Statistics:
Visits: 1,413 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Iona de Marin Sorescu - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Iona de Marin Sorescu - prima parte |
Poetul si prozatorul Marin Sorescu s-a apropiat de teatru o data cu tragedia Iona, in patru tablouri, de fapt un urias monolog sau un dialog cu sine insusi al omului ajuns intr-o situatie-limita. Editurile si teatrele din intreaga lume au inscris in fruntea afiselor lor, dupa aceea, si urmatoarele sale lucrari dramatice, nu mai putin valoroase: Paracliserul, Matca, Pluta meduzei, Lupoaica, Exista nervi, Raceala, A treia teapa si Varul Shakespeare - lucrari exceptionale, care ilustreaza domenii de creatie diverse (piesa-eseu, comedii, parabole dramatice, drame istorice).
Iona a intrat in literatura inainte de a fi reprezentata, inscriindu-se distinct in curentul mondial al "teatrului absurdului" si in continuarea filonului dramaturgiei lui Becket, la care scriitorul nostru adauga o nota particulara si autentica. Este o piesa despre insatisfactia relativului si nevoia acuta de absolut ale carei sensuri ating relatia fundamentala dintre om si univers, ca si aspectele diverse ale cautarii unei iesiri din conditia tragica existentiala si depasirea acestei conditii. In acelasi timp, ea se inscrie ca o replica evidenta atat la adresa teoriilor care clameaza moartea tragediei, cat si a celor optimiste care refuza ideea existentei tragicului in viata.
Sa incercam a face analiza celor patru tablouri in care Iona, personaj biblic, vorbeste cu el insusi si cu spectatorii, dintr-un text absurd care, prin definitie, nu are nici intriga nici caractere, nici "final" si in care oniricul depaseste realul.
Biblicul Iona se afla asa dar, in gura balenei. Intors cu spatele spre fundul gurii pestelui urias, Iona sta langa un mic acvariu cu pestisori "care au mai fast prinsi odata". Aruncand navodul, el asteapta o prada noua Pescarul aflat intr-un mediu marin viseaza la o padure, la altceva decat marea, in care sa nu fie pesti.
In cel de-al doilea tablou, in semiobscuritatea din interiorul pestelui, Iona isi da seama ca a fost inghitit si mediteaza la soarta pestilor si a oamenilor, a celor morti si a celor nenascuti. Umbrele a doi pescari purtand barne in spinare ii trezeste ideea marii, din afara, ideea ca trebuie sa iasa din "hoiturile hoiturilor", devreme ce nimeni nu i-a spus nici sa stea, nici sa plece.
Inauntru, in chit nu-i bine, fiindca umezeala razbate permanent. A fost prin urmare, mancat desi nu erau "conditii" pentru aceasta. In consecinta neexistand ferestre, trebuie inventate, si Iona taie unghiile de la amandoua mainile, "degajat, ca si cand ar trage la doua fierastraie", taie partie in pestele "trei". O data ajuns, isi da seama insa ca era mai bine inauntrul pestelui "doi", care era transparent, "mai trecea cat de cat soarele pin apa".
O neliniste de inceput de lume il cuprinde si astfel isi aminteste de lucruri disperate, din lumea de odinioara: de carabusi, de furnici, de sotie, de mama. Reflexia lui se prelungeste de-a lungul lantului existential, culminand cu un strigat becketian: "Mai naste-ma o dat, mama. Prima viata nu prea mi-a iesit, dar poate a doua, poate a treia...".
Iona a intrat in literatura inainte de a fi reprezentata, inscriindu-se distinct in curentul mondial al "teatrului absurdului" si in continuarea filonului dramaturgiei lui Becket, la care scriitorul nostru adauga o nota particulara si autentica. Este o piesa despre insatisfactia relativului si nevoia acuta de absolut ale carei sensuri ating relatia fundamentala dintre om si univers, ca si aspectele diverse ale cautarii unei iesiri din conditia tragica existentiala si depasirea acestei conditii. In acelasi timp, ea se inscrie ca o replica evidenta atat la adresa teoriilor care clameaza moartea tragediei, cat si a celor optimiste care refuza ideea existentei tragicului in viata.
Sa incercam a face analiza celor patru tablouri in care Iona, personaj biblic, vorbeste cu el insusi si cu spectatorii, dintr-un text absurd care, prin definitie, nu are nici intriga nici caractere, nici "final" si in care oniricul depaseste realul.
Biblicul Iona se afla asa dar, in gura balenei. Intors cu spatele spre fundul gurii pestelui urias, Iona sta langa un mic acvariu cu pestisori "care au mai fast prinsi odata". Aruncand navodul, el asteapta o prada noua Pescarul aflat intr-un mediu marin viseaza la o padure, la altceva decat marea, in care sa nu fie pesti.
In cel de-al doilea tablou, in semiobscuritatea din interiorul pestelui, Iona isi da seama ca a fost inghitit si mediteaza la soarta pestilor si a oamenilor, a celor morti si a celor nenascuti. Umbrele a doi pescari purtand barne in spinare ii trezeste ideea marii, din afara, ideea ca trebuie sa iasa din "hoiturile hoiturilor", devreme ce nimeni nu i-a spus nici sa stea, nici sa plece.
Inauntru, in chit nu-i bine, fiindca umezeala razbate permanent. A fost prin urmare, mancat desi nu erau "conditii" pentru aceasta. In consecinta neexistand ferestre, trebuie inventate, si Iona taie unghiile de la amandoua mainile, "degajat, ca si cand ar trage la doua fierastraie", taie partie in pestele "trei". O data ajuns, isi da seama insa ca era mai bine inauntrul pestelui "doi", care era transparent, "mai trecea cat de cat soarele pin apa".
O neliniste de inceput de lume il cuprinde si astfel isi aminteste de lucruri disperate, din lumea de odinioara: de carabusi, de furnici, de sotie, de mama. Reflexia lui se prelungeste de-a lungul lantului existential, culminand cu un strigat becketian: "Mai naste-ma o dat, mama. Prima viata nu prea mi-a iesit, dar poate a doua, poate a treia...".
Tag-uri: iona, marin sorescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :