Statistics:
Visits: 4,140 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Fat-Frumos din basmul cult Fat-Frumos din lacrima scris de Mihai Eminescu-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Fat-Frumos din basmul cult Fat-Frumos din lacrima scris de Mihai Eminescu-prima parte |
Personaj (erou) principal, dinamic, protagonist, eponim, fantastic, simbolic.
Modalitati de caracterizare:
— mijloace directe: portretul facut de narator si de alte personaje;
— mijloace indirecte: caracterizarea prin propriile actiuni, ganduri, sentimente; prin mediile pe care le strabate personajul; prin nume; prin monologul interior.
Protagonistul basmului fantastic eminescian este creat in limitele modelului eroic popular, peste care s-a suprapus viziunea romantica. Chiar daca pastreaza tipologia traditionala, Eminescu o coloreaza romantic.
Stereotipia onomastica de factura populara este atenuata prin atasarea la numele protagonistului a epitetului metaforic „din lacrima", semnaland conditia sa de exceptie: Fat-Frumos este fiul de imparat care, spre d eosebire de prototipul folcloric, cunoaste doua nasteri divine - prima, din lacrima Fecioarei, a doua din porunca lui Dumnezeu care remetamorfozeaza izvorul in fiinta umana. Eroul eminescian are sensibilitatea romanticului, care consuna cu ritmurile firii: "Raurile ce cioraiau mai in jos de braiele melancolicelor stance invatau de la pastorul imparat doina iubirilor, iar vulturii ce stau amutiti pe crestetele seci si sure a stancelor nalte invatau de la el tipetul cel plans al jelei". Desi trebuie sa implineasca incercarile rituale din basme, primind sprijinul clasicelor personaje cu functie de donatori, acest Fat-Frumos nu strabate spatii conventionale, ci spatii care iau forma viziunilor onirice eminesciene. „La Eminescu, lumile de basm poarta caracteristicile spatiului oniric, vidul din vis, nesfarsitele intinderi ale marii sau ale pustiei, strabatute in cavalcadele spaimei" (Ioana Em. Petrescu).
Purtat de "dorul voiniciet spre imparatia vecina pentru a continua singur lupta tatalui sau, Fat-Frumos transforma „vrajba de sange" in fratie de cruce, aducand pacea intre cele doua imparatii. Palatul din insula al imparatului vecin apartine si el onirismului poetic eminescian. Luna, lacul, foarte albastru, prunduit cu nisip auriu, cerul senin, insula cu padurea de smaragd, avand in centru palatul (care ar putea fi un templu al prieteniei si al iubirii) reflectat de apele lacului; creand efectul de spatii transparente oglindindu-se unul in celalalt, interioarele cu un cromatism oniric (argint si aur) - toate acestea apar acoperite de o tacere ritualizata.
Inscrisa in codul onoarei cavaleresti, fratia de cruce, mai puternica decat chiar iubirea pentru Ileana, este temeiul actiunilor viitoare ale lui Fat-Frumos, prin intermediul carora descoperim virtutile sale razboinice, pe masura pro-totipului popular. Personalizate romantic sunt, insa, dezvoltarile descriptive ale acestor actiuni.
Modalitati de caracterizare:
— mijloace directe: portretul facut de narator si de alte personaje;
— mijloace indirecte: caracterizarea prin propriile actiuni, ganduri, sentimente; prin mediile pe care le strabate personajul; prin nume; prin monologul interior.
Protagonistul basmului fantastic eminescian este creat in limitele modelului eroic popular, peste care s-a suprapus viziunea romantica. Chiar daca pastreaza tipologia traditionala, Eminescu o coloreaza romantic.
Stereotipia onomastica de factura populara este atenuata prin atasarea la numele protagonistului a epitetului metaforic „din lacrima", semnaland conditia sa de exceptie: Fat-Frumos este fiul de imparat care, spre d eosebire de prototipul folcloric, cunoaste doua nasteri divine - prima, din lacrima Fecioarei, a doua din porunca lui Dumnezeu care remetamorfozeaza izvorul in fiinta umana. Eroul eminescian are sensibilitatea romanticului, care consuna cu ritmurile firii: "Raurile ce cioraiau mai in jos de braiele melancolicelor stance invatau de la pastorul imparat doina iubirilor, iar vulturii ce stau amutiti pe crestetele seci si sure a stancelor nalte invatau de la el tipetul cel plans al jelei". Desi trebuie sa implineasca incercarile rituale din basme, primind sprijinul clasicelor personaje cu functie de donatori, acest Fat-Frumos nu strabate spatii conventionale, ci spatii care iau forma viziunilor onirice eminesciene. „La Eminescu, lumile de basm poarta caracteristicile spatiului oniric, vidul din vis, nesfarsitele intinderi ale marii sau ale pustiei, strabatute in cavalcadele spaimei" (Ioana Em. Petrescu).
Purtat de "dorul voiniciet spre imparatia vecina pentru a continua singur lupta tatalui sau, Fat-Frumos transforma „vrajba de sange" in fratie de cruce, aducand pacea intre cele doua imparatii. Palatul din insula al imparatului vecin apartine si el onirismului poetic eminescian. Luna, lacul, foarte albastru, prunduit cu nisip auriu, cerul senin, insula cu padurea de smaragd, avand in centru palatul (care ar putea fi un templu al prieteniei si al iubirii) reflectat de apele lacului; creand efectul de spatii transparente oglindindu-se unul in celalalt, interioarele cu un cromatism oniric (argint si aur) - toate acestea apar acoperite de o tacere ritualizata.
Inscrisa in codul onoarei cavaleresti, fratia de cruce, mai puternica decat chiar iubirea pentru Ileana, este temeiul actiunilor viitoare ale lui Fat-Frumos, prin intermediul carora descoperim virtutile sale razboinice, pe masura pro-totipului popular. Personalizate romantic sunt, insa, dezvoltarile descriptive ale acestor actiuni.
Tag-uri: caracterizare, basm, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 14 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :