Statistics:
Visits: 1,236 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei literare "Iona" de Marin Sorescu
Q: | Intreaba despre Comentariul operei literare "Iona" de Marin Sorescu |
Piesa e construita pe un fals monolog sau pe un dialog interiorizat alcatuit din replici prin care personajul dedublat si le adreseaza siesi dar si lumii care actioneaza asupra lui iar el actioneaza interogandu-i sensurile.
Piesa urmareste avatarurile devenirii lui Iona, experientele sale ontologice, in trecerea de la starea de inconstienta la cea de luciditate. ‘Drumul’ personajului e construit simetric. Astfel, primul si ultimul tablou il infatiseaza inafara labiritnului, iar al doilea si al treilea il arata pe Iona in interiorul pestelui, deci intr-un alt timp si un alt spatiu.
Pentru a descrie traiectoria dramatica a ‘drumului’ sau, scriitorul recurge la toate subtilitatile limbajului : ironie, umor negru, absurd, paradox, parabola ; toate alternand cu m ediatia profunda despre viata, oameni, moarte si lucruri.
Ironia destinului sau va deveni subiectul monologului dialogat cu sine. Iona e un personaj singur vorbind cu sine. Pierdut in labirint, incearca sa gaseasca iesirea.
Caracteristica principala a monologului dialogat e ca el e creator de tensiune dramatica. Iona se descopera prin trairea starii specifice naturii dialogale, a gandirii si adevarului.
Iona isi aseamana claustrarea in burtea pestelui cu moartea, dar spera ca iesirea lui va echivala cu o noua ‘nastere’. Iona isi biruie frica prin logos. Pe de o parte persifleaza situatia tragicomica pe care o treverseaza, iar pe de alta parte poetizeaza starea nefasta intr-un limbaj de snoava de farsa.
El se amuza, vorbeste cu dublul sau fictiv ca si cum ar ‘trancani’ cu un satean. Vorbaria e un scut de aparare in fata tragicului. Iona spune : ‘fac ce vreau…vorbesc. Sa vedem daca pot sa tac. Sa-mi tin gura. Nu-mi e frica’. Despre peste care l-a inghitit vorbeste ca despre un peste oarecare, despre un ‘dumnealui’, de alta lege. Atunci cand incearca sa-si descopere trecutul se izbeste de o ceata : ‘nu-mi aduc aminte nicio limba in vant’.
Detentiunea fortata ii da senzatia unui timp deteminat de doua forte. Prima e cea opresiva, a memoriei nascuta in timpul trait afara, iar cea de a doua e forta de eliberare de sub presiunea memoriei.
Moartea sa inseamna, nu sfarsitul, ci corectarea traiectoriei drumului cunoasterii, o deviere a acestuia spre interior. Sinuciderea echivaleaza cu sansa eliberarii totale : ‘razbim noi cumva la lumina’. El renaste prin moarte in orizontul cunoasterii : ‘Si acum, daca stau sa ma gandesc, tot eu am avut dreptate. Dar drumul, el a gresit-o. Trebuia sa o ia in partea cealalta’.
Piesa urmareste avatarurile devenirii lui Iona, experientele sale ontologice, in trecerea de la starea de inconstienta la cea de luciditate. ‘Drumul’ personajului e construit simetric. Astfel, primul si ultimul tablou il infatiseaza inafara labiritnului, iar al doilea si al treilea il arata pe Iona in interiorul pestelui, deci intr-un alt timp si un alt spatiu.
Pentru a descrie traiectoria dramatica a ‘drumului’ sau, scriitorul recurge la toate subtilitatile limbajului : ironie, umor negru, absurd, paradox, parabola ; toate alternand cu m ediatia profunda despre viata, oameni, moarte si lucruri.
Ironia destinului sau va deveni subiectul monologului dialogat cu sine. Iona e un personaj singur vorbind cu sine. Pierdut in labirint, incearca sa gaseasca iesirea.
Caracteristica principala a monologului dialogat e ca el e creator de tensiune dramatica. Iona se descopera prin trairea starii specifice naturii dialogale, a gandirii si adevarului.
Iona isi aseamana claustrarea in burtea pestelui cu moartea, dar spera ca iesirea lui va echivala cu o noua ‘nastere’. Iona isi biruie frica prin logos. Pe de o parte persifleaza situatia tragicomica pe care o treverseaza, iar pe de alta parte poetizeaza starea nefasta intr-un limbaj de snoava de farsa.
El se amuza, vorbeste cu dublul sau fictiv ca si cum ar ‘trancani’ cu un satean. Vorbaria e un scut de aparare in fata tragicului. Iona spune : ‘fac ce vreau…vorbesc. Sa vedem daca pot sa tac. Sa-mi tin gura. Nu-mi e frica’. Despre peste care l-a inghitit vorbeste ca despre un peste oarecare, despre un ‘dumnealui’, de alta lege. Atunci cand incearca sa-si descopere trecutul se izbeste de o ceata : ‘nu-mi aduc aminte nicio limba in vant’.
Detentiunea fortata ii da senzatia unui timp deteminat de doua forte. Prima e cea opresiva, a memoriei nascuta in timpul trait afara, iar cea de a doua e forta de eliberare de sub presiunea memoriei.
Moartea sa inseamna, nu sfarsitul, ci corectarea traiectoriei drumului cunoasterii, o deviere a acestuia spre interior. Sinuciderea echivaleaza cu sansa eliberarii totale : ‘razbim noi cumva la lumina’. El renaste prin moarte in orizontul cunoasterii : ‘Si acum, daca stau sa ma gandesc, tot eu am avut dreptate. Dar drumul, el a gresit-o. Trebuia sa o ia in partea cealalta’.
Tag-uri: iona, marin sorescu, piesa, monolog |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 14 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :