Statistics:
Visits: 4,724 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
4
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Stefan Gheorghidiu din opera Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi scrisa de Camil Petrescu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Stefan Gheorghidiu din opera Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi scrisa de Camil Petrescu-prima parte |
Roman de analiza psihologica; roman de dragoste cu elemente de fresca sociala.
Personaj principal, dinamic, multidimensional, exponential; „alter ego", „purtatorul de cuvant" al autorului; personaj-narator, auto-diegetic.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de alte personaje; autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin mediul in care traieste; prin comentariul naratorial.
Stefan Gheorghidiu „a vazut idei". Este un inadaptat superior, aplicand asupra dragostei si existentei matricea procustiana faurita de propria-i sete de ideal.
Stefan Gheorghidiu este constiinta dramatica ordonatoare a operei, naratorul (descins din vocea auctoriala), in genere necreditabil, al acesteia. Intreaga afabul atie a cartii - scrisa la persoana intai - se compune, se filtreaza si se organizeaza arhitectonic in adancimea perspectivelor interioare ale eroului.
Student sarac, la filosofie, casatorit - din dragoste - cu o studenta de aceeasi conditie sociala, apoi bogat - peste noapte - prin surprinzatorul testament lasat de unchiul sau Tache, sublocotenent in armata romana inca de la intrarea tarii in Primul Razboi Mondial si aflandu-se in primele randuri de combatanti in campania din Transilvania, eroul poate fi considerat un alter ego al scriitorului, spirit introvertit, nelinistit, lucid, polemic. Ca si celelalte personaje camilpetresciene care poarta amprenta inconfundabila a autorului, el dovedeste o foame chinuitoare de absolut.
Drama lui Gheorghidiu s-ar consuma in doua directii: o drama a iubirii inselate, nu a geloziei, ci a setei de certitudine („Nu, n-am fost nicio secunda gelos, desi am suferit atata din cauza iubirii", se confeseaza Stefan), si o drama a incapacitatii alinierii, a integrarii intr-o existenta cotidiana (razboiul se include), dictata de forte si ratiuni exterioare, necircumscrise idealului pe care eroul si l-a asumat.
Stefan Gheorghidiu „a vazut idei". Este, in fond, un inadaptat superior, aplicand asupra dragostei si existentei (sferele lor sunt secante) matricea pro-custiana faurita de propria-i sete de ideal, recompunand continuu si zadarnic, din cioburile realitatii, o lume vesnic imperfecta. Iar efectul se intoarce asu-pra-i, forta (tot) procustiana a societatii anihilandu-l, proiectandu-l in zonele insalubre ale ei.
Personaj principal, dinamic, multidimensional, exponential; „alter ego", „purtatorul de cuvant" al autorului; personaj-narator, auto-diegetic.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de alte personaje; autocaracterizarea;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin mediul in care traieste; prin comentariul naratorial.
Stefan Gheorghidiu „a vazut idei". Este un inadaptat superior, aplicand asupra dragostei si existentei matricea procustiana faurita de propria-i sete de ideal.
Stefan Gheorghidiu este constiinta dramatica ordonatoare a operei, naratorul (descins din vocea auctoriala), in genere necreditabil, al acesteia. Intreaga afabul atie a cartii - scrisa la persoana intai - se compune, se filtreaza si se organizeaza arhitectonic in adancimea perspectivelor interioare ale eroului.
Student sarac, la filosofie, casatorit - din dragoste - cu o studenta de aceeasi conditie sociala, apoi bogat - peste noapte - prin surprinzatorul testament lasat de unchiul sau Tache, sublocotenent in armata romana inca de la intrarea tarii in Primul Razboi Mondial si aflandu-se in primele randuri de combatanti in campania din Transilvania, eroul poate fi considerat un alter ego al scriitorului, spirit introvertit, nelinistit, lucid, polemic. Ca si celelalte personaje camilpetresciene care poarta amprenta inconfundabila a autorului, el dovedeste o foame chinuitoare de absolut.
Drama lui Gheorghidiu s-ar consuma in doua directii: o drama a iubirii inselate, nu a geloziei, ci a setei de certitudine („Nu, n-am fost nicio secunda gelos, desi am suferit atata din cauza iubirii", se confeseaza Stefan), si o drama a incapacitatii alinierii, a integrarii intr-o existenta cotidiana (razboiul se include), dictata de forte si ratiuni exterioare, necircumscrise idealului pe care eroul si l-a asumat.
Stefan Gheorghidiu „a vazut idei". Este, in fond, un inadaptat superior, aplicand asupra dragostei si existentei (sferele lor sunt secante) matricea pro-custiana faurita de propria-i sete de ideal, recompunand continuu si zadarnic, din cioburile realitatii, o lume vesnic imperfecta. Iar efectul se intoarce asu-pra-i, forta (tot) procustiana a societatii anihilandu-l, proiectandu-l in zonele insalubre ale ei.
Tag-uri: stefan gheorghidiu, ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, camil petrescu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :