Statistics:
Visits: 2,582 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Maria din opera Creanga de aur scrisa de Mihail Sadoveanu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Maria din opera Creanga de aur scrisa de Mihail Sadoveanu-prima parte |
Personaj principal; dinamic, multidimensional, arhetipal.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje; autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin mediul in care traieste; prin comentariul naratorial; prin nume.
Intr-o combinatie expresiva, specifica portretului sadovenian, Maria e un personaj construit dupa tiparele clasicismului antic, dar si ale basmului popular romanesc. Daca in ipostaza initiala, feciorelnica, descinde aievea din lumea basmului, dupa casatoria cu mostenitorul tronului, destinul ei tragic ii confera grandoarea si sublimul unei Antigone medievale. Ca si Kesarion, de care se indragosteste la prima vedere, Maria este aleasa pentru un destin exce ptional, chiar daca acesta presupune sacrificiul de sine.
Nepoata cuviosului filantrop Filaret din Amnia, de pe tarmul Pontului Euxin (denumirea antica greceasca a Marii Negre) ilustreaza - in viziunea original-sintetica a lui Sadoveanu - deopotriva conditia cenusaresei si a fecioarei jertfite. Si numele este simbolic in acest sens, evocand-o pe Fecioara Maria. Cand imparateasa Bizantului isi da seama ca, pentru a-si salva fiul de la desfrau si de sub influenta iconoclastilor, „este nevoie pentru imparatie ca acest tanar pe care-l iubim sa aiba langa el o sotie nu numai cea mai frumoasa si mai dorita, dar si cea mai binecredincioasa intru ortodoxie", apeleaza la ajutorul episcopului Platon pentru alegerea miresei.
Inzestrat cu har divin, iluminat de „sfanta Maica a Domnului, Platon intelege ca mireasa se afla printre nepoatele lui Filaret si il trimite pe prietenul sau Kesarion Breb s-o gaseasca. Pentru a identifica fecioara din revelatia episcopului, Egipteanul recurge la proba condurului, care se va mula perfect pe piciorul Mariei. In mod semnificativ, noua cenusareasa este si ea orfana, fiind fiica vaduvei Ipatia. Prima ei aparitie in fata strainului care ii va marca destinul este una semi-divina, ca intrupare a frumusetii eterne, asa cum se reflecta in oglinda imaginea bunicii Teosva: "Kesarion inalta bratul drept si, cu palma, isi atinse fruntea. Intr-o clipire si ca intr-o oglinda, batrana isi vazu frumuseta stralucita a tineretii, cand sta sub cer si in vesnicie ca o zeita".
Modalitati de caracterizare:
— caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje; autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile actiuni, simtiri si ganduri; prin mediul in care traieste; prin comentariul naratorial; prin nume.
Intr-o combinatie expresiva, specifica portretului sadovenian, Maria e un personaj construit dupa tiparele clasicismului antic, dar si ale basmului popular romanesc. Daca in ipostaza initiala, feciorelnica, descinde aievea din lumea basmului, dupa casatoria cu mostenitorul tronului, destinul ei tragic ii confera grandoarea si sublimul unei Antigone medievale. Ca si Kesarion, de care se indragosteste la prima vedere, Maria este aleasa pentru un destin exce ptional, chiar daca acesta presupune sacrificiul de sine.
Nepoata cuviosului filantrop Filaret din Amnia, de pe tarmul Pontului Euxin (denumirea antica greceasca a Marii Negre) ilustreaza - in viziunea original-sintetica a lui Sadoveanu - deopotriva conditia cenusaresei si a fecioarei jertfite. Si numele este simbolic in acest sens, evocand-o pe Fecioara Maria. Cand imparateasa Bizantului isi da seama ca, pentru a-si salva fiul de la desfrau si de sub influenta iconoclastilor, „este nevoie pentru imparatie ca acest tanar pe care-l iubim sa aiba langa el o sotie nu numai cea mai frumoasa si mai dorita, dar si cea mai binecredincioasa intru ortodoxie", apeleaza la ajutorul episcopului Platon pentru alegerea miresei.
Inzestrat cu har divin, iluminat de „sfanta Maica a Domnului, Platon intelege ca mireasa se afla printre nepoatele lui Filaret si il trimite pe prietenul sau Kesarion Breb s-o gaseasca. Pentru a identifica fecioara din revelatia episcopului, Egipteanul recurge la proba condurului, care se va mula perfect pe piciorul Mariei. In mod semnificativ, noua cenusareasa este si ea orfana, fiind fiica vaduvei Ipatia. Prima ei aparitie in fata strainului care ii va marca destinul este una semi-divina, ca intrupare a frumusetii eterne, asa cum se reflecta in oglinda imaginea bunicii Teosva: "Kesarion inalta bratul drept si, cu palma, isi atinse fruntea. Intr-o clipire si ca intr-o oglinda, batrana isi vazu frumuseta stralucita a tineretii, cand sta sub cer si in vesnicie ca o zeita".
Tag-uri: maria, creanga de aur, mihail sadoveanu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :