Statistics:
Visits: 2,513 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Aleodor-Imparat - Basmul Popular-Compunere-Plan
Q: | Intreaba despre Aleodor-Imparat - Basmul Popular-Compunere-Plan |
Alaturi de balada, doina, strigaturi, proverbe si zicatori, basmul ocupa in literatura populara romaneasca un loc aparte atat prin valoarea lui artisitica originala, cat si prin cea morala. El reprezinta viata intr-un mod aparte, fabulos, fiind o opera epica in care intamplarile reale se impletesc cu cele fantastice, la care participa personaje cu puteri supranaturale reprezentand fortele binelui si ale raului si din a caror confruntare ies victorioase.
Ca in orice basm, si in Aleodor-Imparat, intreaga naratiune este o ingenioasa impletire de intamplari reale (dorinta imparatului de a avea urmasi, comportarea lui Aleodor ca imparat, casatoria lui cu fata lui Verdes-Imparat), cu cele fantastice (existenta lui jumatate-de-om, intalnirea lui Aleodor cu stiuca, corbul si cu taunul, transfor marile pe care le sufera).
Fiind un basm, si in aceasta naratiune se intalnesc personaje cu puteri supranaturale. De pilda, chiar Aleodor-Imparat are insusiri specifice unui astfel de personaj : el intelege glasul fapturilor necuvantatoare (stiuca, corb, taun) si are capacitatea de a se metamorfoza in cosac, in pui de corb si in lindina prin interventia ajutatoarelor sale, prieteni ai eroului.
Prin trasaturile sale caracterisitce, personajul apartine fortelor binelui, reprezentate si de tatal sau, de stiuca, de corb si de taun, opuse fortelor raului, constituite din jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop si intr-un fel, de Verdes-Imparat si de fata sa. Aceste forte se confrunta si iesind invingatoare fortele binelui, acestea impun idei de adevar si de dreptate.
Conflictul principal al basmului are loc intre Aleodor-Imparat si jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop, caruia i se subordoneaza unele conflicte secundare, din care cel mai semnificativ este cel dintre Aleodor si Verdes-imparat, care il supune pe erou la anumite probe.
Compozitional, basmul Aleodor-Imparat respecta structura traditionala prin folosirea formulelor narative de inceput, mediana si finala. De asemenea, sunt prezente si situatia initiala (nasterea lui Aleodor care devine imparat dupa moartea tatalui sau), cauza care determina actiunea (incalcarea prioritatii lui jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop) si incercarile prin care trebuie sa treaca eroul in indeplinirea misiunii asumate (intalnirile cu stiuca, cu corbul si cu taunul, cucerirea mainii fetei lui Verdes-Imparat).
In indeplnirea misiunii asumate, intrecerea '' probelor '' intervin ajutoarele (stiuca, corb, taunul) si sunt prezente si obiecte magice (solzul de peste, pana de corb si aripa de taun, ochianul fermecat al fetei de imparat).
Si aici, ca si in alte basme, este prezenta cifra magica trei (trei ajutoare, trei obiecte magice, trei incercari, veselia tine trei zile si trei nopti) ce apare mai ales in situatiile limita in care este pus eroul.
Ca in orice basm, intalnim si aici o finalitate moralizatoare, deoarece ies invingatoare fortele binelui, care impun ideea de adevar, de cinste, de dreptate, valorii morale care sunt specifice omului din popor si care trebuie sa caracterizeze orice personalitate umana.
Ca in orice basm, si in Aleodor-Imparat, intreaga naratiune este o ingenioasa impletire de intamplari reale (dorinta imparatului de a avea urmasi, comportarea lui Aleodor ca imparat, casatoria lui cu fata lui Verdes-Imparat), cu cele fantastice (existenta lui jumatate-de-om, intalnirea lui Aleodor cu stiuca, corbul si cu taunul, transfor marile pe care le sufera).
Fiind un basm, si in aceasta naratiune se intalnesc personaje cu puteri supranaturale. De pilda, chiar Aleodor-Imparat are insusiri specifice unui astfel de personaj : el intelege glasul fapturilor necuvantatoare (stiuca, corb, taun) si are capacitatea de a se metamorfoza in cosac, in pui de corb si in lindina prin interventia ajutatoarelor sale, prieteni ai eroului.
Prin trasaturile sale caracterisitce, personajul apartine fortelor binelui, reprezentate si de tatal sau, de stiuca, de corb si de taun, opuse fortelor raului, constituite din jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop si intr-un fel, de Verdes-Imparat si de fata sa. Aceste forte se confrunta si iesind invingatoare fortele binelui, acestea impun idei de adevar si de dreptate.
Conflictul principal al basmului are loc intre Aleodor-Imparat si jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop, caruia i se subordoneaza unele conflicte secundare, din care cel mai semnificativ este cel dintre Aleodor si Verdes-imparat, care il supune pe erou la anumite probe.
Compozitional, basmul Aleodor-Imparat respecta structura traditionala prin folosirea formulelor narative de inceput, mediana si finala. De asemenea, sunt prezente si situatia initiala (nasterea lui Aleodor care devine imparat dupa moartea tatalui sau), cauza care determina actiunea (incalcarea prioritatii lui jumatate-de-om-calare-pe-jumatate-de-iepure-schiop) si incercarile prin care trebuie sa treaca eroul in indeplinirea misiunii asumate (intalnirile cu stiuca, cu corbul si cu taunul, cucerirea mainii fetei lui Verdes-Imparat).
In indeplnirea misiunii asumate, intrecerea '' probelor '' intervin ajutoarele (stiuca, corb, taunul) si sunt prezente si obiecte magice (solzul de peste, pana de corb si aripa de taun, ochianul fermecat al fetei de imparat).
Si aici, ca si in alte basme, este prezenta cifra magica trei (trei ajutoare, trei obiecte magice, trei incercari, veselia tine trei zile si trei nopti) ce apare mai ales in situatiile limita in care este pus eroul.
Ca in orice basm, intalnim si aici o finalitate moralizatoare, deoarece ies invingatoare fortele binelui, care impun ideea de adevar, de cinste, de dreptate, valorii morale care sunt specifice omului din popor si care trebuie sa caracterizeze orice personalitate umana.
Tag-uri: compunere, plan, basmul, aleodor imparat |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :