Statistics:
Visits: 2,767 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
5.5
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Lefter Popescu din opera Doua loturi scrisa de I. L. Caragiale-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Lefter Popescu din opera Doua loturi scrisa de I. L. Caragiale-prima parte |
Personaj principal, multidimensional, dinamic.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, autocaracterizarea;
- caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste personajul; prin limbaj; prin nume; prin monolog interior.
Din perspectiva cititorului, care poate observa detasat evolutia eroului, protagonistul nuvelei este structural o victima, si nu neaparat o victima a destinului. Jocul orb al intamplarii doar accelereaza traiectoria lui Lefter Popescu. Apatia este principala caracteristica a personajului.
In interpretarea trasaturilor protagonistului acestei nuvele tragi-comice avem la dispozitie doua perspective: un a „din interior" si alta „din exterior". Cea „din interior" apartine personajului care isi proiecteaza asupra lectorului nefericirea, disperarea si esecurile; perspectiva „din exterior" apartine receptorului, care ia distanta prin depasirea nivelului de identificare cu personajul si, ca urmare a acestui avantaj, observa detasat evolutia eroului, analizandu-i reactiile si motivatiile. Aceasta din urma perspectiva permite sesizarea faptului ca protagonistul nuvelei este structural o victima, si nu neaparat o victima a destinului. Destinul, jocul orb al intamplarii, doar accelereaza, ga-sind un teren propice, traiectoria lui Lefter Popescu. Putem sa demonstram incadrarea acestui personaj in tipologia invinsului prin definitie.
Nuvela debuteaza cu o exclamatie a protagonistului aflat intr-o stare de surescitare crescanda. D. Lefter a fost instiintat ca biletele de loterie cumparate cu bani imprumutati, din superstitie de jucator, sunt castigatoare. Este vorba despre castigul cel mare, care ar schimba, este lesne de inteles, viata oricarui individ, cel putin sub aspectul grijilor materiale.
Domnul Popescu este ferm incredintat ca „n-are noroc la joc". Pentru a juca o festa destinului potrivnic, este sfatuit sa joace cu bani de imprumut. Da curs acestui sfat si se angajeaza, cu martori, „sa dea din castig, daca s-o-n-tampla, zece la suta capitanului" care i-a imprumutat banii. Pesimismul nu il paraseste nici in momentul cumpararii, moment in care mai toti jucatorii isi pun sperante intr-o stea norocoasa, dar nu si Lefter Popescu: „Ti-ai gasit! eu si noroc!" Trece mult timp de la aceasta si, cand „lotariile, amanate de atatea ori, s-au tras in sfarsit amandoua in aceeasi zi", capitanul Pandele vine sa-i dea vestea cea mare. Il gaseste acasa pe apaticul domn Lefter, stand de vorba „in ticna" cu consoarta despre „cum se scumpeste viata din zi in zi".
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, autocaracterizarea;
- caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste personajul; prin limbaj; prin nume; prin monolog interior.
Din perspectiva cititorului, care poate observa detasat evolutia eroului, protagonistul nuvelei este structural o victima, si nu neaparat o victima a destinului. Jocul orb al intamplarii doar accelereaza traiectoria lui Lefter Popescu. Apatia este principala caracteristica a personajului.
In interpretarea trasaturilor protagonistului acestei nuvele tragi-comice avem la dispozitie doua perspective: un a „din interior" si alta „din exterior". Cea „din interior" apartine personajului care isi proiecteaza asupra lectorului nefericirea, disperarea si esecurile; perspectiva „din exterior" apartine receptorului, care ia distanta prin depasirea nivelului de identificare cu personajul si, ca urmare a acestui avantaj, observa detasat evolutia eroului, analizandu-i reactiile si motivatiile. Aceasta din urma perspectiva permite sesizarea faptului ca protagonistul nuvelei este structural o victima, si nu neaparat o victima a destinului. Destinul, jocul orb al intamplarii, doar accelereaza, ga-sind un teren propice, traiectoria lui Lefter Popescu. Putem sa demonstram incadrarea acestui personaj in tipologia invinsului prin definitie.
Nuvela debuteaza cu o exclamatie a protagonistului aflat intr-o stare de surescitare crescanda. D. Lefter a fost instiintat ca biletele de loterie cumparate cu bani imprumutati, din superstitie de jucator, sunt castigatoare. Este vorba despre castigul cel mare, care ar schimba, este lesne de inteles, viata oricarui individ, cel putin sub aspectul grijilor materiale.
Domnul Popescu este ferm incredintat ca „n-are noroc la joc". Pentru a juca o festa destinului potrivnic, este sfatuit sa joace cu bani de imprumut. Da curs acestui sfat si se angajeaza, cu martori, „sa dea din castig, daca s-o-n-tampla, zece la suta capitanului" care i-a imprumutat banii. Pesimismul nu il paraseste nici in momentul cumpararii, moment in care mai toti jucatorii isi pun sperante intr-o stea norocoasa, dar nu si Lefter Popescu: „Ti-ai gasit! eu si noroc!" Trece mult timp de la aceasta si, cand „lotariile, amanate de atatea ori, s-au tras in sfarsit amandoua in aceeasi zi", capitanul Pandele vine sa-i dea vestea cea mare. Il gaseste acasa pe apaticul domn Lefter, stand de vorba „in ticna" cu consoarta despre „cum se scumpeste viata din zi in zi".
Tag-uri: caracterizare directa, caracterizare indirecta, personaj principal |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :