Statistics:
Visits: 1,344 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Vera Calin - "Romantismul" - capitolul al IV si V- lea
Q: | Intreaba despre Vera Calin - "Romantismul" - capitolul al IV si V- lea |
In cel de-al patrulea capitol, Vera Calin trateaza problema romantsimului antichizant.
Unul dintre motivele fundamentale ale poeziei antichizante in romantism este exaltarea lumii clasice, vazuta ca o epoca a armoniei, plenititudinii si frumusetii.
In Franta, Andre Chenier este cel care trateaza tema antichitatii, incercand sa uneasca frumusetea antica si gandirea moderna.
In Germania, poezia lui Holderim nu este una a exaltarii, ci una creata din fondul comun al tuturor oamenilor.
In Anglia, exaltarea Greciei de catre Byreon si Shelley e plasata sub semnul filo-elenismului, care a cucerit apoi intreaga europa in favoarea Greciei asuprite.
Pentru Keats antichitatea reprezinta, in primul rand, o sursa de frumusete si un indemn spre o atitudine estetica.
Romantismul antichizant al lui John Keats are si profunde implicatii estetice.
In capitolul al V lea este prezentata pe larg tipologia romantica. Inadaptabilitatea este o manifestare definitoriew pentru spiritul romantic.
Contrastul clasic-romantic subliniaza mereu tendinta de rupoere a exhilibrului manifestata de spiritul romantic. Dealungul timpului s-a constituit un arhetip romantic ce se defineste de obicei in opozitie cu arhetipul clasic.
Acest contrast este formulat si de G. Calinescu in studiul sau intitulat’ Clasicism, romantism, baroc’. Individul clasic este un om perfect sanatos, normal, deci canonic. Individul romantic este un om anormal, dezechilibrat si bolnav. Cel clasic are bun simt, romanticul e bizar, aberant. Clasicul e un solar, romanticul un selenar etc. Conflictul tipic romantic este conflictul om-luna.
Demonismul, titanismul si faustianusmul sunt vazute ca atitudini ale ionadaptabilitatii.
Aceste trei atitudini sunt bine evidentiate in opera lui Byron.
Astfel, mai putin in ‘pelerinajul lui Childe Harold’ si mai mult in ‘Ghiaurul’ apare demonismul.
Figura doctorului faust al lui Ghiote este considerate o intruchipare a titanismului.
In cazul lui Beyron, faustianismul mijloceste trecerea de la satanismul teatral al poemelor orienmtale spre titanismul luciferic de alta rezonanta din ‘Cain’.
Drama prin excenta faustica al lui Byron se numeste ‘Manfred’.
Sinteza atitudinlor de care aminteam se regaseste si in ‘Demonul’ lui Lermontov, dar si la poetul maghiar Imre Madach in ‘Tragedia omului’ si in romanul ‘Mobydick’ al lui Hermannmelville.
Tematica demonica a contaminat si tipologia geniului. Cele doua ipostaze-geniul si demonul –coexista adesea in acelasi personaj.
Pentru estetica romantica, ideea de geniu este constitutiva si expresiva. Sprijinita de autoritatea folosofiei, ideea de geniu devine pivotul operelor romantismului.
In opinia teoreticienilor romantici ai geniului, doar personalitatii geniale ii este dat sa depaseasca starea conflictuala de sfasiere interioara, caracteristica sufletului romantic. Variantele m,ultiple pe care le ofera istoria bogata si intinsa in timp a tematicii geniului in romantism, ca si interferentele acestei teme cu alte cateva teme majore ne fac sa privim ‘geniul’, nu doar ca un concept estetic sau o iupostaza a inadaptabilitatii ci si ca pe un mit.
Byron a fost considerat de succesorii sai drept raspunzator pentru raspandirea unei atitudini contrara celei romantice. Aceasta atitudine este numita ‘spleen’ la englezi, a carei varianta franceza a fost ‘le mal du siecle’, iar in Germania numita ‘Weltschmerz’.
Aceasta ‘boala a secolului’ poate fi definita ca o melancolie a sufletului romantic, bantuit de nelinisti nelamurite, manat de dorinta evazuinilor.
Prin varietatea nuantelor si manifestarilor ei melancolia veacului, asa cum au resimtit-o romanticii, s-a aratat apta sa se modifice, in momentele urmatoare romantismului.
Unul dintre motivele fundamentale ale poeziei antichizante in romantism este exaltarea lumii clasice, vazuta ca o epoca a armoniei, plenititudinii si frumusetii.
In Franta, Andre Chenier este cel care trateaza tema antichitatii, incercand sa uneasca frumusetea antica si gandirea moderna.
In Germania, poezia lui Holderim nu este una a exaltarii, ci una creata din fondul comun al tuturor oamenilor.
In Anglia, exaltarea Greciei de catre Byreon si Shelley e plasata sub semnul filo-elenismului, care a cucerit apoi intreaga europa in favoarea Greciei asuprite.
Pentru Keats antichitatea reprezinta, in primul rand, o sursa de frumusete si un indemn spre o atitudine estetica.
Romantismul antichizant al lui John Keats are si profunde implicatii estetice.
In capitolul al V lea este prezentata pe larg tipologia romantica. Inadaptabilitatea este o manifestare definitoriew pentru spiritul romantic.
Contrastul clasic-romantic subliniaza mereu tendinta de rupoere a exhilibrului manifestata de spiritul romantic. Dealungul timpului s-a constituit un arhetip romantic ce se defineste de obicei in opozitie cu arhetipul clasic.
Acest contrast este formulat si de G. Calinescu in studiul sau intitulat’ Clasicism, romantism, baroc’. Individul clasic este un om perfect sanatos, normal, deci canonic. Individul romantic este un om anormal, dezechilibrat si bolnav. Cel clasic are bun simt, romanticul e bizar, aberant. Clasicul e un solar, romanticul un selenar etc. Conflictul tipic romantic este conflictul om-luna.
Demonismul, titanismul si faustianusmul sunt vazute ca atitudini ale ionadaptabilitatii.
Aceste trei atitudini sunt bine evidentiate in opera lui Byron.
Astfel, mai putin in ‘pelerinajul lui Childe Harold’ si mai mult in ‘Ghiaurul’ apare demonismul.
Figura doctorului faust al lui Ghiote este considerate o intruchipare a titanismului.
In cazul lui Beyron, faustianismul mijloceste trecerea de la satanismul teatral al poemelor orienmtale spre titanismul luciferic de alta rezonanta din ‘Cain’.
Drama prin excenta faustica al lui Byron se numeste ‘Manfred’.
Sinteza atitudinlor de care aminteam se regaseste si in ‘Demonul’ lui Lermontov, dar si la poetul maghiar Imre Madach in ‘Tragedia omului’ si in romanul ‘Mobydick’ al lui Hermannmelville.
Tematica demonica a contaminat si tipologia geniului. Cele doua ipostaze-geniul si demonul –coexista adesea in acelasi personaj.
Pentru estetica romantica, ideea de geniu este constitutiva si expresiva. Sprijinita de autoritatea folosofiei, ideea de geniu devine pivotul operelor romantismului.
In opinia teoreticienilor romantici ai geniului, doar personalitatii geniale ii este dat sa depaseasca starea conflictuala de sfasiere interioara, caracteristica sufletului romantic. Variantele m,ultiple pe care le ofera istoria bogata si intinsa in timp a tematicii geniului in romantism, ca si interferentele acestei teme cu alte cateva teme majore ne fac sa privim ‘geniul’, nu doar ca un concept estetic sau o iupostaza a inadaptabilitatii ci si ca pe un mit.
Byron a fost considerat de succesorii sai drept raspunzator pentru raspandirea unei atitudini contrara celei romantice. Aceasta atitudine este numita ‘spleen’ la englezi, a carei varianta franceza a fost ‘le mal du siecle’, iar in Germania numita ‘Weltschmerz’.
Aceasta ‘boala a secolului’ poate fi definita ca o melancolie a sufletului romantic, bantuit de nelinisti nelamurite, manat de dorinta evazuinilor.
Prin varietatea nuantelor si manifestarilor ei melancolia veacului, asa cum au resimtit-o romanticii, s-a aratat apta sa se modifice, in momentele urmatoare romantismului.
Tag-uri: romantismul, vera calin |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :