crea sub povara bolii, ci si in faptul ca fiul sau, Vlad, nu-l intelege si nu-i apreciaza opera, avand conceptii total diferite. Dialogul dintre Manole si fiul sau Vlad constituie o dezbatere profunda despre arta si rolul artistului.
Amintind de gravura lui Goya - Somnul ratiunii zamisleste monstri - Manole se defineste ca artist umanist: "N-am sculptat niciodata larve si monstri. Sunt om. Si pentru omul liber si puternic...".
Criza artistului Manole Crudu se adanceste si in plan familial. Asemenea eroului legendar, Manole Cmdu s-a lasat coplesit de patima creatiei, neglijand familia, pe cei doi fii: Vlad sculptor si Toma fizician. Tocmai acest lucru ii va reprosa, cu orgoliul sau nemasurat, Vlad "Da, ai fost atat de absorbit de munca dumitale toata viata incat nu ti-a mai ramas timp sa te gandesti si la altii... cel mai gaunos bloc de marmora a fost pentru dumitale mult mai important decat noi."
Tratat cu ironie si batjocura de Vlad, Manole se refugiaza in dragostea pentru celalalt fiu, Toma Constata, insa, incompatibilitatea dintre lumea lui spirituala si aceea a omului de stiinta.
Cand constata ca cei doi fii nu-l inteleg si-l resping Manole isi regaseste, pentru un moment, echilibrul, in dragostea pentru Claudia Roxan, la care se intoarce mereu, de douazeci de ani. Incearca sa se casatoreasca cu ea dar aceasta il refuza intelegand ca pentru artistul Manole dragostea nu inseamna fericire personala ci mularea acestui sentiment in piatra.
Drama batranetii si spaima de moarte este conturata de la inceputul piesei prin simboluri venite din impactul scriitorului cu universul fascinant al folclorului romanesc. Spaima de moarte, ca o consecinta a bolii, este mobilul dramei lui Manole Crudu. Sub imperiul acesteia lucreaza grupul statuar reprezentand moartea insasi. Acum, prin arta el se va elibera de frica "Acum frica asta nu mai e in mine... Niciodata n-am fost atat de liber si puternic ca acum." Consecvent crezului sau umanist Manole va distruge aceasta creatie determinata de spaima de neant. Astfel, finalul piesei este construit intr-o lumina apoteotica.
Piesa Moartea unui artist dezvolta in tonalitate elegiaca destinul artistului autentic ce crede cu inversunare in triumful ratiunii, al Binelui, Adevarului si Frumosului. Eroul este un Mester Manole modern, iar opera lui Horia Lovinescu ne propune spre meditatie o tema grava - pozitia artistului fata de viata si de moarte.
Tag-uri: moartea unui artist, horia lovinescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :